• Anonym (Rädd att bli nekad)
    Sun 14 Mar 2021 11:45
    878 visningar
    4 svar
    4
    878

    Psykosocial utredning

    Nu är det mindre än en månad kvar tills jag och min sambo ska på psykosocial utredning för en ev. äggdonation. Jag är nervös. Har förstått att det är mer regel än undantag att vara nervös. Jag har läst på och förstått att det är viktigt att vara införstådd med både processen och att berätta för barnet att hen kom till genom donation. Har även förstått att det skiljer sig lite i hur samtalet flyter på, vissa är mer avslappnade och det är mer som ett samtal, medan andra är väldigt byråkratiska.

    Vad som skrämmer mig är att en del fokus ligger på ens familjeförhållanden. Jag kommer från en s k problem-familj och är något av ett maskrosbarn. Jag har lite för många lik i garderoben. Som det ser ut nu förutom det enorma släp av dålig uppväxt så har jag mist min mamma i cancer, jag har ingen kontakt med min pappa pga saker som skett under min uppväxt och min bror är svårt autistisk och bor på hem, har inte mycket kontakt med honom heller. Min sambos familj bor i hemlandet där han ursprungligen är ifrån. Dom har vi dock inga problem med.

    Jag är alltså väldigt rädd för att min dåliga uppväxt, tidigare psykiska ohälsa och relation till familjen ska sätta käppar i hjulet för en ev. framtida äggdonation. Någon som varit i en liknande situation och kan dela med sig av sina tankar om hur jag kan tänka kring detta? Eller någon över lag som vet hur jag kan mentalt förberda mig på detta?

  • Svar på tråden Psykosocial utredning
  • Sun 14 Mar 2021 11:54
    #1

    Det är väl ändå dig som fokuset ligger på och inte hur din uppväxt var? Du bestämde ju varken vem dina föräldrar skulle vara eller din uppväxt, så har svårt att se hur det skulle spela ngn roll.

  • Anonym (Rädd att bli nekad) Trådstartaren
    Sun 14 Mar 2021 12:12
    #2
    LisaA94 skrev 2021-03-14 11:54:04 följande:

    Det är väl ändå dig som fokuset ligger på och inte hur din uppväxt var? Du bestämde ju varken vem dina föräldrar skulle vara eller din uppväxt, så har svårt att se hur det skulle spela ngn roll.


    Så är det absolut. Men är orolig att genom beröra detta trycka på en öm punkt och att ev. bryta ihop. Alt. psykologen ser igenom mig och ser mitt emotionella bagage och därmed finner mig olämplig som förälder.

    Sen också att det verkar som att ha ett nätverk av familjen är något som prioriteras som viktigt och jag har inte det
  • Anonym (E)
    Sun 14 Mar 2021 13:21
    #3

    Är din uppväxt bearbetad ordentligt? Tänker så den inte sätter käppar i ditt föräldraskap. Jag har aldrig hört om någon som blivit nekad äggdonation pga utredningen. Många har saker i bagaget men så länge de lärt sig av sitt liv så ska det inte vara några problem.

  • Anonym (E)
    Sun 14 Mar 2021 13:23
    #4

    Att din mamma dog, att du fick bryta med din pappa eller att din bror är svårt autistisk är inget du kan påverka. Din partner har sin familj även om det är i ett annat land.


    Kanske du har vänner eller planerar att försöka få via mammagrupper, förskola? Så barnet får träffa andra :)


     


     

Svar på tråden Psykosocial utredning