• Melii

    När släpper ägget efter positiv ältest?

    Hej!

    Fick glad gubbe på CB igår, testade idag och den var negativ. När släpper ägget efter att man har fått glad gubbe? Vill förstå detta med positiv test men det står att ägglossning kommer att ske inom 12-48 timmar. Ibland har jag glad gubbe två dagar i rad och ibland bara en dag. När har man själva ?ägglossning? är vad jag undrar över. Någon som vill dela med sig? :)

  • Svar på tråden När släpper ägget efter positiv ältest?
  • Anonym (FYI)

    Ägget borde ha släppts idag och lever ca ett dygn.

  • Anonym (FYI)

    Eller så släpps det imorgon.

    När du får glad gubbe ska du sluta testa. Det är därifrån man räknar 24-48 timmar.

  • Melii
    Anonym (FYI) skrev 2021-03-14 21:37:45 följande:

    Eller så släpps det imorgon.

    När du får glad gubbe ska du sluta testa. Det är därifrån man räknar 24-48 timmar.


    Tack för svaret! Kan man ha sex 48 timmar efter ägglossning och ändå bli gravid?
  • Melii
    Melii skrev 2021-03-14 22:07:34 följande:

    Tack för svaret! Kan man ha sex 48 timmar efter ägglossning och ändå bli gravid?


    48 timmar efter glad gubbe menar jag
  • Jag är bara jag
    Melii skrev 2021-03-14 22:09:37 följande:
    48 timmar efter glad gubbe menar jag
    Det är i senaste laget, men teoretiskt möjligt. I regel återstår det inte 48 timmar. När jag tog äl-test fick jag alltid äl dagen efter. När jag skulle göra insemination och FET räknade vården med äl dagen efter positivt test också.
  • Anonym (FYI)
    Melii skrev 2021-03-14 22:09:37 följande:
    48 timmar efter glad gubbe menar jag
    Det är bättre att ha sex så fort man får den glada gubben eftersom spermier lever i upp till en vecka medan ägget lever ca ett dygn.
  • Anonym (M)

    Ha sex dagen med glad gubbe och dagen efter. Ev tidigare sex på 3e dagen. Så lär du pricka. :)

    Tänk på om du tar test kl 9 en dag och kl 9 dagen därpå och får glad gubbe, då har hormonet ökat någon gång mellan dessa 24 h. Så då kan tiden bli knapp. Ägget kan redan ha släppt.

    Har du tagit ältester ett tag om fått ett hum vilka dagar du fått glad gubbe kan man testa morgon och kväll och på så sätt bara få 12 timmar glapp.

    Ex jag hade glad gubbe runt dag 14-16. Då började jag testa dubbelt dag 13 kväll och fram.

  • Melii
    Anonym (M) skrev 2021-03-15 09:29:15 följande:

    Ha sex dagen med glad gubbe och dagen efter. Ev tidigare sex på 3e dagen. Så lär du pricka. :)

    Tänk på om du tar test kl 9 en dag och kl 9 dagen därpå och får glad gubbe, då har hormonet ökat någon gång mellan dessa 24 h. Så då kan tiden bli knapp. Ägget kan redan ha släppt.

    Har du tagit ältester ett tag om fått ett hum vilka dagar du fått glad gubbe kan man testa morgon och kväll och på så sätt bara få 12 timmar glapp.

    Ex jag hade glad gubbe runt dag 14-16. Då började jag testa dubbelt dag 13 kväll och fram.


    Tack!
  • Anonym (8878)

    Ni som prickade ÄL, vad blev det för kön? Är nyfiken på om det stämmer med sex nära inpå ÄL för pojke och några dagar innan ÄL för flicka...

  • Emmalucy
    Anonym (8878) skrev 2021-03-16 22:36:50 följande:

    Ni som prickade ÄL, vad blev det för kön? Är nyfiken på om det stämmer med sex nära inpå ÄL för pojke och några dagar innan ÄL för flicka...


    Hej! Det finns ?baka flicka? eller ?baka pojke? trådar här :) där kommer det finnas fler exempel och svar antar jag! Men jag har också läst om det, ville egentligen ha en flicka men vågar inte chansa eftersom det verkar bli svårt för mig att bli gravid överhuvudtaget
Svar på tråden När släpper ägget efter positiv ältest?