• Midsommarbarn

Korgöverdrag - var köpa?

Tänkte börja fixa korgen som bäbisen ska få sova i första månaderna. Såg att man kunde köpa korgöverdrag (vit spets) på Babyland, men priset var hutlöst ca 800 kr har jag för mig (korgen köpte jag begagnad för 80 kr...). Är det någon som vet om något annat ställe säljer färdiga korgöverdrag?
    Jag kan sy eget också, men finns det något gulligt färdigt så köper jag helst.

• Svar på tråden Korgöverdrag - var köpa?
  • vår andra

Undrar jag med

Vår andra
  • Cina UrDeLuxePingla

Fanns mönster här på FL om man vill o kan sy själv!

Ska se om jag hittar länken...

/Cina

• Cina UrDeLuxePingla

Klädsel till babykorg (Ur Tricia Guilda " Heminredning")

Bomullstyg är bäst att klä med, eller någon av de bättre bomullsblandningarna. Om tyget är mönstrat bör det yttre fodret klippas längs med tyget så att man slipper skarva och det inre efter tygmallen. Är tyget enfärgat kan båda styckena klippas på längden.

Ovanpå bottenstycket lägger man en babymadrass som passar korgens innermått. Tänk på att materialet ska vara flamsäkert och uppfylla alla säkerhetskrav.

Material:

Bomullstyg
    Kontrasterande tyg till korgkanten
    Syntetvadd
    Papper och penna

Måttagning:

För att räkna ut hur mycket tyg som behövs måste man ha följande mått: Den övre kantens omkrets och korgens djup på det djupaste stället plus 3 cm sömsmån för ev. skarvar. Tyget ska räcka till två tygstycken.

Mät bottnen och lägg till 1,5 cm sömsmån runt om. Tyget ska räcka till två ovaler.

Till utsidan på korgkanten behövs fyra 16,5 cm breda remsor. Två som räcker från handtag till handtag i vardera änden och två mellan handtagen på varje sida plus 76 cm för rosetter på var och en. För att korgklädseln ska få fina kanter vid handtagens fästen, mäter man fästets längd och lägger till 2 cm för invikning samt beräknar för fyra 5 cm breda remsor med denna längd.

Klipp en remsa till kantband, 4 cm bred och lika lång som bottnens omkrets plus 2 cm skarv Man behöver vadd som räcker till klädselns dimensioner.

Arbetsgång:

1. Klipp två tygstycken av bomullstyget efter de första måtten under "Måttagning". Skarva ihop remsorna med 1,5 cm sömsmån men lämna den sista sömmen öppen tills vidare. Klipp en remsa syntetvadd med samma mått. Klipp två ovaler till bottnen. Klipp ut remsor till att klä korgkantens utsida med, av det kontrasterande tyget, och de fyra små remsorna samt kantbandet från huvudtyget.

2. Lägg ett av sidostyckena inuti korgen med avigan utåt, den nedre kantens sömsmån utvikt över bottnen och ändarna omlott. Putsa bort allt överflödigt tyg efter korgens form och klipp sedan av tyget 1,5 cm ovanför kanten. Klipp det andra tygstycket plus vadden efter detta.

3. Nåla veck i tyget så att det ligger plant längs korgens sidor, tråckla och sy på maskin.

4. Sy på maskin längs med vecken genom både tyg och vadd från rätsidan och kvilta sedan med 10 cm mellan sömmarna längs resten av tygstycket. Kontrollera passformen igen, sy sedan den sista sömmen. Putsa vadden nära sömmen.

5. Nåla och tråckla fast den andra tygstycket på den kviltade ringen så att överkanterna kommer kant i kant och gör små veck vid botten om så behövs. Vik in den överlappande änden längs sömsmånen och smygsy ihop.

6. Sy ihop bottenovalerna på maskin, aviga mot aviga. Sy fast bottnen i ringen med 1,5 cm sömsmån. Putsa sömmen till 1 cm.

7. Vik in 1 cm mot avigan längs sidorna på kantbandet och pressa. Vik längs mitten igen och pressa. Kanta sömmen.

8. Till korgkantens utsida viker man 1 cm längs remsornas sidor och pressar. Vik och nåla ihop remsorna längs mitten, räta mot räta, och klipp ändarna. Nåla ihop ändarna. Mät 38 cm in från varje ände och markera med en nål. Sy med 1 cm sömsmån från nålarna till ändarna och ut i spetsen.

9. Klipp ett jack i sömsmånen genom det ena tyglagret. Vänd rätsidan utåt. Pressa med det jackade tyglagret utvikt och den andra invikt. Lägg den stoppade klädseln i korgen. Nåla fast remsorna längs insidan, räta mot räta, och se till att sömsmånernas jackade ändar hamnar vid hantagens ytterkant. Gör ett jack i klädseln på motsvarande ställe. Sy med 1,5 cm sömsmån genom alla tyglager.

10. Vik och pressa 1,5 cm in mot avigan längs de fyra sista remsornas långa sidor. Snygga till sömsmånen vid handtagen med remsorna och vik in ändarna och smygsy fast dem mot klädselns insida. Vik ut remsornas vikta kanter till klädselns yttersida och smygsy. Lägg klädeln i korgen igen, vik ut tyget över kanten och knyt.

Svar på tråden Korgöverdrag - var köpa?