• Mojsan1

    MA + cytotec

    Hej!

    Jag fick för en vecka sedan reda på att hjärtat slutat slå i vecka 8. Skulle nu vart i vecka 10. De konstaterade alltså MA och fick därför mifegyn vid samma tillfälle och i fredags tog jag 3 tabletter cytotec under tungan. Detta eftersom jag redan börjat blöda och gjort sedan vecka 6 då jag var inne på ett VUL (då såg man ett hjärta slå). Kom då ut en stor klump (10 cm lång och 1,5cm bred). I måndags tog jag 3 tabletter till eftersom blödningen upphört och jag hade smärta i livmodern. Kom då ut ytterliggare en klump som de på gyn trodde suttit fast i livmodertappen. Igår slutade blödningen helt.

    Är det någon annan som inte heller blött speciellt länge eller kraftigt av cytotec? Och hur gick det isf för er? Hade allt kommit ut ändå?

    Man läser ju om störtblödningar och hemsk smärta men upplevde inget av det. Kom dock ganska många klumpar och blödning som en lätt mens. Tänker om den lätta och korta blödningen kan bero på att jag blödde 3 veckor innan jag påbörjade behandlingen med cytotec

    Tacksam för svar då detta gör mig otroligt orolig!

  • Svar på tråden MA + cytotec
  • Anonym (4)

    Beklagar ditt missfall! Att du inte blödde mer beror säkert på att du redan blött en hel del och det inte var så mycket kvar. Jag hade inte blött nånting när jag fick mitt första MA så jag blödde massor och ganska länge efter pillren. Ibland håller det dock på lite fram och tillbaks så det kan hända att du blöder lite igen nån dag.

  • Anonym (coco)

    Så ledsen över ditt missfall, vet hur tungt det kan kännas. 

    Jag fick missfall i v.9, men det var dock så mycket rester kvar att jag fick Cytotec. Jag blödde ganska kraftigt under kanske 5-6 timmar, men sen avtog blödningarna och jag trodde det gått över. Men det slutade aldrig blöda och några veckor senare visade det sig att det fortfarande fanns rester kvar. Då fick jag cytotec igen, men blödde bara litegrann den gången. En vecka senare fick jag skrapas då allt ändå inte kommit ut. 

    Mitt tips till alla som tar cytotec är att gå på efterkontroll ganska snabbt, och kolla så att allt verkligen kommit ut. Det kan man kolla hos en vanlig gyn. 

    Ts, vet du om du hade mycket rester kvar? Om du bara blödit lite av cytotec så finns ju risken att allt inte kom ut. Det är ganska mycket som "ska" ut när man får missfall så pass sent. 

    Du behöver inte vara orolig, se till att kolla upp att allt är ute bara. Är det inte det så finns det bra hjälp att få. Har du en bra gyn som du går hos?

  • Mojsan1
    Anonym (4) skrev 2021-03-17 16:59:59 följande:

    Beklagar ditt missfall! Att du inte blödde mer beror säkert på att du redan blött en hel del och det inte var så mycket kvar. Jag hade inte blött nånting när jag fick mitt första MA så jag blödde massor och ganska länge efter pillren. Ibland håller det dock på lite fram och tillbaks så det kan hända att du blöder lite igen nån dag.


    Gyn sa att det var dåligt om blödningen slutade och sen började igen! Men kanske inte behöver vara nån fara då? Började nämligen blöda nu igen och det kom ytterligare fler små klumpar samt färskt blod..
  • Mojsan1
    Anonym (coco) skrev 2021-03-17 17:40:45 följande:

    Så ledsen över ditt missfall, vet hur tungt det kan kännas. 

    Jag fick missfall i v.9, men det var dock så mycket rester kvar att jag fick Cytotec. Jag blödde ganska kraftigt under kanske 5-6 timmar, men sen avtog blödningarna och jag trodde det gått över. Men det slutade aldrig blöda och några veckor senare visade det sig att det fortfarande fanns rester kvar. Då fick jag cytotec igen, men blödde bara litegrann den gången. En vecka senare fick jag skrapas då allt ändå inte kommit ut. 

    Mitt tips till alla som tar cytotec är att gå på efterkontroll ganska snabbt, och kolla så att allt verkligen kommit ut. Det kan man kolla hos en vanlig gyn. 

    Ts, vet du om du hade mycket rester kvar? Om du bara blödit lite av cytotec så finns ju risken att allt inte kom ut. Det är ganska mycket som "ska" ut när man får missfall så pass sent. 

    Du behöver inte vara orolig, se till att kolla upp att allt är ute bara. Är det inte det så finns det bra hjälp att få. Har du en bra gyn som du går hos?


    Ska på kontroll på måndag men är så rädd för skrapning! Känner mig helt normal förutom att det blöder då. Annars känns kroppen som innan graviditeten igen! Man vill ju bara att det ska vara över så man kan försöka gå vidare..

    Tycker varken gyn eller barnmorskorna tar mig på allvar! Kanske för att jag ändå är relativt ung och graviditeten inte var planerad men det gör ju inte missfallet mindre jobbigt.
  • Anonym (4)
    Mojsan1 skrev 2021-03-17 20:16:20 följande:
    Gyn sa att det var dåligt om blödningen slutade och sen började igen! Men kanske inte behöver vara nån fara då? Började nämligen blöda nu igen och det kom ytterligare fler små klumpar samt färskt blod..
    Jaså? Jag har alltid blött lite till o från alla missfall. Inte långa uppehåll med blod då, men lite mindre för att sen komma lite mer en annan dag. Farligt är om man börjar blöda väldigt mycket igen efter ett långt tag, får ont eller feber. 
  • Mojsan1
    Anonym (4) skrev 2021-03-17 21:23:06 följande:

    Jaså? Jag har alltid blött lite till o från alla missfall. Inte långa uppehåll med blod då, men lite mindre för att sen komma lite mer en annan dag. Farligt är om man börjar blöda väldigt mycket igen efter ett långt tag, får ont eller feber. 


    Jaha kanske missuppfattade gyn! Hade uppehåll i 24h ungefär innan det drog igång en sparsam blödning igen. Och nu verkar det slutat blöda igen efter några timmar av lätt blödning.

    Kanske är längre uppehåll som inte är bra! Strecken på gravtesten blir iaf svagare och svagare så det kanske är ett bra tecken!
Svar på tråden MA + cytotec