• Anonym (Frågande)

    Får de göra såhär!?

    Mitt barn har begått ett brott och då hen är minderårig krävs jag på skadestånd och har kallats till Tingsrätten. Inte så kul men det är inte vad frågan gäller. Jag har jobb inom en statlig myndighet. Utöver att de skickat delgivningen till min folkbokföringsadress (delgivningarna skickades samma dag!) har de skickat den till mig som tjänsteman, dvs ?Min titel? plus namn och adress till en arbetsplats som jag hade för 5-6 år sedan. Denna öppnades i postrummet (så som med all annan post) och sedan skickades den till min tidigare arbetsgrupp som inte förstod att det var privat eftersom min titel stod på brevet och arbetsplatsens adress. Sedan ringde min fd kollega

    Får det gå till såhär? Jag skäms dels, och är flyförbannad dels. Kan man anmäla på något sätt?

  • Svar på tråden Får de göra såhär!?
  • Anonym (Anonym)

    Jag vet tyvärr inte vem du vänder dig till men du kan ju fråga tingsrätten varför de skickade det till en utdaterad arbetsadress, och hur de ens fick tag i den. Sånt ska bara skickas till folkbokföringsadress såvitt jag vet.

    Sedan är det ju straffbart att öppna andras post och din f.d. arbetsplats borde ha förstått av avsändaren (och det faktum att du inte ens jobbar där längre) att det var privat post, det kan du polisanmäla dem för.

  • Anonym (Julia)

    På mitt jobb öppnas endast post om arbetsplatsens namn står överst i adressen. Står mitt namn överst är den till endast mig och öppnas inte av administrationspersonalen. Jag faktiskt att det vore olagligt om de gjorde det.

    I vilket fall som helst låter det jättekonstigt att tingsrätten skickar privat post till jobbet (ditt förra dessutom!).

  • Anonym (Ja)

    Ja.

    Tror inte det fanns en tanke på att någon annan än du skulle öppna brevet. Dom kan inte stå för andras misstag för det är ju de i postrummet som skulle ha granskat posten mer noggrant

  • Anonym (-)
    Anonym (Frågande) skrev 2021-03-15 17:25:23 följande:

    Mitt barn har begått ett brott och då hen är minderårig krävs jag på skadestånd och har kallats till Tingsrätten. Inte så kul men det är inte vad frågan gäller. Jag har jobb inom en statlig myndighet. Utöver att de skickat delgivningen till min folkbokföringsadress (delgivningarna skickades samma dag!) har de skickat den till mig som tjänsteman, dvs ?Min titel? plus namn och adress till en arbetsplats som jag hade för 5-6 år sedan. Denna öppnades i postrummet (så som med all annan post) och sedan skickades den till min tidigare arbetsgrupp som inte förstod att det var privat eftersom min titel stod på brevet och arbetsplatsens adress. Sedan ringde min fd kollega

    Får det gå till såhär? Jag skäms dels, och är flyförbannad dels. Kan man anmäla på något sätt?


    Du ska inte skämmas det är ditt barn som ska skämmas om någon, om det har gått rätt vid delgivningen vet jag dock inte, lättast är väl att ringa Tingsrätten och fråga.

    Slösa inte tid på att anmäla, fokusera på ditt barn istället som uppenbarligen behöver det


  • hawthorne
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-15 17:46:19 följande:
    Jag vet tyvärr inte vem du vänder dig till men du kan ju fråga tingsrätten varför de skickade det till en utdaterad arbetsadress, och hur de ens fick tag i den. Sånt ska bara skickas till folkbokföringsadress såvitt jag vet.

    Sedan är det ju straffbart att öppna andras post och din f.d. arbetsplats borde ha förstått av avsändaren (och det faktum att du inte ens jobbar där längre) att det var privat post, det kan du polisanmäla dem för.
    Hur tänker du nu?
    Post till sin arbetsplats, speciellt med titel, kan aldrig någonsin vara privat. Post skickad dit bör vara inom jobbet. Posten kommer då att tillhöra arbetsplatsen och inte dig personligen.
    Det vore olagligt först då kollegorna länsar din brevlåda hemma och öppnar den.

    Svårt det där med att gränserna för jaget och egot.
  • hawthorne

    Det där är väl kutym bland delgivningsbranchen, att de skickar även till arbetet om man inte kvitterar det när de skickat delgivningen till hemadressen?
    Det är ju det delgivning handlar om tänker jag, att det är information man bara inte ska kunna komma undan genom att vägra öppna kuverten.

  • Anonym (Ja)
    hawthorne skrev 2021-03-15 18:23:11 följande:

    Hur tänker du nu?

    Post till sin arbetsplats, speciellt med titel, kan aldrig någonsin vara privat. Post skickad dit bör vara inom jobbet. Posten kommer då att tillhöra arbetsplatsen och inte dig personligen.

    Det vore olagligt först då kollegorna länsar din brevlåda hemma och öppnar den.

    Svårt det där med att gränserna för jaget och egot.


    På mitt jobb så får inte jag öppna kollegors post om enbart deras namn och titel står. Om däremot företagets namn står på brevet och sedan kollegans namn - då får jag öppna.
  • Anonym (Frågande)
    hawthorne skrev 2021-03-15 18:25:34 följande:

    Det där är väl kutym bland delgivningsbranchen, att de skickar även till arbetet om man inte kvitterar det när de skickat delgivningen till hemadressen?

    Det är ju det delgivning handlar om tänker jag, att det är information man bara inte ska kunna komma undan genom att vägra öppna kuverten.


    Alltså, delgivningen skickades samma dag hem och till fd arbetsgivaren. Jag har ju inte hunnit svara.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Ja) skrev 2021-03-15 18:27:57 följande:

    På mitt jobb så får inte jag öppna kollegors post om enbart deras namn och titel står. Om däremot företagets namn står på brevet och sedan kollegans namn - då får jag öppna.


    Det stod typ:

    Jurist Anna Andersson

    Försäkringskassan

    Box 1

    111 11 Stockholm
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Frågande) skrev 2021-03-15 18:38:07 följande:

    Det stod typ:

    Jurist Anna Andersson

    Försäkringskassan

    Box 1

    111 11 Stockholm


    Såna brev får vår administativa personal inte öppna. De lämnas oöppnade till mig.
  • Anonym (Mia)

    Din fråga påminner väldigt mycket om en tråd jag startade för ett tag sedan. Jag hittar den inte nu, men den handlade om att jag skulle göra en polisanmälan och polisen frågade efter min titel. Vad hade det med min privata anmälan att göra?!

    Det känns verkligen som en rest från ett tidigt, borgerligt 1900-tal, men det är väl något liknande som hänt i ditt fall. De frågar efter titel trots att det inte har ett dugg med saken att göra.

    Dags att uppdatera blanketterna för 2000-talet?!

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Frågande) skrev 2021-03-15 18:38:07 följande:

    Det stod typ:

    Jurist Anna Andersson

    Försäkringskassan

    Box 1

    111 11 Stockholm


    Jag hade absolut inte fått öppna det då. Det går direkt till personen som det är adresserat för.
  • hawthorne

    Juristen svarar att det inte är ett enkelt svar.
    Det måste framgå tydligt att breven på arbetet är personligt för att det med säkerhet ska vara en brottslig gärning.

    juridiktillalla.se/fraga/2018-10-11-far-arbetsgivare-ta-del-av-arbetstagarens-post


    Anonym (Frågande) skrev 2021-03-15 18:38:07 följande:
    Det stod typ:

    Jurist Anna Andersson
    Försäkringskassan
    Box 1
    111 11 Stockholm
    Tippar att när tingsrätten skickar brev till en jurist på en arbetsplats så är det rimligt att anta att det är jobbrelaterat.

    Föreslår att du gör som de tipsar om i slutet att kontakta fack osv.
  • Anfield12

    Får och får, nu blev det så och det är jävligt olyckligt. Men precis som någon annan skrev så tycker jag också att du ska fokusera på ditt barn snarare än lagar och regler för brevöppning i postrum. Det känns lite som att du hetsar upp dig över det för att du är i affekt över vad ditt barn ställt till med. Håll nu huvudet kallt och lägg energin där den ska vara.

Svar på tråden Får de göra såhär!?