• TC123

    Får pensionär stå som medlåntagare?

    Hej!
    Äger en bostadsrätt där jag efter försäljning kommer ha ca 1 miljon kronor i vinst, att investera i nästa bostad. Som ensamstående till två små barn verkar det vara extremt svårt att få ett bostadslån överhuvudtaget, även fast man har sparat kapital etc. Min fråga är om min pensionerade förälder får/kan stå som medlåntagare?

  • Svar på tråden Får pensionär stå som medlåntagare?
  • Anonym (Z)

    Pensionärer kan få problem till och med med sina egna bostadslån så det är nog mer lämpligt att du väljer någon som jobbar. Men du kan ju alltid fråga din bank.

  • TC123

    Tack för svar! Självklart lämpligare att välja någon som arbetar, men nu gäller det min förälder som inte har några bostadslån, dock pensionerad då som sagt.

  • Anonym (Skeptisk)

    Antagligen inte. En medlåntagare ska ju ha ekonomi så pass att hen kan ta över låneansvaret helt på egen hand ifall din del skulle falla bort, och med tanke på hur dåligt ställt de flesta pensionärer har det skulle jag knappast tro att en sån skulle ha den ekonomiska möjligheten att bli godkänd. Enklast är iaf om du frågar banken, be dem göra en snabb uträkning på din förälders ekonomiska situation, tänk också på att hen ska kunna betala sina egna räkningar, mat etc utöver lånet.

  • Anonym (S)
    TC123 skrev 2021-03-18 10:55:34 följande:

    Tack för svar! Självklart lämpligare att välja någon som arbetar, men nu gäller det min förälder som inte har några bostadslån, dock pensionerad då som sagt.


    Om din inkomst inte är tillräckligt för ett så stort lån, så är det inte troligt att din förälders pension är tillräcklig. 
  • Anonym (Z)
    TC123 skrev 2021-03-18 10:55:34 följande:

    Tack för svar! Självklart lämpligare att välja någon som arbetar, men nu gäller det min förälder som inte har några bostadslån, dock pensionerad då som sagt.


    Ok, det är förstås större chans utan lån, din förälder bor kanske väldigt billigt då i ett betalt boende? Jag tycker du kan fråga banken men tänk också igenom den påverkan det kan ha på din förälders ekonomi. Hen måste ju klara av lånet utan att behöva gå från hus och hem om du av någon anledning inte kan betala. Lån är alltid en risk.
  • TC123

    Tack för era svar!
    Ja precis självklart, det är som ni skriver. Banken sa till mig för några månader sedan att min ekonomi inte räckte till för att jag själv skulle kunna ta lånet (har två småbarn och vet att det faller på det, när jag var ensamstående utan barn var det inga problem att få ett större lån). Men i praktiken är det bara jag som kommer betala lånet, så tanken är ju att min förälder skulle vara medsökande men det är jag som betalar allt.

    (Pappan och jag delar på allt när det kommer till barnen).

  • Anonym (Z)
    TC123 skrev 2021-03-23 10:08:34 följande:

    Tack för era svar!

    Ja precis självklart, det är som ni skriver. Banken sa till mig för några månader sedan att min ekonomi inte räckte till för att jag själv skulle kunna ta lånet (har två småbarn och vet att det faller på det, när jag var ensamstående utan barn var det inga problem att få ett större lån). Men i praktiken är det bara jag som kommer betala lånet, så tanken är ju att min förälder skulle vara medsökande men det är jag som betalar allt.

    (Pappan och jag delar på allt när det kommer till barnen).


    Tänk på risken för din förälder bara. Medsökande blir ju solidariskt ansvarig för lånet, klarar din förälder det?

    advisa.se/ordlista/medsokande/
  • Anonym (S)
    TC123 skrev 2021-03-23 10:08:34 följande:

    Tack för era svar!
    Ja precis självklart, det är som ni skriver. Banken sa till mig för några månader sedan att min ekonomi inte räckte till för att jag själv skulle kunna ta lånet (har två småbarn och vet att det faller på det, när jag var ensamstående utan barn var det inga problem att få ett större lån). Men i praktiken är det bara jag som kommer betala lånet, så tanken är ju att min förälder skulle vara medsökande men det är jag som betalar allt.

    (Pappan och jag delar på allt när det kommer till barnen).


    Fast banken måste veta att din medsökande kan betala om du inte kan. Så att du ska betala allt spelar ingen roll. 
  • Tingelingrid

    För ett par år sen var jag i precis samma läge som du. Nyskild med två barn och var osäker på om jag skulle kunna stå själv på lånet jag behövde ta vid köp av en ny bostad.


    Jag pratade med min bank och enligt dem var det inga problem att som pensionär stå med på lånet och därmed möjliggöra för ett lite större lån.


    Bankerna kan säkert resonera olika, men det är bara att fråga.

  • TC123
    Anonym (Z) skrev 2021-03-23 10:19:59 följande:
    Tänk på risken för din förälder bara. Medsökande blir ju solidariskt ansvarig för lånet, klarar din förälder det?

    advisa.se/ordlista/medsokande/
    Enligt min förälder så klarar hon det, men banken skulle ju kunna tycka något annat. Precis som i mitt enskilda fall, jag klarar bolån, ränta, hyra etc utan problem, men banken tyckte inte det enligt deras "mall"
  • TC123
    Anonym (S) skrev 2021-03-23 10:40:39 följande:
    Fast banken måste veta att din medsökande kan betala om du inte kan. Så att du ska betala allt spelar ingen roll. 
    Ja det vet jag (?). Det jag har förklarat här är att banken anser att jag inte kan betala allt själv, men jag skrev bara att i praktiken kommer jag göra det om min förälder får stå med på lånet, men det är inget som är väsentligt för mig att ta upp med banken just eftersom de räknar så som de gör, det var bara en parentes för inlägget här hur det kommer bli i praktiken. 
  • TC123
    Tingelingrid skrev 2021-03-23 16:38:39 följande:

    För ett par år sen var jag i precis samma läge som du. Nyskild med två barn och var osäker på om jag skulle kunna stå själv på lånet jag behövde ta vid köp av en ny bostad.


    Jag pratade med min bank och enligt dem var det inga problem att som pensionär stå med på lånet och därmed möjliggöra för ett lite större lån.


    Bankerna kan säkert resonera olika, men det är bara att fråga.


    Tack snälla för ditt svar! Det ger mig lite hopp! Att ändå chansa och fråga :)
  • Anonym (S)
    TC123 skrev 2021-03-25 11:22:06 följande:
    Enligt min förälder så klarar hon det, men banken skulle ju kunna tycka något annat. Precis som i mitt enskilda fall, jag klarar bolån, ränta, hyra etc utan problem, men banken tyckte inte det enligt deras "mall"
    Så är det.  Banken tar risken så det är så klart noga med att den som lånar klarar av att betala lånet. 

    Och är man själv i hushållet som försörjare ställs det  (med rätta) högre krav. 

    Har du kontaktat  banken?
  • TC123
    Anonym (S) skrev 2021-03-25 11:28:27 följande:
    Så är det.  Banken tar risken så det är så klart noga med att den som lånar klarar av att betala lånet. 

    Och är man själv i hushållet som försörjare ställs det  (med rätta) högre krav. 

    Har du kontaktat  banken?
    Ja, precis. 
    Nej, har inte kontaktat banken än då jag funderar på att vänta ett tag eftersom jag eventuellt ska byta arbete (och gärna då få upp min lön ännu mer för att få ett bättre utgångsläge).
  • LFF
    TC123 skrev 2021-03-25 12:13:37 följande:
    Ja, precis. 
    Nej, har inte kontaktat banken än då jag funderar på att vänta ett tag eftersom jag eventuellt ska byta arbete (och gärna då få upp min lön ännu mer för att få ett bättre utgångsläge).
    Du kan ju alltid ringa och prata med en bankperson ändå, mer ett förutsättningslöst möte.

    Vi skulle enligt banken inte haft råd med vår första bostadsrätt. Den fick vi lånet till genom att vi presenterade vår fleråriga kalkyl vi haft där det framgick vilka summor vi hade över varje månad efter att våra fasta utgifter var betalda. Den vägen kan också fungera men då krävs det ju att man bokar tid med en bankperson och visar underlaget, att man inte faller inom deras normalkalkyl baserad på Konsumentverkets beräkningar.
  • Anonym (...)

    Jag köpte ett hus för några år sedan då jag separerade. Jag blev ensam med tre barn på heltid och hade absolut inte råd enligt banken... Jag visste ju att jag kunde betala för mig, men förstår bankens sätt att räkna, så mina föräldrar står med på mitt lån. En av dem pensionerad. Vi har skrivit papper mellan oss om detta så att allt ska gå rätt till. Mina syskon blev också tillfrågade om de tyckte de kändes okej att de hjälpte mig då det skulle kunna påverka eventuellt arv i framtiden. Kan jag inte betala mitt huslån på sikt måste huset säljas, det är jag och mina föräldrar överens om. Mina föräldrar har eget huslån också, lån under en miljon och bostad värd ca 5.

    Lite längre inlägg än nödvändigt men ja, det skulle kunna hjälpa dig. Lycka till och ge inte upp, jag tjatade och bad på mina bara knän typ i ett halvår och till slut gick det!

  • TC123
    LFF skrev 2021-03-25 14:43:10 följande:
    Du kan ju alltid ringa och prata med en bankperson ändå, mer ett förutsättningslöst möte.

    Vi skulle enligt banken inte haft råd med vår första bostadsrätt. Den fick vi lånet till genom att vi presenterade vår fleråriga kalkyl vi haft där det framgick vilka summor vi hade över varje månad efter att våra fasta utgifter var betalda. Den vägen kan också fungera men då krävs det ju att man bokar tid med en bankperson och visar underlaget, att man inte faller inom deras normalkalkyl baserad på Konsumentverkets beräkningar.
    Intressant! Ska ha med mig detta när det blir aktuellt, tack!
  • TC123
    Anonym (...) skrev 2021-03-25 20:05:10 följande:

    Jag köpte ett hus för några år sedan då jag separerade. Jag blev ensam med tre barn på heltid och hade absolut inte råd enligt banken... Jag visste ju att jag kunde betala för mig, men förstår bankens sätt att räkna, så mina föräldrar står med på mitt lån. En av dem pensionerad. Vi har skrivit papper mellan oss om detta så att allt ska gå rätt till. Mina syskon blev också tillfrågade om de tyckte de kändes okej att de hjälpte mig då det skulle kunna påverka eventuellt arv i framtiden. Kan jag inte betala mitt huslån på sikt måste huset säljas, det är jag och mina föräldrar överens om. Mina föräldrar har eget huslån också, lån under en miljon och bostad värd ca 5.

    Lite längre inlägg än nödvändigt men ja, det skulle kunna hjälpa dig. Lycka till och ge inte upp, jag tjatade och bad på mina bara knän typ i ett halvår och till slut gick det!


    Tack snälla för ditt inlägg! Va skönt att det löste sig för er och att det gick att göra så! I sista meningen du skriver, var det till banken du menar att "tjatade" på dem? Talade du med dem flertalet gånger om lån även fast de sagt nej tidigare?
Svar på tråden Får pensionär stå som medlåntagare?