Anonym (Arg) skrev 2021-03-17 19:44:37 följande:
Någon som jobbar i skolan här som kan svara på vad som gäller? FÅR skolan lägga sig i om ett barn ska medicineras (adhd och odd)?
Vi har upprepade gånger sagt att vi inte kommer göra det och varför, men ändå så kommer frågan upp igen inom max nån månad!? Idag ringde skolsköterskan för att prata om det. Igen. Vi har våra anledningar och det kommer inte förändras.
Allt tjat bara för att de vägrar ge mitt barn rätt stöd, som att svårigheterna magiskt skulle försvinna med medicin.
Jag arbetar som specialpedagog och det är många elever jag mött under åren, där medicinen gjort underverk. Visst kan man ha synpunkter på att ge sina bara medicin men om ni har någon slags princip emot det, bara, så kanske ni tänker fel? Många upplever att deras barn får ett mycket bättre liv med medicin. Ibland får man byta sort innan man hittar rätt. Kan väl tänka att man inte ska förkasta det i alla fall - tänk om det är det som faktiskt kommer gynna ert barn, och så har ni inte ens provat?
Skolan ska absolut göra anpassningar, men om en person med medicin kan få en bättre livskvalitet så bör man väl ändå prova? Det handla inte om skolan enbart utan hela persons liv.