• Anonym (Johanna)

Hur bli av med främmande katter på sin tomt?

Vi har en liten radhustomt, och har problem med att ca 4 st främmande katter springer där i tid och otid. De sniffar, kissar, bajsar, krafsar, fångar fåglar och slåss med varandra på vår lilla tomt. Dessutom ligger de i våra utemöbler på altanen. Och står altandörren öppen har det hänt att en katt smitit in i vårt kök.

Min man och min son är allergiska mot katter och vi uppskattar inte dessa kreatur på vår altan och tomt.

Jag vet att två av katterna tillhör en granne, hon är väldigt obrydd och anser att hennes katter har rätt att röra sig överallt i området.

Vi hade tex vår kanin ute på vår altan (i bur) och när hon nyligen flyttat in, stod hon och knackade på vårt köksfönster och sa till oss att inte ha vår kanin ute, för hennes katter kunde komma och fånga den...

De andra två katterna vet jag inte vem som äger.

Hur som helst, finns det något tips att bli av med katterna på tomten?

Alltså inte typ gift eller liknande (jag är djurvän), utan något som får dem att sluta kissa, bajsa, krafsa och stryka runt på vår tomt och altan.

• Svar på tråden Hur bli av med främmande katter på sin tomt?
  • Anonym (...)

Kattstopp
    Vattenslang
    Skräm dem

• Anonym (Johanna)
    Liiiitetmy skrev 2021-03-16 00:50:19 följande:

Kattskrämma?

www.skadedjursprodukter.se/kattskramma

Kom inte in på länken, men får kolla upp det!
    Anonym (...) skrev 2021-03-16 00:52:44 följande:

Kattstopp

Vattenslang

Skräm dem

Vad är kattstopp?

Vattenslang har vi provat, men det funkar bara för en kort stund. Samma sak med att skrämma dem. De springer ut genom staketet och häcken, men är strax tillbaka igen.
  • Liiiitetmy

Googla kattskrämma så kommer det upp flera alternativ

• NosensPappa

Jag hade en hund som jagade upp dom i träden, grannarnas katter tog till slut stora om ägar för att slippa träffa min hund, det fungerar om du har inhägnad tomt eller stor gård med endast lite biltrafik runtom.

• Anonym (Sara)

Tänk på att skrämmor med ultraljud och liknande inte är bra för er kanin.

Citron, ättika, ammoniak lär katter inte gilla. Vatten är väl annars det klassiska, blomspruta eller vattenslang.

På vissa vilda djur så funkar det att pinka eget revir, be din man och son kissa i hink och häll runt tomtgräns? Kanske värt ett försök....

• Anonym (Så)

Du skulle kunna pröva att lägga avföring från en katt vid tomtgränsen. Om du har någon bekant som du kan ta ifrån.

Inte så trevligt kanske men det kan funka.

• Dexter dot com

Sätt upp ett 1,5 m Alloxnät runt tomten så håller du förhoppningsvis katterna ute.

• Glinda från Oz

När det är varmt i sommar (alltså absolut inte nu) kan ni hälla en helt spann vatten på dem. Så gjorde vi med en katt som strök runt på vår tomt när vi hade kaninerna ute.

• Glinda från Oz

Glömde att säga att det bara behövde göras en gång, katten visade sig aldrig igen.

Svar på tråden Hur bli av med främmande katter på sin tomt?