• Anonym (Tonårsmamman)

Ni som åkte på språkresa - påverkade det verkligen hela ert liv på ett positivt sätt?

Mina barn är i den åldern nu, då de börjat tjata om språkresor. "Alla andra får". Ja inte det senaste året då, men det börjar komma igång igen, och vi får en massa reklam från EF och andra organisationer. Det är lätt att bli förledd av de fina bilderna på glada ungdomar i vackra miljöer - fast man fattar att det är en reklambyrå som arrangerat bilderna...

Enligt reklamen är språkresan i tonåren SÅ viktig: ungdomarna inte bara lär sig språk, utan blir mer självständiga, de får livslånga vänner från hela världen, ett nytt sätt att tänka - och sedan gör de "en internationell karriär". 

Jag tänker att detta är "lätt" överdrivet, och att det även kan gå åt andra hållet. Alltså bli dåliga livserfarenheter. Vad säger ni som fick åka, eller som har barn som har åkt?

Själv har jag hört så mycket negativt, både av mina vänner då för 20-25 år sedan, och från mina vänner nu som låtit sina barn åka (men en del positivt också förstås). Exempel:

Värdfamiljerna har inte alls varit så "noggrant utvalda" som det påstås. De har inte varit intresserade av att "diskutera kulturella skillnader runt middagsbordet". Tvärtom har det varit uppenbart att de bara gör detta för pengarna, att de vill ha så lite besvär som möjligt av sina "gäster". Ungdomarna har t.ex. fått för lite mat, och varit tvungna att äta sig mätta i skolans kafeteria = alla fickpengar har gått till detta trots att de betalat för måltider i hemmet. Det har varit bråk om att ungdomarna använder för mycket varmvatten (det är dåligt tryck i engelska vattenledningar) och toalettpapper - en tjej blev uppmanad att köpa en egen rulle!

Vissa har inte fått någon egen nyckel, och inte kunnat komma hem förrän värdparet kommit hem från jobbet. 

Värdfamiljerna har i vissa fall bott långt ifrån skolan, och det har krävts flera byten och långa väntetider med kollektivtrafiken varje dag. På kvällarna har det inte gått någon buss alls, så ungdomarna har inte kunnat delta i sociala aktiviteter på kvällen. 

Vidare några riktiga skräckexempel:

- en värdmamma i Brighton var höggravid, men hade ändå pressat in flera ungdomar varje vecka fram till förlossningen. Hon ojade sig och visade på hur ont hon hade i ryggen, för att pressa ungdomarna att hjälpa till med hushållsarbetet (vilket inte ingick i kontraktet - de var ju inte au pairer utan betalande gäster). Vid ett tillfälle sa hon "this is not a hotel".

- en värdmamma i München fick för sig att den unga flickan (13 år) försökte förföra hennes man. Det var helt absurt, för flickan såg familjehemspappan som en gammal gubbe! Men kvinnan blev vid ett tillfälle helt hysterisk och kallade flickan för en "skamlös hora". Flickan blev skräckslagen, för kvinnan var storväxt och aggressiv. Hon var rädd att kvinnan skulle misshandla henne. Denna flicka, som nu är i yngre medelåldern, säger att hon fått en troligen livslång motvilja mot hela det tyska språket och hela det tyska folket, på grund av händelsen.

- en ledare som själv blev full, fast hon skulle hålla koll på ungdomarna, och det blev ungdomarna som fick se till att ledaren kom hem till sängen. Även ledare/lärare som inte själva behärskat landets språk, har förekommit. Trots katalogens löfte om att "läraren är nästan alltid adjunkt"

- en 14-åring som kom hem och var gravid. En pojke hade våldtagit henne på ett socialt event, anordnat av språkreseföretaget

...och några "livslånga vänner" eller "kontakter som är bra att ha i en internationell karriär" - har INGEN fått, som jag vet. Ett par brev kanske, sedan julkort i ett par år till, sedan inget mer.

• Svar på tråden Ni som åkte på språkresa - påverkade det verkligen hela ert liv på ett positivt sätt?
  • Anonym (A)

Förändrat mitt liv? Nej.

En fantastisk resa? Ja.

Spenderade 4 v i en liten stad i Usa. Otroligt roliga minnen.

• Anonym (A)

Kan tillägga att jag blev inviterad året efter min familj men då hade jag gått vidare till andra nöjen så att säga.

• Anonym (Anonym)

Inse hur snordyrt det där är! Ta med ungarna på familjesemester istället och tvinga dem att bara använda det lokala språket, precis som de skulle haft det om de var på språkresa, fast under tryggt överinseende från förälder.

• Sockerikaffet

Jag har inte själv varit men jag har vänner som har jobbat som ledare på liknande resor. Och nej jag skulle inte låta mina barn åka. Jag tror inte att de är mogna i den åldern och jag är säker på att det inte ger så mycket för barnet liv.

Däremot skulle jag uppmuntra till att göra en termin eller år utomlands när de går på universitet/högskola om de vill ut i världen.

• Anonym (ooo)

Känner folk som har jobbat på sådana resor, alltså svenska personer som varit förvisso vuxna men rätt unga. De har berättat om ett rejält festande, som de så klart inte drog med eleverna i, men så superseriöst tyckte inte jag det lät, utifrån den vinkeln. 
    Jag vet en tjej som hamnade i en familj där det inte alls funkade utan hon behövde byta familj. Sånt kan säkert hända och det beror väl på hur man tar det, men just den tjejen tyckte det var superjobbigt. Hon behövde bo där ett par dagar innan de kunde hitta en annan. Nu var det väl ett rätt speciellt ärende: Familjen hon hamnade i hade inga dörrar någonstans, inte ens för toaletten! De menade att det skulle vara öppet överallt, det var negativt att stänga in sig. 

• Anonym (Tonårsmamman)
    Anonym (ooo) skrev 2021-03-14 14:17:19 följande:

Känner folk som har jobbat på sådana resor, alltså svenska personer som varit förvisso vuxna men rätt unga. De har berättat om ett rejält festande, som de så klart inte drog med eleverna i, men så superseriöst tyckte inte jag det lät, utifrån den vinkeln. 
    Jag vet en tjej som hamnade i en familj där det inte alls funkade utan hon behövde byta familj. Sånt kan säkert hända och det beror väl på hur man tar det, men just den tjejen tyckte det var superjobbigt. Hon behövde bo där ett par dagar innan de kunde hitta en annan. Nu var det väl ett rätt speciellt ärende: Familjen hon hamnade i hade inga dörrar någonstans, inte ens för toaletten! De menade att det skulle vara öppet överallt, det var negativt att stänga in sig. 

Så gräsligt hemskt!

Jo DET har jag också hört - att eleverna har klagat på familjerna, och så måste de ändå bo kvar ett par dagar. Att inte ledarna kan förstå att det är FRUKTANSVÄRT obehagligt? Det rätta sättet att hantera det, borde ju vara att en ledare följde med hem och packade - så att eleven inte behövde bli ensam med familjen mera - och tog med honom/henne därifrån direkt. Så stora organisationer borde kunna ha jourfamiljer redo, för sådana tillfällen. Typ att de familjerna får en liten lön konstant, mot att snabbt kunna ta emot en elev ett par dagar när det är kris. 
  • Anonym (Alla chanser)

Man får lätt intrycket från den där reklamen att det är kört med utlandsstudier om man inte åker i tidiga tonåren. Jag var aldrig på språkresa, men jag var utbytesstudent på gymnasiet. Det var utvecklande, även om jag inte precis kan påstå att det förändrade mitt liv. Men det är egentligen _efter_ gymnasiet som de stora möjligheterna finns. Jag pluggade utomlands i ett år, och känner många som jobbat säsong i alperna, pluggat språk på olika ställen i världen med CSN, pluggat hela eller delar av sin universitetsutbildning utomlands etc etc. Det är väldigt mycket mer givande än 2 veckors språkresa när man är så ung att man i princip blir vallad runt på bestämda aktiviteter.

• Sockerikaffet
    Anonym (Alla chanser) skrev 2021-03-14 14:27:01 följande:

Man får lätt intrycket från den där reklamen att det är kört med utlandsstudier om man inte åker i tidiga tonåren. Jag var aldrig på språkresa, men jag var utbytesstudent på gymnasiet. Det var utvecklande, även om jag inte precis kan påstå att det förändrade mitt liv. Men det är egentligen _efter_ gymnasiet som de stora möjligheterna finns. Jag pluggade utomlands i ett år, och känner många som jobbat säsong i alperna, pluggat språk på olika ställen i världen med CSN, pluggat hela eller delar av sin universitetsutbildning utomlands etc etc. Det är väldigt mycket mer givande än 2 veckors språkresa när man är så ung att man i princip blir vallad runt på bestämda aktiviteter.

Jag håller helt med om detta, det är både bättre, billigare och mer givande att åka efter gymnasiet.
  • Anonym (Elsa)

Jag var 15 är när jag åkte 4 veckor på språkresa till England. Vi hade inga vuxna som tog hand om oss. Vi fick en egen nyckel redan första kvällen, sen levde vi vind för båg medans familjen åkte bort några dagar och bara lämnade oss med tomt kylskåp och skafferi. Hunden lät de vara kvar hemma dessutom. Vi trodde ju att de skulle komma hem samma dag med tanke på att de inte sagt annat. Men efter 2 dagar utan skymten av dom så gick vi säga till våra reseledare, som få ringde familjen. Jag vet inte vad som sades få men de kom hem iallfall. Var riktigt sura på oss och behandlade oss som skit. De ville uppenbarligen bara ha bidrag.

Vi hade dock väldigt roligt. Träffade mängder med killar, söp, förlorade oskulden under en pir, var ute hela natten och festade. Jag blev ganska bra på engelska men det var allt. Jag skulle ALDRIG släppa iväg mina barn på liknande resa. Iallafall inte om barnet är lite rebellisk och upprorisk. Det är inte samma samhälle som när jag jag var iväg 1997. Då var jag inte rädd att bli nedslagen, våldtagen och rånad. Jag oroade mig mest för att inte hitta hem, eller att någon skulle lägga droger i min dricka. Typ sånna saker.

• Anonym (Tonårsmamman)
    Anonym (Elsa) skrev 2021-03-14 14:33:52 följande:

Jag var 15 är när jag åkte 4 veckor på språkresa till England. Vi hade inga vuxna som tog hand om oss. Vi fick en egen nyckel redan första kvällen, sen levde vi vind för båg medans familjen åkte bort några dagar och bara lämnade oss med tomt kylskåp och skafferi. Hunden lät de vara kvar hemma dessutom. Vi trodde ju att de skulle komma hem samma dag med tanke på att de inte sagt annat. Men efter 2 dagar utan skymten av dom så gick vi säga till våra reseledare, som få ringde familjen. Jag vet inte vad som sades få men de kom hem iallfall. Var riktigt sura på oss och behandlade oss som skit. De ville uppenbarligen bara ha bidrag.

Vi hade dock väldigt roligt. Träffade mängder med killar, söp, förlorade oskulden under en pir, var ute hela natten och festade. Jag blev ganska bra på engelska men det var allt. Jag skulle ALDRIG släppa iväg mina barn på liknande resa. Iallafall inte om barnet är lite rebellisk och upprorisk. Det är inte samma samhälle som när jag jag var iväg 1997. Då var jag inte rädd att bli nedslagen, våldtagen och rånad. Jag oroade mig mest för att inte hitta hem, eller att någon skulle lägga droger i min dricka. Typ sånna saker.

Det här avgör saken... Min dotter får inte åka! :o
Svar på tråden Ni som åkte på språkresa - påverkade det verkligen hela ert liv på ett positivt sätt?