• gulledig

    2åring slår nyfödd

    Har en 2 åring och en nyfödd. Den stora har börjat slå den lilla, helt oprovocerat. Tex, vi satt nyss i soffan, jag ammade den lilla och stora kom och klappade lilla på huvudet och från ingenstans drar stora den lilla i håret.

    Förstår såklart att det är världens omställning för den stora men gör allt jag kan för att ha 110% uppmärksamhet på henne hela tiden, involverat henne i allt, lägger ifrån den lilla så fort hon somnat så jag och storasyster kan göra saker vi brukar osv. Ändå slåss hon.

    Den stora pratar väldigt mycket så har försökt fråga varför hon slår lillasyster men hon svarar inte, antagligen för att hon inte vet själv.

    Vad gör man? Säga till verkar inte fungera för det händer ju igen. Är rädd att hon ska råka göra illa på riktigt.

  • Svar på tråden 2åring slår nyfödd
  • fjanten

    Ha 110 % koll exakt hela tiden, aldrigaldrigaldrig lämna bebisen själv med 2-åringen. Det går över av sig självt. (Och bebisar är tåligare än man tror...)

    Varför 2-åringen gör så: omställning, testar vad som är OK och inte, vill ha uppmärksamhet m.m.

    Mvh

    Mamma till fyra barn under sex år, födda inom 5 år och 4 dagar

  • Stumpan83

    Nu vet jag inte hur du gör i alla situationer men jag har också haft en nyfödd och en som var 2 år. Förutom som du säger ge mycket uppmärksamhet till 2-åringen när bebisen sov var jag noga med två till saker.

    1. Om bebis var vaken/behövde vara i famnen satt jag och lekte med 2-åringen samtidigt som jag hade bebisen i famnen.

    2. JAG avbröt inte leken om bebis började skrika istället lät jag 2-åringen avbryta leken. Det dröjde aldrig mer än några sekunder innan 2-åringen sa till mig att bevisen grät och att jag var tvungen att gå dit.

    Sedan kunde 2-åringen ibland ta hårt/slå bebisen men det gällde att vara med och avbryta och visa hur man ska göra istället.

  • gulledig
    fjanten skrev 2021-03-15 19:20:23 följande:

    Ha 110 % koll exakt hela tiden, aldrigaldrigaldrig lämna bebisen själv med 2-åringen. Det går över av sig självt. (Och bebisar är tåligare än man tror...)

    Varför 2-åringen gör så: omställning, testar vad som är OK och inte, vill ha uppmärksamhet m.m.

    Mvh

    Mamma till fyra barn under sex år, födda inom 5 år och 4 dagar


    Kommer aldrig lämna den stora själv med bebisen, tar med mig stora överallt hela tiden. Men idag när vi skulle ut så var jag tvungen att lägga ner den lilla i babyskyddet i 0,5 sekunder när jag satte på mig skor och jacka. Då var storasyster framme direkt och skulle klappa för att sen direkt slå. Hann fram en millisekund försent.

    Hur lång tid innan det går över? Har gått två veckor nu .. ????
  • Anonym (H)

    Det viktigaste här är väl att inse att stora, som du skriver, inte är ett dugg stor utan ett jättelitet barn som från ingenstans har fått världens konkurrens. Ganska naturlig reaktion att avreagera sig på sin konkurrent.

    Överrös henne med uppmärksamhet och kärlek och låt henne få vara delaktig i skötseln av lillasyster så hon känner sig stor och duktig. Det går förhoppningsvis över.

  • fjanten
    gulledig skrev 2021-03-15 19:27:37 följande:

    Kommer aldrig lämna den stora själv med bebisen, tar med mig stora överallt hela tiden. Men idag när vi skulle ut så var jag tvungen att lägga ner den lilla i babyskyddet i 0,5 sekunder när jag satte på mig skor och jacka. Då var storasyster framme direkt och skulle klappa för att sen direkt slå. Hann fram en millisekund försent.

    Hur lång tid innan det går över? Har gått två veckor nu .. ????


    Jag tycker det brukar kännas lättare när bebisen börjar röra sig och bli en "person" mer (missförstå mig inte). Då blir bebisen mer intressant som ev. lekkompis snarare än ett tidskrävande "kolli" som tar mamma ifrån denne. Dessutom börjar de ju banka tillbaka... Bita när tänder kommer o.s.v.
  • fjanten

    Det du måste komma ihåg är att 2-åringen är väldigt liten, även om denne har fått ett småsyskon.

  • gulledig
    Stumpan83 skrev 2021-03-15 19:26:36 följande:

    Nu vet jag inte hur du gör i alla situationer men jag har också haft en nyfödd och en som var 2 år. Förutom som du säger ge mycket uppmärksamhet till 2-åringen när bebisen sov var jag noga med två till saker.

    1. Om bebis var vaken/behövde vara i famnen satt jag och lekte med 2-åringen samtidigt som jag hade bebisen i famnen.

    2. JAG avbröt inte leken om bebis började skrika istället lät jag 2-åringen avbryta leken. Det dröjde aldrig mer än några sekunder innan 2-åringen sa till mig att bevisen grät och att jag var tvungen att gå dit.

    Sedan kunde 2-åringen ibland ta hårt/slå bebisen men det gällde att vara med och avbryta och visa hur man ska göra istället.


    Tack för bra tips! Ska testa :)
  • gulledig
    Anonym (H) skrev 2021-03-15 19:29:15 följande:

    Det viktigaste här är väl att inse att stora, som du skriver, inte är ett dugg stor utan ett jättelitet barn som från ingenstans har fått världens konkurrens. Ganska naturlig reaktion att avreagera sig på sin konkurrent.

    Överrös henne med uppmärksamhet och kärlek och låt henne få vara delaktig i skötseln av lillasyster så hon känner sig stor och duktig. Det går förhoppningsvis över.


    Ja, kan ibland glömma det för stora är så kommunikativ men hon är ju faktiskt bara två år och inte mer.

    Involverar henne i allt vi gör, med den lilla också.
  • gulledig
    fjanten skrev 2021-03-15 19:44:56 följande:

    Jag tycker det brukar kännas lättare när bebisen börjar röra sig och bli en "person" mer (missförstå mig inte). Då blir bebisen mer intressant som ev. lekkompis snarare än ett tidskrävande "kolli" som tar mamma ifrån denne. Dessutom börjar de ju banka tillbaka... Bita när tänder kommer o.s.v.


    Förstår vad du menar! Håller tummarna att det blir bättre då!

    Stora pratar och uttrycker sig så mycket så kan ibland glömma att hon inte är så stor ...
  • fjanten
    gulledig skrev 2021-03-15 19:57:43 följande:

    Förstår vad du menar! Håller tummarna att det blir bättre då!

    Stora pratar och uttrycker sig så mycket så kan ibland glömma att hon inte är så stor ...


    Tyckte också det - med första. När tvåan var två år, var ju hon min lilla bebis fortfarande Kunde inte begripa att jag tyckt att första var "stor" vid två.
Svar på tråden 2åring slår nyfödd