• Anonym (?)

Gravid med barn på förskola?

Hej!

Ni som har barn i förskoleåldern och är gravida i riskgrupp efter v 22: Har ni era barn på förskola eller håller ni dem hemma om möjligt för att skydda er mot Corona-smitta?

• Svar på tråden Gravid med barn på förskola?
  • Anonym (M)

De går i förskola fram till (och efter) förlossningen.

• isabelle81

Jag är gravid i v 18 men min dotter på 22 mån har ej börjar än och planerar inte heller att hon ska. En del pga covid men tänkte ha henne hemma ändå.

• Anonym (F)

Fram tills jag är i v 28 (2 veckor kvar) så är vår 4 åring på förskolan när de är ute på förmiddagen sen hämtar jag honom innan dom går in och äter lunch. Det blir ca 2 timmar/dag. Jag kan inte vara den lekkamrat han önskar hela dagarna så han får gå dit och leka av sig lite med jämnåriga, men ute eftersom smitta sprids lättare inomhus.

Han får nog gå vanlig tid (man har rätt till 20h vid graviditspenning i vår kommun) när jag kommit över v 28 och risken för att föda för tidigt minskat något.

Kommer dock hålla honom hemma helt när vi närmar oss bf så han inte drar hem en förkylning som smittar min man så han inte kan vara med på förlossningen

• Anonym (?)
    Anonym (F) skrev 2021-03-17 22:11:21 följande:

Fram tills jag är i v 28 (2 veckor kvar) så är vår 4 åring på förskolan när de är ute på förmiddagen sen hämtar jag honom innan dom går in och äter lunch. Det blir ca 2 timmar/dag. Jag kan inte vara den lekkamrat han önskar hela dagarna så han får gå dit och leka av sig lite med jämnåriga, men ute eftersom smitta sprids lättare inomhus.

Han får nog gå vanlig tid (man har rätt till 20h vid graviditspenning i vår kommun) när jag kommit över v 28 och risken för att föda för tidigt minskat något.

Kommer dock hålla honom hemma helt när vi närmar oss bf så han inte drar hem en förkylning som smittar min man så han inte kan vara med på förlossningen

Tack för ditt svar!

Ok, så risken minskar att föda förtidigt efter v 28? Det visste jag inte.
  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2021-03-17 21:19:57 följande:

De går i förskola fram till (och efter) förlossningen.

Tack för ditt svar!

Oroas du ibland för att få.hem smitta?
  • Anonym (?)
    isabelle81 skrev 2021-03-17 21:25:30 följande:

Jag är gravid i v 18 men min dotter på 22 mån har ej börjar än och planerar inte heller att hon ska. En del pga covid men tänkte ha henne hemma ändå.

Tack för ditt svar!

Förstår att det känns tryggt att ha henne hemma.
  • Anonym (?)
    isabelle81 skrev 2021-03-17 21:25:30 följande:

Tack för ditt svar!

Förstår att det känns tryggt att ha henne hemma.
  • Anonym (Mamman)

Min treåring går som vanligt på förskolan, jag är sjukskriven och har diverse komplikationer så finns inte en chans att jag kan ge henne den stimulans hon behöver. Hade jag inte haft det hade jag behövt jobba så då hade hon också varit på förskola. Är i v. 31 nu, får se hur vi gör när det börjar närma sig bf.

• Anonym (F)
    Anonym (?) skrev 2021-03-18 07:58:13 följande:

Tack för ditt svar!

Ok, så risken minskar att föda förtidigt efter v 28? Det visste jag inte.

Rapport finns att läsa på socialstyrelsens hemsida. V 22-27 / 1 av 35 riskerar att föda för tidigt. V28-31/ 1 av 70 och v32-36 / 1 av 13. Så risken är lite mindre några veckor och ökar sen igen enligt statistiken.
  • Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2021-03-18 10:09:11 följande:
    Rapport finns att läsa på socialstyrelsens hemsida. V 22-27 / 1 av 35 riskerar att föda för tidigt. V28-31/ 1 av 70 och v32-36 / 1 av 13. Så risken är lite mindre några veckor och ökar sen igen enligt statistiken.
    Vid tilltagande syrgasbehov efter v 28 bör man överväga förlossning inom det närmaste dygnet (individuell bedömning vid graviditetslängd < 28 veckor), detta enligt både internationella och nationella erfarenheter.
    (ref lakartidningen.se)

Så man kan kanske anta det är vad som kan bidra till den lilla ökning av tidiga förlossningar man sett med covid.
  • Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2021-03-18 07:59:09 följande:

Tack för ditt svar!

Oroas du ibland för att få.hem smitta?

Nja. Risken att föda för tidigt är ju ändå minimal, max 2-3% om man får covid tidigt. Tycker inte det motiverar att gå in i total isolering under så lång tid.
  • Anonym (F)
    Tow2Mater skrev 2021-03-18 17:57:52 följande:

Vid tilltagande syrgasbehov efter v 28 bör man överväga förlossning inom det närmaste dygnet (individuell bedömning vid graviditetslängd < 28 veckor), detta enligt både internationella och nationella erfarenheter.

(ref lakartidningen.se)

Så man kan kanske anta det är vad som kan bidra till den lilla ökning av tidiga förlossningar man sett med covid.

Det är ju väldigt underligt att socialstyrelsens riskgruppsbedömning i sånt fall baseras på att kvinnorna blir igångsatta. Att det räknas som att föda för tidigt... det står ingenting om det i rapporten från socialstyrelsen.

Men ändå... skönt att vi som inte kan jobba hemifrån kan vara hemma. Jag oroar mig nog mer över att min man ska sra hem smittan än att mitt barn ska det. Önskar dock att dom hade varit mycket mer ute på min sons förskola för att minska smittorisken.
  • Anonym (Em)

Jag är ensamstående. Jag har inte råd att vara hemma med graviditetspenning utan behöver fortsätta att jobba fram till v 32. Därav har jag inte heller möjlighet att hålla mitt äldre barn hemma.

Svar på tråden Gravid med barn på förskola?