• Anonym (Ts 33)
    Tue 16 Mar 2021 05:30
    871 visningar
    7 svar
    7
    871

    Misstänkt missfall (inte helt bekräftat).. valde att påbörja medicinsk abort..

    Jag skulle varit i veka 5 + ungefär igår.. Förra veckan har jag åkt in och ut på gyn , tagit prover , gjort ultraljud osv .. Sökte från början pga kraftig buksmärtor som visade sig antagligen bero på en sprucken cysta.

    Misstanken om utomkvedshavandeskap fanns ju i alla fall och de såg något i livmodern (en uppklarning) men var inte helt säkra.. Proverna gick ner (hcg i blodet alltså, från 401 förra tisdagen till 338 igår. Igår iallafall var de hyfsat säkra på att det inte är utomkveds, blodet /vätskan i bukhålan (antagligen från cystan) hade minska, de såg inga tecken på det på Vul eller.

    Den lilla uppklarningen i livmodern hade vuxit något.. så de var alltså inte helt 100 på missfall även om hormonerna har gått ner. Jag kände att jag inte klarar av fler turer hit dit och jag sa att ändå antagligen inte hade behållit barnen (jag är i princip ensam med två barn redan, pluggar , har inte känt killen som gjorde mig gravid så länge och så har jag tagit läkemedel innan jag visste som man helst inte ska ta).

    Jag ska också ut på praktik om en vecka (pluggar till ssk) och vill verkligen att det värsta är över innan det.

    Nu fick jag alltså Mifegyne igår och ska ta Cytotec imorgon.. Blöder inte än.. har inte blödit innan heller.

    Behövde bara skriva av mig lite.. tog jag rätt beslut? Kan man säga att jag gjorde abort eller fick missfall? Det blir ju exakt som en medicinsk abort men det är väl hyfsat (eller väldigt?) stor risk att det skulle blivit missfall ändå sen..

    Ni som har gått igenom den här behandlingen (oavsett om det är abort eller missfall får jättgärna skriva om era erfarenheter ) Om det inte känns jobbigt alltså :)

    Jag har fått ett missfall innan mina två barn

    för längesen men det var lite senare (V8-9 ungefär) och då behövde jag skrapas.

  • Svar på tråden Misstänkt missfall (inte helt bekräftat).. valde att påbörja medicinsk abort..
  • Anonym (Dodo)
    Tue 16 Mar 2021 05:54
    #1

    Vilken jobbig vecka du verkar ha haft! Jag förstår om man i situationen bara inte orkar mer men likväl att känslor kommer ikapp en efteråt. Det låter som att du taget ett beslut som inte vara är rätt för dig utan hela familjen. Du pluggar för att skapa en bättre framtid för dig och dina barn och det är väl jättebra att du sätter deras behov först. Dem behöver trygghet och stabilitet och det hade kanske inte varit helt schysst att vända upp o ner på deras vardag genom att skaffa barn med någon som du säger att du inte känt så länge och därmed känner inte dina barn personen heller.

    Oavsett om det var ett missfall eller abort så kommer hormonerna i kroppen vara som en berg-och-dalbana ett tag nu och du kommer kanske bli nedstämd. Håll ut det kommer att bli bättre! Fokusera på det positiva du har framför dig och känn trygghet i att att du sätter dina barns behov först.

    Har du inte börjat blöda efter en viss tid efter att du tagit tabletterna bör du kontakta kontakta gyn igen. Den infon står i de infobladet du fick med dig hem.

  • Anonym (S)
    Tue 16 Mar 2021 09:21
    #2

    Det är en märklig situation men tekniskt sett gör du en abort eftersom du tagit tabletter för att avsluta en graviditet som man ännu inte vet hur det står till med.

  • Anonym (Lyra)
    Tue 16 Mar 2021 09:57
    #3

    Fy vad jobbigt. <3 Jag håller med föregående skribent, du har tagit ett bra beslut för dig och din familj. Det var inte rätt tillfälle nu. 

    Jag har två cytotec-behandlingar i mitt bagage. Båda gick lika bra. Jag tog smärtlindringen jag fick medskickad, och hade värmedyna och det räckte bra. Det enda jobbiga var en kort stund då jag fick feber och frossa, men det är en biverkning av tabletterna och inte farligt. Det satte igång någon timme efter cytotecen och blev klart under dagen. 

  • Anonym (Ts 33) Trådstartaren
    Tue 16 Mar 2021 17:09
    #4

    Tack så mycket för svaren!

    Jag fick ju Mifegyne som avbryter graviditeten igår, nu blöder jag lite och imorgon på morgonen ska jag ta Cytotec..

    Skönt att höra att andra tycker att jag tog rätt beslut ..

    Jag fick också höra att man kan få frossa av Cytotec.. Jag mådde ganska illa av Mifegyne men hade fått en tablett mot illamående som jag tog.

    Nu ska jag in och äta med barnen och deras morfar eftersom yngsta har fyllt år nyss så hoppas att jag inte kommer blöda mycket ikväll.

    De sa på sjukhuset att det inte är ovanligt att börja blöda lite efter Mifegyne men det mesta ska komma efter Cytotec..

  • Anonym (Ts 33) Trådstartaren
    Wed 17 Mar 2021 03:46
    #5

    Ligger vaken och kan inte sova nu , så nervös inför imorn.. har ordnat det så att äldsta dottern är hos sin farmor och så ska jag lämna yngsta på dagis sen ta cytotec och vänta på blödning..

    Min mamma hämtar på dagis sen och kommer hem till mig..

    Men däremellan ska killen som gjorde mig gravid vara med mig .. han sa själv att han vill det och man ska ju inte vara ensam helst om jag har förstått det rätt och så har jag ganska lätt för att svimma.. han vill ha barn (har inga än) men tyckte inte heller jag skulle behålla nu pga läkemedel som jag har tagit .. och så har vi ju inte träffats så länge heller , vet inte ens vad det är mellan oss. Har försökt förklara alla turer hit och dit för honom.. Är det mycket begärt att han är med mig? Han behöver ju liksom inte se nånting ?äckligt? men är ändå rädd att han blir äcklad eller ser på mig på ett annat sätt..

    Hur skulle ni gjort? Borde jag försöka be nån vän komma istället? Känner mig trygg med honom men vet ju inte hur jag kommer må, hur ont jag kommer ha , hur mycket jag kommer blöda osv.

    Så mycket tankar som snurrar just nu.. Skuldkänslor , att jag orsakade missfallet (om det nu ens var ett missfall eller skulle bli det) , att jag kanske valde fel ändå när jag valde att på påbörja medicinsk abort fast det inte var ett bekräftat missfall .. att jag borde sett till att skydda mig från början.. ursäkta att det blev långt men behövde skriva av mig , var redan så mycket stress i mitt liv innan så hoppas att jag tar mig igenom det här..

    Känns samtidigt skönt att det värsta snart är över

  • Anonym (Dodo)
    Wed 24 Mar 2021 16:13
    #6

    Hoppas att det gick bra för dig TSoch att du kunnat processa det hela lite mer nu!

  • Anonym (Ts 33) Trådstartaren
    Sat 27 Mar 2021 19:49
    #7
    Anonym (Dodo) skrev 2021-03-24 16:13:15 följande:

    Hoppas att det gick bra för dig TSoch att du kunnat processa det hela lite mer nu!


    Tack för svaret !

    Det har gått bra, var på sjukhuset i måndags för att jag hade ont och själva ?fostret? (eller alltså det de såg i livmodern , vet att det inte kallas det så tidigt egentligen) hade kommit ut men slemhinnan var fortfarande tjock .. nu verkar det som att jag har slutat blöda faktiskt.

    Han som gjorde mig gravid var med när jag gjorde ?aborten? (det räknas väl som det ändå) , han var lite okänslig och blev irriterad för att jag grät så mycket och så men det är ok mellan oss nu och han har varit ett stöd efteråt ändå..

    Jag hade mest ont första dagen och så blödde jag mest andra dagen , jättemycket blod och klumpar.. sen har jag blödit till och från sen i förrgår ungefär..

    Jag har mått dåligt men det börjar kännas lite bättre ..
Svar på tråden Misstänkt missfall (inte helt bekräftat).. valde att påbörja medicinsk abort..