• Anonym (Gyn)

Tidig ägglossning! Var hos gynekolog idag.

Jag hade utslag igår på dag 10 på mitt ägglossningstest och hade rejält med ömhet över magen. Idag hade jag tid hos gynekolog som tittade med ultraljud och såg ingen äggblåsa på någon sida och sa att jag då måste ha haft min ägglossning.

Kan det hända att jag haft ägglossning före tiden idag och att det då inte syns? Syns det inget på ultraljudet så fort ägget släppt?

Tycker det känns jobbigt att ha ägglossning dag 10 eller 11 för jag har läst att det är alldeles för tidigt för att kunna bli gravid.

Är det någon som har erfarenhet av tidig ägglossning?

• Svar på tråden Tidig ägglossning! Var hos gynekolog idag.
  • Anonym (Gyn)

Hoppas någon har koll!

• Anonym (G)

Men jag förstår inte? Varför skulle du inte kunna bli gravid om du har ägglossning på dag 10? Det handlar ju isf bara om att du ska ha sex rätt dagar? Du kanske helt enkelt bara har en kortare cykel?

• Anonym (Gyn)
    Anonym (G) skrev 2021-03-16 14:36:55 följande:

Men jag förstår inte? Varför skulle du inte kunna bli gravid om du har ägglossning på dag 10? Det handlar ju isf bara om att du ska ha sex rätt dagar? Du kanske helt enkelt bara har en kortare cykel?

Jag har läst någonstans att tidig ägglossning kan innebära omogna ägg, och att det därför inte är bra. Men jag vet inte hur väl detta stämmer? Gynekologen sa idag att det inte påverkar, men samtidigt finns det flera ställen som skriver om det. Och har också läst andra kommentera det här på forumet.

Så det gör mig superstressad.
  • Långbenopluto
    Anonym (Gyn) skrev 2021-03-16 14:47:11 följande:
    Jag har läst någonstans att tidig ägglossning kan innebära omogna ägg, och att det därför inte är bra. Men jag vet inte hur väl detta stämmer? Gynekologen sa idag att det inte påverkar, men samtidigt finns det flera ställen som skriver om det. Och har också läst andra kommentera det här på forumet.

Så det gör mig superstressad.
    Så du litar mer på helt främmande personer som skriver nåt på nätet än en utbildad gynekolog??
  • Anonym (Gyn)
    Långbenopluto skrev 2021-03-16 14:48:49 följande:
    Så du litar mer på helt främmande personer som skriver nåt på nätet än en utbildad gynekolog??
    Nja, nej, men det är inte bara här på familjeliv som jag läst det utan på diverse informationssidor.

Sen har de som skrivit här på forumet fått den infon från sina gynekologer utgår jag från.
  • Långbenopluto
    Anonym (Gyn) skrev 2021-03-16 15:00:35 följande:
    Nja, nej, men det är inte bara här på familjeliv som jag läst det utan på diverse informationssidor.

Sen har de som skrivit här på forumet fått den infon från sina gynekologer utgår jag från.
    Tycker du ska utgå från din läkare.
  • Anonym (G)

Har du kort cykel?

Jag hittar ingenting om att det skulle vara svårare med ägglossning på dag 10

• Anonym (Gyn)
    Anonym (G) skrev 2021-03-16 15:55:26 följande:

Har du kort cykel?

Jag hittar ingenting om att det skulle vara svårare med ägglossning på dag 10

Tack.
    Usch vad detta är stressande! Tycker verkligen inte om när man avviker och inte förstår sig på kroppen.

Hur kan det vara OK med ägglossning med så olika antal dagar? Tänker på mognaden av ägget. Hur hinner det växa till sig då?

Usch märker att jag behöver mer information.
  • Anonym (Gyn)

Och för att svara på din fråga om cykellängd så har jag inte haft så korta cykler förut innan mina ppilller som jag började med för ca 4 år sedan och slutade nu. Brukade ha 27-29 dagar om jag minns rätt.

Men nu slutade jag med ppiller i februari och har hunnit med 2 ägglossningar (och 1 riktig mens) så jag har bara en mens att utgå från sedan ppiller-stoppet.

• Anonym (Normalt)

Normal menscykel räknas mellan 21-35 dagar. Normallång lutealfas 10 dagar eller mer. Så du behöver inte alls vara orolig över din äl och cykel. 

• Anonym (Gyn)
    Anonym (Normalt) skrev 2021-03-16 16:56:57 följande:

Normal menscykel räknas mellan 21-35 dagar. Normallång lutealfas 10 dagar eller mer. Så du behöver inte alls vara orolig över din äl och cykel. 

Tack för att du tar tid att svara..

Men jag undrar hur ägget hinner växa till sig och mogna med sådan variation?
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Gyn) skrev 2021-03-16 17:04:14 följande:
    Tack för att du tar tid att svara..
    Men jag undrar hur ägget hinner växa till sig och mogna med sådan variation?
    För att det bara gör det helt enkelt. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Gyn) skrev 2021-03-16 16:03:04 följande:

Och för att svara på din fråga om cykellängd så har jag inte haft så korta cykler förut innan mina ppilller som jag började med för ca 4 år sedan och slutade nu. Brukade ha 27-29 dagar om jag minns rätt.

Men nu slutade jag med ppiller i februari och har hunnit med 2 ägglossningar (och 1 riktig mens) så jag har bara en mens att utgå från sedan ppiller-stoppet.

Min cykel blev längre efter att ha slutat med p-piller. Från 25 dagar till 28. Efter graviditet blev cykeln kortare igen. Och är nu 26.

Vi har olika lång cykel helt enkelt. Tiden från ägglossning till mens är oftast 14 dagar. Så då kan du räkna ut själv att de som har kort cykel helt enkelt har ägglossning efter färre dagar från mensen. Och tvärtom naturligtvis.

Om det är kort sedan ditt pillerstopp har kanske cykeln inte stabiliserat sig ännu
  • Anonym (11)
    Anonym (Gyn) skrev 2021-03-16 16:03:04 följande:

Jag har ägglossning på dag 11 oftast och jag har fyra barn som alla blev till på första försöket. Barn nr 1 var till och med oplanerad och vi hade avbrutet sex...

Jag har aldrig hört eller läst det om omogna ägg pga tidig äl
  • Anonym (G)

Men alltså kan du länka till var du läst att ägga kan släppa trots att de inte är mogna? Google ger mig seriöst noll träffar förutom familjeliv så känns helt orimligt att det skall ligga någonting i det

• Anonym (123)

Du behöver nog inte oroa dig. Jag har äl på dag 10 och har snart 6 barn

• Anonym (Gyn)

Tack snälla för era svar, jag börjar nästan gråta här på jobbet. Det är så psykiskt påfrestande detta. Underbart att ni tog er tid och peppade mig med att ni har liknande och fått barn. 

Jag har läst detta på flera engelska sidor:
    Bland annat: https://www.conceiveabilities.com/about/blog/what-is-an-immature-ovum

"Can immature eggs be released during ovulation?" Technically, yes ? this is known as early ovulation. If an egg is released before day 11 in a woman?s cycle, it doesn?t have time to mature and develop within the follicle. And without a mature egg to fertilize, it is impossible to achieve a pregnancy."

• Anonym (G)
    Anonym (Gyn) skrev 2021-03-17 10:22:31 följande:

Tack snälla för era svar, jag börjar nästan gråta här på jobbet. Det är så psykiskt påfrestande detta. Underbart att ni tog er tid och peppade mig med att ni har liknande och fått barn. 

Jag har läst detta på flera engelska sidor:

Bland annat: www.conceiveabilities.com/about/blog/what-is-an-immature-ovum

"Can immature eggs be released during ovulation?" Technically, yes ? this is known as early ovulation. If an egg is released before day 11 in a woman?s cycle, it doesn?t have time to mature and develop within the follicle. And without a mature egg to fertilize, it is impossible to achieve a pregnancy."

Det där är ju en sida om ivf? Jag skulle inte ta det där allt för hårt. Det där skulle innebära att i princip alla som har en cykel på under 26 dagar inte kan bli gravida, vilket jag hoppas du förstår är orimligt?

Du har nyss slutat med p-piller. Ta det lite lugnt
  • Anonym (Gyn)
    Anonym (G) skrev 2021-03-17 11:17:57 följande:
    Det där är ju en sida om ivf? Jag skulle inte ta det där allt för hårt. Det där skulle innebära att i princip alla som har en cykel på under 26 dagar inte kan bli gravida, vilket jag hoppas du förstår är orimligt?

Du har nyss slutat med p-piller. Ta det lite lugnt
    Ska försöka koppla bort detta nu och inte googla så mycket. Hittade dock en källa på att det inte finns bevis på att det skulle vara dåligt med tidig ägglossning (Men finns ju källor på båda håll såklart..)

Men vill lägga till den här ifall någon senare hittar tråden och undrar samma sak..
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC27529/

"Early ovulation has sometimes been thought to signal a less fertile cycle. For example, some authorities state that a cycle is seldom fertile when ovulation occurs before day 13 of the menstrual cycle.14 We found no evidence of this. Indeed, the earliest ovulation in our study (cycle day 8) produced a healthy infant."
  • Anonym (S)

När jag är hos min fertilitersläkare kan hon alltid se vilken sida jag haft ägglossning på och brukar även mäta hur stor blåsan va (tror jag). Men de kan ju kanske handla om kompetens el så. Jag har oxå hört att äggen inte hinner mogna ordentligt. Har oxå kort cykel vilket jag fått med åren. Ibland tar jag clomid å då blir cykeln längre. Har blivit gravid på korta cykler å lett till barn så de behöver absolut inte betyda ngt. Men försök jobba på att få längre cykler. Se över näring, träning, stress osv. Lycka till!

Svar på tråden Tidig ägglossning! Var hos gynekolog idag.