• hattif­natt12
    Wed 17 Mar 2021 12:18
    1540 visningar
    2 svar
    2
    1540

    Privat IVF i väntan på landstingsfinansierad

    Jag och min man har försökt bli gravida sedan augusti-19. Vi fick i januari diagnosen oförklarad infertilitet och måste vänta till augusti-19 för att påbörja landstingsfinansierad ivf. Jag tycker väntan är hemsk och vill gärna göra ett försök privat medan vi väntar. Jag är rätt att det hela kommer dra ut på tiden när vi väl kommer dit i augusti. Utredningen tog 5 månader. Vi är båda 32 år och jag känner att tiden börjar springa iväg. Vill gärna ha två barn. Är det någon som betalat egna försök i väntan på landstinget? Hur tänkte ni? Min man tycker jag stressar och förstår inte alls min panik.

  • Svar på tråden Privat IVF i väntan på landstingsfinansierad
  • Wed 17 Mar 2021 18:03
    #1

    Vår son är 12 och för 14 år sedan var vårdgarantin inte så utarbetad (vad jag minns) så vårt första besked var 1 års väntan, så vi gjorde ett försök privat. Sen köpte vårt landsting tjänsten av privat vårdgivare, så kön kortades, men vi var ändå nöjda med beslutet. Vi behövde 4 ICSI (färska) f.a få sonen. Det var "lätt" att betala f.a komma igång, men med vår taskiga statistik hade kanske inte blivit ett fjärde försök om vi skulle fått betala det själva. Vi var inställda på att vara tacksamma om vi fick ETT barn, så vi behövde inte tjuvhålla på pengarna till syskonförsök (som man alltid betalar själva)

  • Wed 17 Mar 2021 21:41
    #2

    Hej?

    Vi hade exakt samma funderingar för fem år sen och i dag är jag ändå glad att vi vänta till landsting försöken. Jag ville ju såklart ha barn med det samma och orka inte vänta mer pga att det var så psykiskt stressande. Men min man såg det på ett annat sätt och efter flera diskussioner blev det att vi vänta... de vi tänkte mest på var att om du lyckas med dit första betalda försök så brinner landstinget försöken inne. Skulle man då köpa försök så köper man ofta i 3 pack och skulle du då bli gravid på första försöket så brinner resten inne. Och det är ju lite surt att behöva lägga ut pengarna igen om man vill ha syskon.

    Jag har pcos vilket betyder att man har massor av äggblåsor så min tanke vara att jag lär få ut massor av ägg på första försöket men så blev det inte utan det växte bara två och de blev vi avrådda till att inte plocka ut för att inte bli av med ett försök av dessa tre man får. Vi hade tur och vår son var ett av de äggen som vi framkalla i det avbryta Ivf försöket. Och då har de vi redan hållt på med hormonbehandligar i 2 år innan första Ivf försöket.

    Vi hade även turen att bli gravida med lillebror ganska snabbt när vi väl börja med hormoner behandlingarna. Och han är född i september förra året mitt i corona pandemin och det var hemskt.jag kände mig så otroligt ensam i graviditeten och tiden efter och är väldigt glad att han inte var vårt första barn. Pappan fick verkligen inte vara med på något.

    Så vart vill jag komma? Hade det inte varit för covid så hade jag sagt kör på att betala själv så länge ni har pengar till att betala för syskon nästa gång med.. men läs på för det är många saker som kostar och det blir dyrt när man väl kollar på det. Men eftersom vi lever i lite oviss framtid och ni ändå inte är jättegamla så säger jag vänta till augusti.. att få dela graviditeten är så värt att vänta, att få ha med pappa på ultraljud och barnmorskebesök och bb. Privata kliniker brukar med ha sommar stängt egentligen väntar ni bara typ 3 månader innan det är er tur..

    Jag håller fingrar och tår för att ni lyckas...

Svar på tråden Privat IVF i väntan på landstingsfinansierad