Gravid med barn på förskola?
Hej!
Ni som har barn i förskoleåldern och är gravida i riskgrupp efter v 22: Har ni era barn på förskola eller håller ni dem hemma om möjligt för att skydda er mot Corona-smitta?
Hej!
Ni som har barn i förskoleåldern och är gravida i riskgrupp efter v 22: Har ni era barn på förskola eller håller ni dem hemma om möjligt för att skydda er mot Corona-smitta?
De går i förskola fram till (och efter) förlossningen.
Jag är gravid i v 18 men min dotter på 22 mån har ej börjar än och planerar inte heller att hon ska. En del pga covid men tänkte ha henne hemma ändå.
Fram tills jag är i v 28 (2 veckor kvar) så är vår 4 åring på förskolan när de är ute på förmiddagen sen hämtar jag honom innan dom går in och äter lunch. Det blir ca 2 timmar/dag. Jag kan inte vara den lekkamrat han önskar hela dagarna så han får gå dit och leka av sig lite med jämnåriga, men ute eftersom smitta sprids lättare inomhus.
Han får nog gå vanlig tid (man har rätt till 20h vid graviditspenning i vår kommun) när jag kommit över v 28 och risken för att föda för tidigt minskat något.
Kommer dock hålla honom hemma helt när vi närmar oss bf så han inte drar hem en förkylning som smittar min man så han inte kan vara med på förlossningen
Fram tills jag är i v 28 (2 veckor kvar) så är vår 4 åring på förskolan när de är ute på förmiddagen sen hämtar jag honom innan dom går in och äter lunch. Det blir ca 2 timmar/dag. Jag kan inte vara den lekkamrat han önskar hela dagarna så han får gå dit och leka av sig lite med jämnåriga, men ute eftersom smitta sprids lättare inomhus.
Han får nog gå vanlig tid (man har rätt till 20h vid graviditspenning i vår kommun) när jag kommit över v 28 och risken för att föda för tidigt minskat något.
Kommer dock hålla honom hemma helt när vi närmar oss bf så han inte drar hem en förkylning som smittar min man så han inte kan vara med på förlossningen
De går i förskola fram till (och efter) förlossningen.
Jag är gravid i v 18 men min dotter på 22 mån har ej börjar än och planerar inte heller att hon ska. En del pga covid men tänkte ha henne hemma ändå.
Min treåring går som vanligt på förskolan, jag är sjukskriven och har diverse komplikationer så finns inte en chans att jag kan ge henne den stimulans hon behöver. Hade jag inte haft det hade jag behövt jobba så då hade hon också varit på förskola. Är i v. 31 nu, får se hur vi gör när det börjar närma sig bf.
Tack för ditt svar!
Ok, så risken minskar att föda förtidigt efter v 28? Det visste jag inte.
Tack för ditt svar!
Oroas du ibland för att få.hem smitta?
Vid tilltagande syrgasbehov efter v 28 bör man överväga förlossning inom det närmaste dygnet (individuell bedömning vid graviditetslängd < 28 veckor), detta enligt både internationella och nationella erfarenheter.
(ref lakartidningen.se)
Så man kan kanske anta det är vad som kan bidra till den lilla ökning av tidiga förlossningar man sett med covid.
Jag är ensamstående. Jag har inte råd att vara hemma med graviditetspenning utan behöver fortsätta att jobba fram till v 32. Därav har jag inte heller möjlighet att hålla mitt äldre barn hemma.