• Epplet123

    Snus abstinens, hur länge?

    Hej!


    Har nu 48 snusfri dagar, men fortfarande känns det som jag har abstinensbesvär.
    Kan det stämma att detta kan hänga i så länge?

  • Svar på tråden Snus abstinens, hur länge?
  • Jonnynilsson
    Mortiscia80 skrev 2021-03-16 09:30:06 följande:

    Ja det mentala kan sitta i flera år. Det fysiska beroendet går över på några dagar däremot.


    Helt rätt. Jag tror det sitter i resten av livet. Jag har inte snusat på 30 år men känner fortfarande ett sug under läppen i bland. Men det är sällan.
  • Epplet123

    Tackar för svar!
    För mig känns det mest som en oro....
    Hoppas bara det kan slippa någon gång, magont, dålig sömn, lätt irritera och stressad känns inte bra å gå runda med.

  • Jonnynilsson
    Epplet123 skrev 2021-03-16 10:51:18 följande:

    Tackar för svar!
    För mig känns det mest som en oro....
    Hoppas bara det kan slippa någon gång, magont, dålig sömn, lätt irritera och stressad känns inte bra å gå runda med.


    Ja jag minns det där. Det går snabbt över.

    Men jag minns också hur min tandläkarräkning exploderade året efter jag slutat snusa. Jag fick hur många kariesangrepp som helst. Min tandläkare förklarade att det berodde på att salivproduktionen minskade rejält första tiden efter man slutat.

    Och det gick över det med. Men det kostade en slant. Men det är nog intjänat för länge sedan. Så kämpa på.
  • Epplet123

    Hej, tackar för ditt svar!
    Tycker mer det är det fysiska som är besväret. Men det kanske är mentalt, lite hur man ser det kanske.????

  • LasseBD
    Epplet123 skrev 2021-03-16 13:55:18 följande:

    Hej, tackar för ditt svar!

    Tycker mer det är det fysiska som är besväret. Men det kanske är mentalt, lite hur man ser det kanske.????


    Jag har ett par månader snusfrihet bakom mig nu. Det går i vågor fortfarande. Det är inte så svårt att låta bli men lite irriterande att tankarna uppkommer. Det kan gå veckor utan att jag tänker på det men sen kommer det ett par dagar när det blir extra påtagligt.
  • Epplet123

    Tack för ditt svar!
    Ja att det går i vågor är en bra beskrivning!
    För min del har det säkert något att sega också att jag går på näringstillskottet Fitline, tror det hjälper till att göra det jobbigare..

  • Freddie K

    Jag har också snusabstinens, men jag fuskar lite emellanåt. Tyvärr är det bara inte att sluta för min del för jag kan få abstinens långt efteråt. Det är därför jag fuskar lite. Jag slutade röka för 15 år sen, men kan ändå ibland känna sug så det kan tyvärr hålla i sig ett tag om man har otur.


    Jag trodde jag kunde flyga, men jag hade fel.
Svar på tråden Snus abstinens, hur länge?