• Eken

Har ni blivit sämre bilförare sen ni blev gravida? (+sjukskrivning?)

Jag tycker att jag har blivit sämre ivarjefall, men vet inte riktigt om det bara är inbillning...
    Jag kör bil ganska mycket i jobbet och tycker normalt att jag kör ganska bra. Jag har aldrig råkat ut för någon olycka eller så .
    1. För ett par veckor sedan skrapade jag upp sidan på en annan bil när jag skulle parkera, tänkte liksom inte på att jag körde för nära.
    2. Vid ca 3-4 tillfällen har jag hållt på att köra mot rött, eller när jag svängt till höger i korsning har jag missat att uppmärksamma att de gående har företräde. Vilket som tur är endast resulterat i att jag fått sura miner efter mig. Jag har heller inte kört mot rött, utan hajat till i sista stund.
    3. Igår natt när jag skjutsade min sambo, som inte har körkort, höll jag på att svänga över i motsatt körfält precis under centralbron i Stockholm. Som tur var ropade min sambo till, och det var ju inga andra bilar ute och körde...

Hur som helst, detta oroar mig. Jag är dessutom beroende av bil i jobbet, vilket gör situationen jobbig.
    Min BM har bokat ett läkartid åt mig, för hon tycker jag ska bli sjukskriven för att jag inte orkar jobba så mycket. Min mage krånglar, jag har lite ont i ryggen, lite ont i bäckenet... men inget som i sig kan ge sjukskrivning. Kommer läkaren bara skratta åt mig om jag nämner det här med bilkörning med? Vad jag förstått är det ganska svårt att bli sjukskriven. Någon med erfarenhet? Själv bor jag i Stockholm och är i vecka 26.

• Svar på tråden Har ni blivit sämre bilförare sen ni blev gravida? (+sjukskrivning?)
  • Erik

Hej!

Jag har också blivit mindre uppmärksam i trafiken har jag märkt. Kanske det har att göra med att man är tröttare än vanligt??!! Jag har försökt börja köra saktare och vara mer aktsam.

• Isabell

Jo, samma problem här. Är helt enkelt inte lika skärpt i trafiken längre. Höll på att köra ut framför en bil i en korsning, fast jag var övertygad om att ha kollat åt båda hållen innan. Reflexerna har väl blivit bra mycket långsammare. Eftersom det är ganska mycket trafik där jag bor har jag därför slutat köra bil (utom i nödfall) och det känns skönt att slippa det för jag blev så stressad och det kände naturligtvis bebisen också av.

Det verkar värre för dig, som är beroende av att köra bil i arbetet. Jag tycker absolut du ska nämna dina problem för läkaren -det rör ju flera människors säkerhet. Om du dessutom har fler graviditetsproblem kan det ju vara den sammanlagda "bördan" av dessa som avgör om du kan bli sjukskriven eller inte.

• Eken

Jo Isabell, det är just den här sammanlagda bördan jag hoppas på ska räcka för sjukskrivning. Hoppas, hoppas på en förstående läkare! Har du själv någon erfarenhet av sjukskrivning, jag tycker mest jag läst om folk som vart jätte dåliga och inte kunnat gå, men ändå inte blivit sjukskrivna. Det oroar mig...

• isabell22

Hehe jag körde mot rött trots att de tre andra som satt i bilen sa det är rött det är rött, Jag såg att det var rött men reagerade inte. Såg att killen gått över övergångsstället så jag bara körde läskigt jag hörde vad dom sa och jag såg att det var rött plus att jag tnkte han har ju gått över så det är lugnt..... hehe hur kan man tänka så och köra bara?! Har aldrig hänt förut

• Fru Larzzon

*rodnar*
    Jo jag har oxå blivit sämre..körde rakt fram i en fil där man bara får svänga vänster..
    Sååå pinsamt!!

• lillaliz

Har blivit väldigt ouppmärksam. Kommer på mig själv med att jag bara stirrar ut i tomma intet. Ruskigt när man tänker på det!

• Fru Stjärna

Samma här, fokus är helt borta.
    Jobbar dessutom som doktorand och behöver kunna fokusera
    på vetenskapliga artiklar ody, men min hjärna är full med
    bomull. Jag blir skrämd av mig själv både i bil och på cykel.
    Min man vill att jag bara skall åka buss...

• Nett

Hej!

Jag är i vecka 31 och är sjukskriven på heltid, anledningen är att mitt arbete är så stressigt att jag fått förvärkar som inte är bra enligt läkaren. Samandragningar som känns som mensverk är ej bra, iaf inte i slutet av graviditeten. Jag har oxå konstant huvudvärk och har nu fått en remiss till sjukgymnast.
    Det är sant att de blivit hårdare vad gäller sjukskrivningar eftersom så många människor i arbetsålder är sjukskrivna idag, tyvärr så går det ut över de som faktiskt verkligen behöver få vara hemma, tex gravida kvinnor med problem.

Lycka till i alla fall!

-nett

• therre

Hej! Jag hade inga som helst problem att bli sjukskriven. Jag var höggravid och jobbade på en camping vilket krävde att man var tvungen att vara mkt ute i solen och jobba. Klippa gräs, kolla badgästerna osv. Men min BM sjukskrev mig ganska snabbt. Hon tyckte jag skulle vara hemma och vila. Jag hade ju så ont i hela kroppen så det var vätska preeeecis överallt :/

• Lotten

Jag blev sjukskriven då jag var i vecka 24 och hade inga problem med det att bli det fram tills bf. Och när det gäller bilkörningen har jag heller ej märkt nån skillnad men om jag gör det så kör inte jag nått mera på ett tag. min sambo har körkort som tur e. är i vecka 33 nu =)

• brunetten

Här är en till som påverkas kraftigt av trötthet. När det gäller bilkörning försöker jag bara köra kortare sträckor inne i stan. När vi ska längre får min man köra. Det är värre att försöka hålla sig pigg och alert på jobbet när man mest sitter still framför datorn.

• PiaE

Känner inte att jag blivit en sämre förare men jag tycker det är obehagligt att köra bil nu för tiden. Är lite rädd att det ska hända något, litar på min egen förmåga men inte medtrafikanternas så jag har slutat att köra bil över huvudtaget pga att jag kanske grips av panik om det nu, gud förbjude, skulle hända något. Promenerar, cyklar eller låter min man köra men även när han kör så tycker jag det är obehagligt.

Vet inte riktigt varför jag känner så här men jag vill inte att det ska hända något med mitt hjärtegryn. Går in i v.36 i morgon så jag närmar mig sluttampen nu.

Någon mer som känner så här?

• Eken

Allmänt räddare har jag blivit för att det ska hända mig, bebbe eller min sambo något. Just nu sitter min sambo på ett plan hem från Köpenhamn, och jag går in på Aftonbladets hemsida med jämna mellanrum för att försäkra mig om att det inte hänt nån flygolycka... urch, hemska tanke. JAg vet att risken är minimal, men jag är ändå orolig.. Det är väl naturligt att man blir mer rädd om sin familj när man blir gravid.

• Eken

Jag tänkte bara meddela för den intresserade att jag blev sjukskriven. Inte pga bilkörningen då, utan pga allt annat. Helheten. Träffade en snäll och förstående läkare. Ha det så bra!

• Filippa

Jag har märkt att min syn har blivit sämre till och från.

• nenababe

Jag tog körkortet i juli, och har kört ganska mkt... Men jag har inte råkat ut för nått sånt... jag vet precis vars jag har bilen och så... är i vecka 10.
    Kram

• Åke Vilse

Hahaha!

Körde fel igår när jag skulle ett ärende. Har varit där flera gånger förr.
    Satt i helt andra tankar och glömde svänga i korsningen...
    Gissa om jag satt och skrattade för mig själv i bilen :)

• Smultronstaellet

Blir ibland ouppmärksam. Försvinner i tankar eller trötthet. Visst går det bra att köra långa sträckor, men jag måste vara uppvilad dessförinnan. Jag är tröttare på ett mer okontrollerat sätt under graviditeten än "vanlig" trötthet.
    Uppmärksammar min okoncentration och försöker rycka upp mig. Vanligast kör jag bara kortare sträckor (ca 15min) till jobbet. Oftast går det fin-fint. Det är viktigare än tidigare att vara riktigt utvilad.

• emsipemsi

Jag kör som en kratta nu för tiden. När jag körde in i en rondell i Solna häromdagen, och en bil kom körandes i rondellen tänkte jag "Ska jag gasa eller ska jag bromsa? Ska jag gasa eller ska jag bromsa? Ska jag gasa eller ska jag bromsa?" Sedan bromsade jag(man har ju trots allt väjningsplikt! Tankeverksamheten är lite långsam. Men än har det inte hänt något riktigt allvarligt.

Svar på tråden Har ni blivit sämre bilförare sen ni blev gravida? (+sjukskrivning?)