• Anonym (Gallup)

Föredrar du plast eller metallbågar på glasögon?

Jag undrar bara vad du tycker är finast på glasögon; metall eller plastbågar?

(Självklart spelar själva modellen in och hur dom passar på just dig men bortse från det.)

Jag har jättesvårt för metallbågar på mig själv. Tycker att det inte ser det minsta fint ut och så känner jag mig 35 år äldre än vad jag är i metallbågar jämfört med plastbågar. Jag känner mig verkligen som en gammal tant i metallbågar och tycker att plastbågar är mycket mer ungdomliga.

Hur känner du inför detta otroligt viktiga ämne? Solig

• Svar på tråden Föredrar du plast eller metallbågar på glasögon?
  • Anonym (Kvinna 39)

Finast är metall men de kan tyvärr bli lite tunga på näsan och lämnar mer märken än de i plast.

• Anonym (Morotshockey)

Lätt plast. Men det har med modell att göra, för plastbågar känns som dom är mer "moderiktiga" än metall, som känns som dom bara kommer i den här modellen och passar ekonomen Robert 49 år (nej, det finns jättesnygga i metall också förstås, men jag gillar tjockare bågar):  år: www.titanoptik.se/pub_images/large/dd095130bla.jpg

• Tangent

Har aldrig lyckats hitta ett par plastbågar som sitter bra. Har smal näsrygg, och all bågar i plast ramlar ner. Väljer metallbågar, som har sadlar som kan justeras. Mina nuvarande bågar har plast utanpå metallen.

• Tangent
    Tangent skrev 2021-03-13 23:54:08 följande:

Har aldrig lyckats hitta ett par plastbågar som sitter bra. Har smal näsrygg, och all bågar i plast ramlar ner. Väljer metallbågar, som har sadlar som kan justeras. Mina nuvarande bågar har plast utanpå metallen.

Glömde skriva, har haft glasögon sen jag var 4 år, nästan alla par har varit metall.
  • Anonym (40+)

Plastbågar gör att det blir lite svettigare vid näsroten. Jag hade sådana när jag växte upp men sedan jag köpte mina första metallbågar har jag ingen lust att gå tillbaka till plast. Jag gillar även att metallbågarna är tunnare och mer diskreta.

• Anonym (Plutten)

Exakt så här för mig också. Har aldrig hittat en plastbåge som passar, och då har jag ändå ofta juniorstorlek på mina glasögon. Det är svårt att hitta glasögon till smala huvuden och smala näsor.
  • Anonym (åååå)
    Anonym (Gallup) skrev 2021-03-13 17:13:20 följande:

Jag undrar bara vad du tycker är finast på glasögon; metall eller plastbågar?

(Självklart spelar själva modellen in och hur dom passar på just dig men bortse från det.)

Jag har jättesvårt för metallbågar på mig själv. Tycker att det inte ser det minsta fint ut och så känner jag mig 35 år äldre än vad jag är i metallbågar jämfört med plastbågar. Jag känner mig verkligen som en gammal tant i metallbågar och tycker att plastbågar är mycket mer ungdomliga.

Hur känner du inför detta otroligt viktiga ämne? Solig

Jag vill ha det som väger minst! Jag har så lätta och tunna bågar som möjligt, oavsett material.
  • Anonym (Gallup)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-03-13 19:14:05 följande:
    Finast är metall men de kan tyvärr bli lite tunga på näsan och lämnar mer märken än de i plast.
    Av sadlar får jag alltid fula märken men aldrig av plastbågar.
    Anonym (Morotshockey) skrev 2021-03-13 19:26:42 följande:
    Lätt plast. Men det har med modell att göra, för plastbågar känns som dom är mer "moderiktiga" än metall, som känns som dom bara kommer i den här modellen och passar ekonomen Robert 49 år (nej, det finns jättesnygga i metall också förstås, men jag gillar tjockare bågar):  år: www.titanoptik.se/pub_images/large/dd0 95130bla.jpg
    Håller med om att plastbågar känns mer moderiktiga.
    Det är sant att plastbågar ramlar ner lättare och att man får bända till dom mycket mer än metallbågar med sadlar. Men jag hade nyligen ett par med sadlar som jag fick lämna tillbaka för att optikern verkligen inte kunde få till justeringen och till slut hade dom typ förstört bågen pga ändringarna. Det var totalt omöjligt att få dom att sitta bra. Obestämd
    Anonym (40+) skrev 2021-03-14 05:20:53 följande:
    Plastbågar gör att det blir lite svettigare vid näsroten. Jag hade sådana när jag växte upp men sedan jag köpte mina första metallbågar har jag ingen lust att gå tillbaka till plast. Jag gillar även att metallbågarna är tunnare och mer diskreta.
    Det stämmer ofta att metallbågar inte syns lika mycket som plast.
    Anonym (Plutten) skrev 2021-03-14 07:58:53 följande:
    Exakt så här för mig också. Har aldrig hittat en plastbåge som passar, och då har jag ändå ofta juniorstorlek på mina glasögon. Det är svårt att hitta glasögon till smala huvuden och smala näsor.
    Haha, har samma problem och det blir lätt att bågarna glider ner på näsan.
    Anonym (åååå) skrev 2021-03-14 08:21:23 följande:
    Jag vill ha det som väger minst! Jag har så lätta och tunna bågar som möjligt, oavsett material.
    När man har haft tunga bågar en gång så märker man verkligen hur mycket lätta bågar betyder. Hade ett par titanbågar en gång som knappt kändes. Synd att jag inte trivdes i dom annars skulle jag återanvända dom.

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Gallup) skrev 2021-03-15 21:06:28 följande:
    Av sadlar får jag alltid fula märken men aldrig av plastbågar.
    Aha är det så de kallas, de där halvt löst sittande gummiplupparna man har mot näsan? Nu vet man det :)
  • Anonym (Cleo)

Plast, alla gånger. Ja, dom dimper ner ibland och man får trycka upp dom igen men jag får så jäkla ont av dom där små gummisadlarna som är på metallbågar, det spelar ingen roll hur många gånger dom justeras hos optikern dom trycker ändå vid näsroten på ett sätt som är fruktansvärt obekvämt. Då är det lättare att justera plastbågen så att den sitter bra bakom öronen. 
    Men det gör inget, jag tycker jag passar bättre i ett par mörkbruna eller svarta plastbågar. 

• Mint

Plast, generellt, absolut snyggast bågar.

Det finns snygga metallbågar också men de är verkligen i undantag. De flesta är tråkiga som bara den, som för folk som egentligen inte vill ha glasögon. Och det är såklart också okej, smaken är som baken etc.

• Stumpan83

Har oftast köpt både plast och metallbågar - köper oftast två par år gången. Klarar inte metallbågar på vintern när det är riktigt kallt ute. Kylan går in genom sadlarna och jag får en sprängande huvudvärk. Plast är bra vid simning/träning och i närheten av småbarn. Annars byter jag lite då och då mellan mina olika bågar. Har oftast metallbågarna när jag ska vara ?finklädd?.

• Anonym (Gallup)
    Anonym (Cleo) skrev 2021-03-15 22:25:30 följande:
    Plast, alla gånger. Ja, dom dimper ner ibland och man får trycka upp dom igen men jag får så jäkla ont av dom där små gummisadlarna som är på metallbågar, det spelar ingen roll hur många gånger dom justeras hos optikern dom trycker ändå vid näsroten på ett sätt som är fruktansvärt obekvämt. Då är det lättare att justera plastbågen så att den sitter bra bakom öronen. 
    Men det gör inget, jag tycker jag passar bättre i ett par mörkbruna eller svarta plastbågar. 
    Jag får också ont av sadlar och fula märken direkt. Brukar du behöva böja bågarna mycket bakom öronen så att dom ska sitta bra utan att halka ner? Mina förra var så mycket böjda att dom inte ens gick in i ett vanligt etui.
    Mint skrev 2021-03-16 07:23:50 följande:
    Plast, generellt, absolut snyggast bågar.

Det finns snygga metallbågar också men de är verkligen i undantag. De flesta är tråkiga som bara den, som för folk som egentligen inte vill ha glasögon. Och det är såklart också okej, smaken är som baken etc.
    Håller med. Undrar verkligen varför metallbågar inte är lika fina? Varför man inte kan designa lika fina bågar med metall som med plast menar jag. Dom enda metallbågar jag har haft kände jag mig ful och tantig i vilket var trist för dom var väldigt lätta och bekväma men vi kom aldrig överens bågarna och jag.
    Stumpan83 skrev 2021-03-16 07:35:48 följande:
    Har oftast köpt både plast och metallbågar - köper oftast två par år gången. Klarar inte metallbågar på vintern när det är riktigt kallt ute. Kylan går in genom sadlarna och jag får en sprängande huvudvärk. Plast är bra vid simning/träning och i närheten av småbarn. Annars byter jag lite då och då mellan mina olika bågar. Har oftast metallbågarna när jag ska vara finklädd.
    Jag skulle gärna ha två olika att välja på också men jag blir snål Guld i mun och köper andra paret som solglasögon och det blir dyrt nog med både vanliga progressiva och progressiva solglasögon då det alltid landar runt 15 000 kr. Men drömmen vore att ha flera olika glasögon.

Metallbågar borde väl hålla formen bättre än plast? Tänker på att man ju tar av och på dom mycket och att plast måste justeras oftare hos optiker än metall. Eller?

Svar på tråden Föredrar du plast eller metallbågar på glasögon?