• Happypancake

    Hjälp med undersökningar och medicin

    Hej,

    Jag vet att det jag kommer fråga efter nu inte är etiskt. Jag är ensamstående 40+ som försöker skaffa barn själv. Jag har i nuläget lagt 180 000 på detta och då har jag knappt fått någon vård eftersom resor, hotell, covid-test, normala ultraljud och mediciner kostar så mycket. I min senaste ivf la jag 30 000 på mediciner som för andra som får behandling i Sverige går direkt på högkostnadsskyddet. Jag tycker det är lite orättvist då jag har jobbat sen jag var 20, betalat mycket skatt, aldrig sökt vård eller hjälp, aldrig varit sjukskriven och sannolikt bara kommer få ett barn (eller sannolikt inget alls) som kommer belasta systemet, att jag inte ens kan få lite hjälp när jag behöver det. Bara ett enkelt ultraljud kostar 1800. Samtidigt hör man om alla vänner som är +35 som ljuger om hur länge de varit ihop med sin partner och försökt få barn (t.o.m. på läkarens inrådan!) och som direkt får tre gratis ivf- behandlingar betalda av staten så fort de bestämmer sig för att försöka.

    Så till min fråga (var tvungen att skriva en lång inledning för att förklara min situation, vill inte lura system egentligen, men känner liksom att alla andra bara gör det och tar det helt för givet, medan jag får ingen hjälp). Är de någon som känner en läkare i Stockholmsområdet som kanske kan hjälpa mig med ultraljud eller mediciner utan att det blir så fasligt dyrt?

    Det här är väldigt känsligt, så skriv gärna till mig direkt. Tack på förhand! .

    (Ps snälla, skriv inga svar om hur fel min fråga är. Det fattar jag. Jag har gjort rätt för mig hela mitt liv, och nu är jag desperat att få hjälp. Jag längtar också till en familj, som alla andra, men vet inte hur jag ska klara det ekonomiskt, särskilt när vi inte är två och delar på det).

Svar på tråden Hjälp med undersökningar och medicin