• Wed 17 Mar 2021 15:19
    1178 visningar
    12 svar
    12
    1178

    Ångrar abort piller

    Hej. Frågan handlar om abort. Jag har varit väldigt ambivalent i mitt beslut att behålla graviditeten eller ej. Dels pga. jag går igenom en svår graviditet redan från början. Jag har t ex svårt att behålla maten i magen, svårt att bara promenera pga. yrsel och intensiva svettningar osv. Innan graviditeten var jag helt frisk men hormonerna har verkligen ställt till det med mig och det börjar påverka mig psykiskt! Jag är i v. 9 för den som undrar. Dels också för att jag kommer att bli singel mamma. Ok. Så efter många om och men och massor av ångest och rädsla inför framtiden tog jag beslutet att ta det första pillret inför abort. Den heter Mifepristone och ska ?stoppa graviditeten?. Jag gjorde det för att bli av med ångesten, tänkte att jag mår dåligt eftersom jag inte är redo för barn. Men nu, efter 24 timmar ångrar jag pillret! Mitt hjärta trycks ihop av dåligt samvete, jag känner mig hemsk och svag! Jag har inte fått någon blödning än men lite smärtor och ännu mera illamående. Åt en tomat pga. extrem hunger men kräktes bara en halvtimme efteråt. Så är det nästan hela tiden. Nu svälter jag men kan inte äta, jag kan knappt stå upp. Är det någon annan som har upplevt sin graviditet som jag, dvs. extrem svår? Som har tagit det första pillret men ändå lyckats föda barnet? Jag ringde gyn, berättade läget och de sa att det är hög risk för missfall. Men fostret kommer inte att skadas av det om den lyckas överleva. Sedan är ju frågan också om min mentala styrka räcker till? ... någon som kan dela med tankar, erfarenheter, synpunkter? Tacksam.

  • Svar på tråden Ångrar abort piller
  • Anonym (Dom flesta­)
    Wed 17 Mar 2021 15:56
    #1

    Dom flesta mår som du i början av graviditeten, men tycker du ska göra abort tror inte din psykiska hälsa klarar detta du låter för instabil. Man blir väldigt deprimerad av att må så här och även en frisk människa insjuknar snabbt i depression av extremt illamående

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 17 Mar 2021 15:58
    #2

    I tidig graviditet är pillret 97 % effektivt så du får nog vänta lite. Du har valt rätt, du måste komma ihåg dina skäl för din abort. Oavsett känslolivet så förändras inte de praktiska omständigheterna. Vänta tills det faktiskt känns rätt att skaffa barn så kan du njuta av föräldraskapet när det är dags på riktigt istället.

    Om aborten inte fungerar som den ska så måste du kontakta vården och få hjälp med att fullfölja. Ta andra pillret i tid så borde det inte bli några problem, dvs inom 36-48 timmar från första pillret.

  • Wed 17 Mar 2021 16:17
    #3

    Jag åker nog in till gyn imorgon trots allt men vågar inte ta de nästa tabletterna själv som ska stoppas in i slidan. Jag mår hemsk! Får inte i mig mat. Ja, jag är faktiskt instabil just i den här frågan. Längtar efter att må bra igen och det NU. Jag har alltid velat ha barn någon gång, en egen familj. Men det känns inte rätt nu för jag verkar inte klara detta fysiskt till att börja med? Jag har inte kunnat jobba sedan jag blev gravid. Jag har haft mycket feber osv. Svimmade nästan när jag var i mataffären! Det är inte Covid, fick göra ett test i ambulansen som visade negativt...... åh vill bara må bra, jag hade behållt om jag inte mådde så dåligt :(

  • Anonym (Dom flesta­)
    Wed 17 Mar 2021 16:33
    #4
    Leyla95 skrev 2021-03-17 16:17:56 följande:

    Jag åker nog in till gyn imorgon trots allt men vågar inte ta de nästa tabletterna själv som ska stoppas in i slidan. Jag mår hemsk! Får inte i mig mat. Ja, jag är faktiskt instabil just i den här frågan. Längtar efter att må bra igen och det NU. Jag har alltid velat ha barn någon gång, en egen familj. Men det känns inte rätt nu för jag verkar inte klara detta fysiskt till att börja med? Jag har inte kunnat jobba sedan jag blev gravid. Jag har haft mycket feber osv. Svimmade nästan när jag var i mataffären! Det är inte Covid, fick göra ett test i ambulansen som visade negativt...... åh vill bara må bra, jag hade behållt om jag inte mådde så dåligt :(


    Vill inte vara sån men du kommer troligen må så här nästa graviditet också men då med en stöttande partner och det gör det hela 100% lättare
  • Anonym (Jobbi­gt som fan)
    Wed 17 Mar 2021 17:18
    #5

    Mina båda graviditeter var långa plågor av smärta. Kunde inte gå pga foglossning. Men jag hade jobbat länge så jag hade en god ekonomi som gjorde sjukskrivningen lättare. Jag har också en underbar make. Han tog hand om mig hela graviditeterna, skötte om mig och tog till och med ledigt i slutet för att ta hand om mig.
    En graviditet blir inte bättre på slutet... psyket tar stryk efter några månader och man blir tyngre och sömnen blir sämre...

    En underbar make, en stabil ekonomi, stort sparande och bekväm bostad gör en jobbig graviditet mycket enklare. För att inte tala om småbarnsåren.... Jag hade nog tagit livet av mig under småbarnsåren om jag hade varit ensam. Sonen som inte en hel natt ( och knappt något alls på dagen) under sina första tre år! Det kan orsaka psykisk ohälsa om något kan jag lova!

  • Anonym (HG)
    Wed 17 Mar 2021 20:34
    #6

    Hej ts!

    Jag vet inget om hur barnet påverkas av abortpiller men jag tänkte dela med mig av min graviditet med hyperemesis gravidarum. Man är normalt väldigt illamående de första 8-10 veckorna. Min ena graviditet var jag illamående men en promenad kunde göra att det kändes bättre. I den andra funkade ingenting mot illamåendet. Då klarade jag inte ens av ljus eller ljud så jag låg i ett mörkt sovrum med solglasögon och hörselskydd från vecka 4 och till 22. Sen kunde jag gradvis vistas lite utomhus eller sitta i soffan en timme. Till slut kunde jag se på skärmar och kunde se på webb-tv. Jag var till störst del sängliggande den mesta tiden av dygnet. Endel kvinnor har HG, endel andra problem.

    Under min HG-graviditet tänkte jag också på att göra abort. Jag hade inte förmåga att tänka på barnet för illamåendet överskuggade allt. Jag hoppades på missfall ibland för att slippa plågas. Det sliter något otroligt på psyket att må så illa och vara isolerad så länge och enbart försöka överleva minut för minut.

    Alla kvinnor har inte fantastiska graviditeter där de mår prima och svävar runt på rosa moln.

    Det är helt ok att känna alla känslor att man önskar abort, missfall etc. Det är inte alls konstigt när man mår så.

    Även om jag var ett instabilt vrak var jag ändå mogen för att bli mamma igen. De känslorna diskvalificerar en inte.

    Däremot om du känner det är rätt att avsluta graviditeten så är det det oavsett om det är av känslomässiga val eller praktiska omständigheter! Känslorna kommer gå upp och ned och fram och tillbaka och vela hit och dit.

  • Anonym (Uh)
    Wed 17 Mar 2021 20:37
    #7

    De flesta har det så under början av sin graviditet. Inte gör man abort för det? Men om du nu verkligen ville göra abort och inte bara pga "jobbig graviditet" så kom ihåg skälen till din abort för troligtvis kommer fostret inte överleva.

  • Anonym (Kram)
    Wed 17 Mar 2021 20:38
    #8

    Hej! Vill skicka en stor kram till dig!

    Har gått igenom samma som dig så förstår dig, men du verkar tveka, så mitt råd är åk till gyn imorgon och PRATA! Samt kolla hur det har gått med 1a pillret,

    Du behöver inte bestämma dig pang bom! Landa i det, ge det några dagar ?

    Jag valde dock själv att gå igenom hela aborten, men ville verkligen inte men det var bäst för bebisen!

    Jag ångra mig och mådde hemskt, men fick påminnas om varför hela tiden, och med tiden blir det bättre..

    Vad du än väljer att göra, du fixar det med eller utan pappan till barnet!

  • Anonym (Kram)
    Wed 17 Mar 2021 20:39
    #9

    Hej! Vill skicka en stor kram till dig!

    Har gått igenom samma som dig så förstår dig, men du verkar tveka, så mitt råd är åk till gyn imorgon och PRATA! Samt kolla hur det har gått med 1a pillret,

    Du behöver inte bestämma dig pang bom! Landa i det, ge det några dagar ?

    Jag valde dock själv att gå igenom hela aborten, men ville verkligen inte men det var bäst för bebisen!

    Jag ångra mig och mådde hemskt, men fick påminnas om varför hela tiden, och med tiden blir det bättre..

    Vad du än väljer att göra, du fixar det med eller utan pappan till barnet!

  • Anonym (Vad vill du)
    Sun 28 Mar 2021 18:34
    #10
    Leyla95 skrev 2021-03-17 15:19:06 följande:

    hormonerna har verkligen ställt till det med mig och det börjar påverka mig psykiskt! Jag är i v. 9 för den som undrar. Dels också för att jag kommer att bli singel mamma. O.


    Det viktigaste är vad du vill. Singel men vad säger pappan till ungen
  • Sun 28 Mar 2021 18:48
    #11
    +1
    Anonym (Vad vill du) skrev 2021-03-28 18:34:22 följande:
    Det viktigaste är vad du vill. Singel men vad säger pappan till ungen
    Aborten är gjort, det blev ett missfall efter första pillret. Pappan var inte intresserad.
  • Anonym (Vad vill du)
    Sun 28 Mar 2021 18:51
    #12
    Leyla95 skrev 2021-03-28 18:48:04 följande:
    Aborten är gjort, det blev ett missfall efter första pillret. Pappan var inte intresserad.
    Hur mår du kände du att var det enda rätta att göra 
Svar på tråden Ångrar abort piller