Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-03-13 19:14:05 följande:
Finast är metall men de kan tyvärr bli lite tunga på näsan och lämnar mer märken än de i plast.
Av sadlar får jag alltid fula märken men aldrig av plastbågar.
Anonym (Morotshockey) skrev 2021-03-13 19:26:42 följande:
Lätt plast. Men det har med modell att göra, för plastbågar känns som dom är mer "moderiktiga" än metall, som känns som dom bara kommer i den här modellen och passar ekonomen Robert 49 år (nej, det finns jättesnygga i metall också förstås, men jag gillar tjockare bågar): år:
www.titanoptik.se/pub_images/large/dd0 95130bla.jpg
Håller med om att plastbågar känns mer moderiktiga.
Tangent skrev 2021-03-13 23:54:08 följande:
Har aldrig lyckats hitta ett par plastbågar som sitter bra. Har smal näsrygg, och all bågar i plast ramlar ner. Väljer metallbågar, som har sadlar som kan justeras. Mina nuvarande bågar har plast utanpå metallen.
Det är sant att plastbågar ramlar ner lättare och att man får bända till dom mycket mer än metallbågar med sadlar. Men jag hade nyligen ett par med sadlar som jag fick lämna tillbaka för att optikern verkligen inte kunde få till justeringen och till slut hade dom typ förstört bågen pga ändringarna. Det var totalt omöjligt att få dom att sitta bra.

Anonym (40+) skrev 2021-03-14 05:20:53 följande:
Plastbågar gör att det blir lite svettigare vid näsroten. Jag hade sådana när jag växte upp men sedan jag köpte mina första metallbågar har jag ingen lust att gå tillbaka till plast. Jag gillar även att metallbågarna är tunnare och mer diskreta.
Det stämmer ofta att metallbågar inte syns lika mycket som plast.
Anonym (Plutten) skrev 2021-03-14 07:58:53 följande:
Exakt så här för mig också. Har aldrig hittat en plastbåge som passar, och då har jag ändå ofta juniorstorlek på mina glasögon. Det är svårt att hitta glasögon till smala huvuden och smala näsor.
Haha, har samma problem och det blir lätt att bågarna glider ner på näsan.
Anonym (åååå) skrev 2021-03-14 08:21:23 följande:
Jag vill ha det som väger minst! Jag har så lätta och tunna bågar som möjligt, oavsett material.
När man har haft tunga bågar en gång så märker man verkligen hur mycket lätta bågar betyder. Hade ett par titanbågar en gång som knappt kändes. Synd att jag inte trivdes i dom annars skulle jag återanvända dom.