• Anonym (Fundersam)

avdrag resor jobbet

Hej!

Har c:a 9 mil till jobbet tur och retur men har halva året börjat jobba 
    från min bostadsort och inte haft min bil till arbetsplatsen således.

Tänkte ändå dra en "rövare" och dra av för hela året då skatteverket rimligtsvis
    inte kan se nåt annat än vart jag bor, och arbetstället.

Vilka risker/konsekvenser kan det bli för mig om jag blir påkommen tror ni ?
    Sen moralpoliser som älskar att betala skatt o "göra rätt för sig" undanbedes..

• Svar på tråden avdrag resor jobbet
  • Anonym (Ida)

Det är väl just om det görs en kontroll. Då kan de begära ut ditt schema och att arbetsgivaren styrker hur du varit på arbetsplatsen. 
    Om man då backar med svansen mellan benen eller fortsätter driva sin linje och tar eventuellt skattetillägg får stå för en själv.
    Jag skulle inte vara helt främmande för tanken att man väljer att punktmarkera just dessa resor i år med tanke på covidsituationen.

• Anonym (K)

Har inte du, som alla andra, fått mail från skatteverket om att de kommer att vara extra hårda och kontrollera extra mycket just reseavdragen pga pandemin?

Vi diskuterade det här i dag på jobbet och alla hade fått mail.

• Sockerikaffet

Om du åker fast så får du betala skatten du har undanhållit och får dessutom böter eller fängelse.

• Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2021-03-17 20:50:18 följande:

Har inte du, som alla andra, fått mail från skatteverket om att de kommer att vara extra hårda och kontrollera extra mycket just reseavdragen pga pandemin?

Vi diskuterade det här i dag på jobbet och alla hade fått mail.

Skatteverket brukar inte skicka ut mail om sådant. De gör olika kontroller varje år, men de skickar inte ut mail till alla medborgare om det. 
  • Sockerikaffet
    Anonym (.) skrev 2021-03-18 12:57:08 följande:

Skatteverket brukar inte skicka ut mail om sådant. De gör olika kontroller varje år, men de skickar inte ut mail till alla medborgare om det. 

Jag fick också mailet som jag tror att personen menar. Det stod inte direkt att de skulle kontrollera extra noga, men det stod att det inte går att göra avdrag för saker när man jobbar hemma pga Corona.
  • Anonym (.)
    Sockerikaffet skrev 2021-03-18 13:03:09 följande:
    Jag fick också mailet som jag tror att personen menar. Det stod inte direkt att de skulle kontrollera extra noga, men det stod att det inte går att göra avdrag för saker när man jobbar hemma pga Corona.

J
    ag har också sett att de talar om att man inte får dra av för utrustning i hemmet, däremot har inte jag eller någon jag känner fått mail om det. 
     Men de skickar inte ut mail om vad de ska granska extra noga. Har aldrig gjort och gör inte nu heller. 
  • Cissi40

Jag har blivit kollad av Skatteverket ett år när jag drog av resor (jag fuskade inte, skulle aldrig falla mig in). Jag fick skicka in besiktningsprotokoll från början av perioden och slutet av perioden - de kollade milantalet på bilen från två besiktningstillfällen så de kunde se att det var rimligt att jag kört så mycket som jag sa. Jag fick också lämna in kvitton på alla bensinräkningar under året (tur att jag betalat med kort och lätt kunde ta fram det), så de kollar bra mycket mer än vart du bor och vart du jobbar. Sen blev det långa diskussioner om jag verkligen sparade två timmar mot kollektivtrafiken (tåg och buss i mitt fall), då de kollade exakt hur långt jag hade från min bostad till min parkeringsplats och samma på jobbet; från parkeringsplatsen till mitt kontor. 

• Anonym (Fundersam)

Hur gick det till när du (Cissi) blev kollad ? Min tanke är ju att dom skickar brev och ber en verifiera påståendet. Väljer man att inte svara så underkänns avdraget bara och inget mer händer.

• Sockerikaffet
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-03-18 17:04:38 följande:

Hur gick det till när du (Cissi) blev kollad ? Min tanke är ju att dom skickar brev och ber en verifiera påståendet. Väljer man att inte svara så underkänns avdraget bara och inget mer händer.

Nej nej! Att göra ett avdrag du inte har rätt till är brottsligt och leder till böter eller fängelse. Man kan inte bara säga ?förlåt jag är så dum? och sen är allt bra. Det funkar inte så.
  • Anonym (.)

Så enkelt är det inte. De kan granska dina deklarationer bakåt i tiden, så du kan få betala tillbaka tidigare gjorda avdrag om de inte heller stämmer. 

Sedan kan man få skattetillägg, beroende på hur stort beloppet är.  Du skriver under på heder och samvete. 

Det är inte olagligt att dra av en kostnad man har haft, det som är olagligt är att dra av kostnader man inte har haft. Så även om de inte godkänner kostnaden, så händer inget. Det du vill göra är att dra av kostnader du inte haft. 
  • Anonym (K)
    Anonym (.) skrev 2021-03-18 12:57:08 följande:
    Jodå, det gör de. Jag fick mitt via Kivra men man kan ha andra elektroniska brevlådor kopplad till bla skatteverket.
  • snedtak
    Om avdraget underkänns för att man bedöms ha lämnat oriktiga uppgifter (eller inte kan styrka utgifterna) kan man få ett skattetillägg. Skattetilläget är 40% av det felaktiga beloppet och betalas utöver själva skatten.

www.skatteverket.se/privat/skatter/skattekontobetalaochfatillbaka/skattetillaggforprivatpersoner.4.361dc8c15312eff6fd2c1fc.html

Eftersom den som deklarerar har en långtgående skyldighet att lämna uppgifter lär du få tillägget automatiskt om du inte kan styrka dina avdrag.
    www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.5/341627.html

I teorin är ju uppsåtligt fusk med reseavdraget skattebrott, vilket har fängelse i upp till två år på straffskalan. I praktiken känns det ganska osannolikt att det skulle tillämpas, men det vet jag ganska lite om. Jag skulle gissa att det också är ganska ovanligt att Skatteverket samtidigt passar på att granska avdraget retroaktivt, även om de får.
Svar på tråden avdrag resor jobbet