• Litorina

    Luftrenare vid allergi

    På grund av kvalster- och pollenallergi funderar jag på att köpa luftrenare. Finns det någon allergiker här som har erfarenhet av det? Behövs en i varje rum? Måste de vara igång dygnet runt eller räcker det med att tex sovrumsrenaren är igång dagtid och den i vardagsrummet är igång på natten? Är det viktigt att köpa en luftrenare som anges klara den luftvolym det rör sig om eller kan man vara snål och köpa en mindre? Några tips vid inköp och användning? Funkar det ens?

  • Svar på tråden Luftrenare vid allergi
  • Mascaraklumpar

    Jag är inte allergisk men har erfarenhet av luftrenare.

    Mitt tips är att inte investera i en jättestor och dyr luftrenare från början, utan börja med en mindre till sovrummet (som klarar sovrummets yta), ha den på på full effekt under natten och känn efter hur det känns på morgonen och under dagen. Stäng sen av den någon natt och testa sedan igen. Därefter vet du antagligen om den fungerar för dig eller inte. Märker du av en tydlig effekt på morgonen och känner att du vill ha en även till vardagsrummet så kan du ju till en början testa att ta med dig luftrenaren från sovrummet när du går upp och se om det räcker med ytterligare en sådan. Förmodligen kommer den inte klara att hålla luften helt fri från partiklar i vardagsrummet, men det kan ju ändå hända att den tar bort tillräckligt mycket för att du ska slippa ha symptom.

    Antalet partiklar i luften ökar ganska snabbt efter det att man stänger av dem, så jag skulle inte rekommendera att endast använda dem under fel tid på dygnet.

  • Anonym (L)
    Litorina skrev 2021-03-15 20:32:25 följande:

    På grund av kvalster- och pollenallergi funderar jag på att köpa luftrenare. Finns det någon allergiker här som har erfarenhet av det? Behövs en i varje rum? Måste de vara igång dygnet runt eller räcker det med att tex sovrumsrenaren är igång dagtid och den i vardagsrummet är igång på natten? Är det viktigt att köpa en luftrenare som anges klara den luftvolym det rör sig om eller kan man vara snål och köpa en mindre? Några tips vid inköp och användning? Funkar det ens?


    Jag är inte själv allergisk men maken är. Vi har två stycken en stor och en liten. Den lilla är väldigt tystgående så vi har den i sovrummet och den större på nedervåningen. Våra är i princip alltid igång vi tycker att effekten blir bäst då och man slipper ha fullt ös på då.

    Personligen tycker jag att placeringen är viktigare än luftvolymen. Hade nog börjat med en billigare och testat för att se vad jag hade tyckt.

    Funkar det? Ja det gör rätt stor skillnad för min man när det är mycket pollen. Filtren ser fruktansvärda ut efter ett tag så mycket fastnar trots att man dammsuger varje dag
Svar på tråden Luftrenare vid allergi