• pelagonia

Orolig !! Ibuprofen...Hur länge sitter det i kroppen ??

Undrar om man har tagit detta läkemedel och planerar barn hur länge det sitter i kroppen ?

Tar ibland vid mycket kraftiga menssmärtor i 2-3 dagar.

Orolig !!

• Svar på tråden Orolig !! Ibuprofen...Hur länge sitter det i kroppen ??
  • Pillanstjernberg

Jag tror inte att Ibuprofen lagras i kroppen. Så det tar nog inte mer än ett par timmar innan det är ur kroppen.
    Kika här: WWW.fass.se

• Pillanstjernberg

Det står att påverkan är tillfällig, d.v.s. upphör när man slutar med läkemedlet. Man skall max ta tabletten med sex timmars mellanrum. Tror därför att det tar sex timmar för verkan att försvinna.

• Fru Indosaurie

Utdrag ur fass:
    Graviditet
    Intag av Ibumetin skall undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination.

Ibuprofen som är den verksamma substansen ska alltså undvikas, Alvedon däremot är helt okej att använda.

• fas

Ibuprofen (finns i Ipren, Ibumetin och ett otal andra preparat), är inte det bästa att använda om man vill bli gravid. Nedan finns ett lite mer detaljerat utdrag ur FASS. Kom ihåg när du läser att risken fortfarande är _mycket liten_, men den är förhöjd jämfört med normalt.

Angående hur snabbt det går ur så har 99% av en normaldos utsöndrats inom 24 timmar. Dock har jag för mig (är inte helt 100 här) att effekten på prostaglandinsyntesen avklingar först efter ett par dagar.

Från FASS:
    "Användning av Ipren kan minska fertiliteten och rekommenderas därför inte till kvinnor som försöker bli gravida. Detta gäller för alla läkemedel som hämmar cyklooxygenas/prostaglandinsyntes. Påverkan är reversibel och upphör vid utsättande av dessa typer av läkemedel."

"Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/ /fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1 % till ca 1,5 %. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten ska Ipren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Ipren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för: Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension). Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för: Ökad blödningstid.
    Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.
    Ovanstående medför att Ipren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten."

• dallas

Det är sant att man inte bör ta sådana läkemedel om man vill bli gravid, men jag tror inte det är någon fara om man bara äter det under mensen- det hinner ju ut ur kroppen innan ÄL.
    Själv måste jag äta ipren om jag inte äter naproxen under mensen- min läkare menade att det är bara bra för mig eftersom jag har endometrios och har svåra smärtor under mensen = minskad smärta, minskad risk för inflammationer osv. Med tanke på att jag har svårt att bli gravid pg a endon, så borde jag ju inte ha fått äta sådana tabletter alls ifall dom nu stannade kvar länge i kroppen...
    Men i övriga cykeln så bör man nog undvika sådana preparat...

Svar på tråden Orolig !! Ibuprofen...Hur länge sitter det i kroppen ??