• lizzz99

Gjort abort - satt i p-stav, gravid igen???

Hej!

Jag gjorde en abort för cirka 6 veckorsen och satte i en p-stav samma dag jag var inne på sjukhuset och fick första tabletterna, alltså 2 dagar innan själva aborten. Efter aborten försvann blödningen efter ungefär 6 dagar och jag vet att allt kom ut.. Hade samlag ?som vanligt? igen 2 dagar efter och undrar om det skulle finnas en chans att p-staven inte hunnit börja värka eller att den sitter fel. Har fortfarande inte fått tillbaka mensen och känner mig typ gravid. Tycker även p-staven är svår att känna emot vad tidigare p-stav gjorde.

Vad tror ni? Bör jag vara orolig?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Gjort abort - satt i p-stav, gravid igen???
  • Anonym (hwj)

Man ska väl inte ha oskyddat samlag så nära inpå en abort??

• lizzz99

På sjukhuset sa de att det är okej att ha sex när blödningen slutat, vad kan hända om man har det? Eller hur länge har du hört att man ska vänta? :)

• Anonym (Kim)

Du bör ju ha fått ordentlig information. I normala fall så skyddar p-stav från första dagen om den sätts in under mensens fem första dagar. Under annan tid ska du använda kondom under sju dagar. Hur det funkar vid medicinsk abort vete tusan.

Men det stora frågan är ju hur fasen du kan ha sex så nära inpå en abort?? Du borde väl ta det lite lugnt. Du kan ju omöjligt slutat blöda redan efter en vecka? In på ungdomsmottagningen så snart du kan och gör ett nytt gravtest.

• lizzz99

Jag fick ingen info överhuvetaget om p?staven utan har googlat mig fram.. Kändes som de antog att jag skulle minnas från förra p-staven men det var ju flera årsen. Har läst att det kan ta upp till 7 veckor att få tillbaka första mensen efter abort men vet inte alls hur det är när man satt i p-stav. Har ju hört att man gärna blöder mycket med p-stav så det oroar mig lite extra.

Jag ska fixa ett gravtest men ville bara höra vad andra tror om det här eller om nån varit i liknande situation för börjar bli väldigt stressad över situationen.

Beroende på vad testet visar så ska jag nog ringa 1177 ändå för nåt känns ändå fel, va väldigt oseriöst när hon skulle sätta in p-staven också. Fick sitta halvt på en stol där hon knappt kom åt mig men hon sa att hon va van så det skulle nog gå bra..

Tack för svar :)

• Anonym (Kim)

Så himla tråkigt att höra att du inte blivit väl omhändertagen.

Det är ju individuellt hur länge du blöder efter aborter. Vanligt upp till 6-7 veckor. Mensen brukar komma igång ungefär samtidigt och kan vara lite kraftigare än normalt.

Man ska alltid använda kondom i början pga infektionsrisken. Sen är det alltid extra säkert mot graviditet. Du ska ju undvika att bada i badkar eller simhall, basta. Du ska använda binda och inte tampong.

Har du inte fått någon återbesökstid? Det ska ju göras en efterkontroll så att allt ser bra ut och hur du mår. Det brukar göras 3-4 veckor efter.

Du borde ha fått med dig ett lågkänsligt gravtest att ta 2-3 v efter aborten. Ett vanligt är så mycket mer känsligt och det tar tid innan hormonhalterna sjunker.

Det kan vara det också som gör att du känner dig gravid nu samt den psykologiska faktorn.

Kan du byta barnmorska eller gå till annan mottagning? Det där var långt ifrån ok. Lova att vara rädd om dig!

• lizzz99

Angånde mensen har jag funderat på om p-staven ställer till det mer än vad aborten gör, är så jobbigt att det kan va både aborten och p-staven som bidrar till ingen blödning och känner mig helt vilsen.

Jag har hört det där om infektionsrisk men har alltid hört att det bara finns en risk för infektion under tiden man blöder efter en abort, så trodde därför jag var ?säker? när jag hade slutat blöda och även väntade några extra dagar.

Något prat om återbesök har det inte varit alls så nej inget sånt.. Och fick inte med mig något gravtest heller.

Jaa, jag ska byta barnmorska för såhär oseriöst kan det ju inte få vara. Inte tänkt på det så mycket utan mest tänkt att ?det är väll så för alla? men börjar inse nu att de verkar varit ordentligt slarviga med mycket.

Tack för stöd å svar :)

• Anonym (p-stav)

Det är inte alls säkert att du har mens när du har p-stav, det brukar vara samma grejer i som det är i minipiller. Då försvinner ofta mensen helt och hållet. 

Svar på tråden Gjort abort - satt i p-stav, gravid igen???