• Anonym (Arg)

Tjat från skolan om medicinering

Någon som jobbar i skolan här som kan svara på vad som gäller? FÅR skolan lägga sig i om ett barn ska medicineras (adhd och odd)?

Vi har upprepade gånger sagt att vi inte kommer göra det och varför, men ändå så kommer frågan upp igen inom max nån månad!? Idag ringde skolsköterskan för att prata om det. Igen. Vi har våra anledningar och det kommer inte förändras.

Allt tjat bara för att de vägrar ge mitt barn rätt stöd, som att svårigheterna magiskt skulle försvinna med medicin.

• Svar på tråden Tjat från skolan om medicinering
  • Anonym (funderar)
    Anonym (Arg) skrev 2021-03-17 19:44:37 följande:

Någon som jobbar i skolan här som kan svara på vad som gäller? FÅR skolan lägga sig i om ett barn ska medicineras (adhd och odd)?

Vi har upprepade gånger sagt att vi inte kommer göra det och varför, men ändå så kommer frågan upp igen inom max nån månad!? Idag ringde skolsköterskan för att prata om det. Igen. Vi har våra anledningar och det kommer inte förändras.

Allt tjat bara för att de vägrar ge mitt barn rätt stöd, som att svårigheterna magiskt skulle försvinna med medicin.

Jag arbetar som specialpedagog och det är många elever jag mött under åren, där medicinen gjort underverk. Visst kan man ha synpunkter på att ge sina bara medicin men om ni har någon slags princip emot det, bara, så kanske ni tänker fel? Många upplever att deras barn får ett mycket bättre liv med medicin. Ibland får man byta sort innan man hittar rätt. Kan väl tänka att man inte ska förkasta det i alla fall - tänk om det är det som faktiskt kommer gynna ert barn, och så har ni inte ens provat? 

Skolan ska absolut göra anpassningar, men om en person med medicin kan få en bättre livskvalitet så bör man väl ändå prova? Det handla inte om skolan enbart utan hela persons liv. 
  • RickySpanish

Jag är vuxen med ADD och jag tycker att barn med diagnos som ADD och ADHD förtjänar att få testa medicin. Det är ju faktiskt någonting som kan hjälpa något otroligt. Det är ingen helhetslösning, nej, men det är en stor del, att låta bli medicin är som att ge en krycka istället för två.

Plus att det är ju inte som tex antidepp, adhd-medicin kan du ta och sen sluta med utan insättning/utsättningsperiod. Du kan ta det en dag i veckan eller varje dag. du kan ta det för halva dagen eller hela.

Enligt mig finns det inget bra argument för att låta bli att testa, förutom om det skulle vara farligt pga något medicinskt.

• Anonym (Anna)

Jag jobbar i skola och har faktiskt också flera exempel på elever som landat och blivit mer harmoniska med medicin. Det gör självklart att lektionerna och kunskapsinhämtningen ökar. Även positivt socialt med kompisar.

Men jag vet ju inte vilka anledningar ni har för att ert barn inte ska testa detta, så jag vill inte säga för mkt om just er situation.

• Anonym (Arg)

Vi har som sagt våra anledningar, inget jag vill gå in på här men skolan vet, så tycker det är extremt respektlöst att fortsätta tjata.

Min fråga är om skolan FÅR hålla på såhär.

• Anonym (Glad)

Självklart kommer skolan fortsätta tjata på er, så länge ni vidhåller er ståndpunkt. Föräldrar som inte vet sitt barns bästa, kommer ju alltid att reta upp skolan.

• Anonym (Suck)

Nej enligt min åsikt... det är erat barn, ni väljer anser jag, vad tröttsamt att dem ska vara på er hela tiden istället för att hitta lösningar ?! UTAN medicin suck!!

Hoppas ert barn får den hjälp den behöver, annars byt skola där dem lyssnar!

• Erika71

Det kan ju vara så att skolan har slut på idéer hur de ska hjälpa ditt barn och vet att en lösning finns runt hörnet om ni bara ändrar er?

Når ditt barn målen i skolan? Har han/hon vänner? Funkar klassrumsundervisning eller krävs det assistent?

• Anonym (E)

Jag arbetar i skolan och vi skulle istället för att hålla på att tjata lämna in en orosanmälan om barnet undanhålls från medicinsk behandling och lider av stora svårigheter i sin adhd där hen misslyckas trots särskilt stöd och anpassningar (vilket du säger saknas?)

Skälet varför ni inte vill medicinera är förstås viktigt. Kan du inte delge oss det?

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Arg) skrev 2021-03-17 20:15:27 följande:

Vi har som sagt våra anledningar, inget jag vill gå in på här men skolan vet, så tycker det är extremt respektlöst att fortsätta tjata.

Min fråga är om skolan FÅR hålla på såhär.

Nej, det får de faktiskt inte. Medicinering eller inte är en privatsak!!
  • Anonym (F)

Det är inte konstigt om skolan tjatar, de måste ju se till den stora gruppens barns bästa. Då väger en massa personliga principer inte lika tungt.

Svar på tråden Tjat från skolan om medicinering