• Anonym (Gravid)

Ätit grädde som förvarats länge i kylen? Gravid

Hade två öppnade grädden i kylen. En jag köpte i fredags och en som jag inte vet hur länge den stått där (kanske 2 veckor?). Står att hållbarheten är 4-5 dagar efter öppnad förpackning. Ätit den som stått längre nu insåg jag och är gravid. Den varken smaka eller lukta illa. Är det någon fara? Finns det någon risk för några farliga bakterier?

• Svar på tråden Ätit grädde som förvarats länge i kylen? Gravid
  • Anonym (Lugnt)

Nej, om den luktade och smakade som den skulle är det ingen fara. Det mesta håller efter bästföre-datum. Enda man inte ska äta är sånt med sista förbrukningsdatum.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Lugnt) skrev 2021-03-16 20:18:34 följande:

Nej, om den luktade och smakade som den skulle är det ingen fara. Det mesta håller efter bästföre-datum. Enda man inte ska äta är sånt med sista förbrukningsdatum.

Glömde skriva att bäst före var 3 april men hållbarheten är ju 4-5 dagar för öppnad förpackning. Men va skönt att du skriver det. Tänkte om farliga bakterier kan växa till sig men den smakade precis som grädde ska. Tack för ditt svar!
  • Anonym (Ga)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-03-16 20:20:17 följande:

Glömde skriva att bäst före var 3 april men hållbarheten är ju 4-5 dagar för öppnad förpackning. Men va skönt att du skriver det. Tänkte om farliga bakterier kan växa till sig men den smakade precis som grädde ska. Tack för ditt svar!

Vill förtydliga gällande grädde. Du kommer känna väldigt väl om den är dålig. Detsamma gäller mjölk.

De båda får ofta en besk smak först, du kommer inte kunna äta den utan att märka det om du äter den som den är och inte kryddad i någon sås, men troligtvis känner du inte smaken ändå.

Och annars kommer den bli sur. Vilket du också kommer känna på smaken.
  • Aniiee

Om det var riktig grädde så hade det inte varit någon fara ens om den hade surnat..... Gräddfil är något som existerar vad jag vet, och även om den tillverkas lite annorlunda idag så är det inte för inte det gamla namnet var "sur grädde".

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Drottningen1970

Brukar köpa enlitersförpackning som jag använder under ca en månad. Fullfeta produkter som står kallt håller jättelänge. Även efter att de öppnats.

• Anonym (Jo)

Dom brukar hålla länge

Svar på tråden Ätit grädde som förvarats länge i kylen? Gravid