• Anonym (Resurspersonal)

    Osäker på familjehemmet

    Hej! Jag jobbar som resursperson i skolan. Jag är ofta i en åk 3:a och stöttar upp där flera av eleverna behöver extra stöd. En av killarna i klassen såg ut att ha ont i fötterna i samband med skolidrotten så jag frågade honom samt klasslärare om jag skulle följa med till skolsköterskan för att undersöka fötterna.

    Hos skolsköterskan visade det sig att han hade flera fotvårtor som växte inåt på trampdynorna som behövde behandlas.

    Skolsköterskan ringde upp familjehemmet han bor i och informerade om att det fanns receptfritt vårtmedel och plåster på apoteket som han skulle börja använda. Han fick även med sig fotskydd av plast att ha i duschen. Detta är ca 2 mån sedan.

    När jag frågade honom igår hur det är med fötterna sa han att det är som förut och att han inte behandlat vårtorna.

    Jag sa till honom att han får prata med familjehemmet och be dem hjälpa honom.

    Han säger då att det inte är någon idé för familjehemmet har sagt att de inte har råd att köpa vårtmedel eller plåster förrän nästa månad då de fått pengar. Suck!

    Stackars barn.

  • Svar på tråden Osäker på familjehemmet
  • Anonym (F)

    Har du pratat med socialförvaltningen? De missköter ju uppenbart sitt uppdrag!

  • Whitehorse1979

    Då kontaktar du socialen, barnet har en kontaktperson där.
    Detta är vanvård.
    De får dessutom pengar för att de har detta barn hos sig.

    Så på måndag 0800 ringer du.
    Detta är er skyldighet.

  • Anonym (123)

    Det familjehemmet verkar inte klara sitt uppdrag.

    Inte nog med att pojkstackaren måste bo i familjehem... 

    Ring soc det första du gör i morgon!

  • Anonym (Resurspersonal)

    Jobbigt. Vem ska jag fråga efter och vad ska jag säga? Inte så bra på sådana här saker. Jag är ny inom skolan.

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Resurspersonal) skrev 2021-03-14 10:49:34 följande:

    Jobbigt. Vem ska jag fråga efter och vad ska jag säga? Inte så bra på sådana här saker. Jag är ny inom skolan.


    Du ringer bara till soc:s journummer. Det står på hemsidan. Om du tycker detta är svårt så ber du skolsköterskan göra det, det är väl egentligen mer dennes domän och hon kanske vet bättre vad hon ska säga. Eller ni ringer tillsammans. 
    Kan vara så att skolan behöver skriva ihop en anmälan och då är det bättre att de med mer erfarenhet gör det. I samråd med rektor förstås. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Resurspersonal) skrev 2021-03-14 10:49:34 följande:

    Jobbigt. Vem ska jag fråga efter och vad ska jag säga? Inte så bra på sådana här saker. Jag är ny inom skolan.


    Lite osäker själv men du kan alltid fråga din rektor om det här och dessutom bara prata med de i soc-växeln om vem som är rätt person för att diskutera oro kring ett familjehems skötsel.
  • Anonym (Tystnadsplikt)

    Jag tycker du ger för mycket information i tråden. Du talar om vilken årskurs du jobbar i och du beskriver hans medicinska symptom alldeles för exakt för den här sortens forum. 

  • neverpreggo
    Anonym (Tystnadsplikt) skrev 2021-03-14 19:38:31 följande:

    Jag tycker du ger för mycket information i tråden. Du talar om vilken årskurs du jobbar i och du beskriver hans medicinska symptom alldeles för exakt för den här sortens forum. 


    Tänkte också på detta när jag läste tråden. Det är alldeles för mycket information om inte TS ändrat problemen.
  • Anonym (Ansvar)

    Du har inte nämnt något namn, stad, skola osv så tkr du inte ska oroa dig så mkt om tystnadsplikten. Alltså, visst man får inte säga nånting egentligen men nu är skadan redan skedd så jag tkr du ska ta ansvar nu & kontakta soc på måndag för pojkens skull. Tkr så synd om barn som far illa, o inte kan göra något åt det själv. Du gör honom en tjänst om du hjälper honom han ska inte behöva ha ont.

  • neverpreggo
    Anonym (Ansvar) skrev 2021-03-14 19:55:13 följande:

    Du har inte nämnt något namn, stad, skola osv så tkr du inte ska oroa dig så mkt om tystnadsplikten. Alltså, visst man får inte säga nånting egentligen men nu är skadan redan skedd så jag tkr du ska ta ansvar nu & kontakta soc på måndag för pojkens skull. Tkr så synd om barn som far illa, o inte kan göra något åt det själv. Du gör honom en tjänst om du hjälper honom han ska inte behöva ha ont.


    Fast nej, det kan sluta illa för TS om rektorn/anhörig/familjehemmet hittar denna tråd.


     


    Jag skulle ta detta med rektorn först innan kontakt med sociala myndigheter togs. Skolan måste backa upp och med att skolsköterskan redan informerat familjehemmet är det en bra grund.

  • Anonym (Bitr rektor)

    Du gör en orosanmälan till soc. Först muntlig direkt på måndag, du får rådgöra först med chef eller kollega om du vill, men inte för att övertalas att inte orosanmäla. Sedan kan du ta hjälp av rektor eller någon av elevhälsans olika funktioner att formulera den skriftliga om du vill. Det stödet tycker jag att du ska få och slippa stå ensam på anmälan. Så gör vi hos oss.

  • Anonym (Bitr rektor)
    neverpreggo skrev 2021-03-14 19:51:07 följande:

    Tänkte också på detta när jag läste tråden. Det är alldeles för mycket information om inte TS ändrat problemen.


    Ja det är helt rätt, för mkt info för en tråd.
  • Anonya

    Jag tycker inte att du ska kontakta soc utan istället berätta för skolsköterskan vad pojken sagt. Hon kan kontakta familjehemmet och se till att pojken får hjälp med fötterna. Dessutom har hon kunskap om orosanmälning. 

    Berätta inte mer om killen i tråden, för jag håller med de andra om att det är onödigt mycket information

  • Anonym (Bitr rektor)
    Anonya skrev 2021-03-14 21:14:58 följande:

    Jag tycker inte att du ska kontakta soc utan istället berätta för skolsköterskan vad pojken sagt. Hon kan kontakta familjehemmet och se till att pojken får hjälp med fötterna. Dessutom har hon kunskap om orosanmälning. 

    Berätta inte mer om killen i tråden, för jag håller med de andra om att det är onödigt mycket information


    Alla som arbetar i skolan har kunskap (eller ska ha) om orosanmälan, det ingår i befattningen. Alla som arbetar i skolan har en skyldighet att anmäla oro för ett barn.
Svar på tråden Osäker på familjehemmet