• Thu 18 Mar 2021 12:50
    547 visningar
    3 svar
    3
    547

    Varför tål jag vanlig mjölkprodukter men inte laktosfria?

    Jag har försökt googla följande problem och sett att jag inte är ensam men har inte hittat några svar.

    Jag har inga problem när jag äter vanliga färska mjölkprodukter. Kan äta/dricka stora mängder utan problem.
    Har dock vänner som är laktosintoleranta så ibland köper jag hem sånna produkter för deras skull eller äter när jag är hos dem. Vad jag förstått så borde det inte vara några problem för mig att äta dessa trots att jag inte är laktosintolerant men jag blir dålig i magen och illamående av laktosfritt. 
    Vad kan detta bero på? Vad reagerar jag på? Är mjölken processad på ett annat sätt?
    Jag reagerar även produkter som innehåller skummjölkspulver eller sån högpastorisread mjölk med lång hållbarhet men inte lika illa som med de laktosfria produkterna. 

    Nån som känner igen sig eller har en förklaring varför jag inte tål laktosfria mjölkprodukter?

  • Svar på tråden Varför tål jag vanlig mjölkprodukter men inte laktosfria?
  • Thu 18 Mar 2021 13:18
    #1
    +1

    Du skulle kunna reagera annorlunda på de skilda sockerarterna, men knappast graden av pastörisering, väl? Förslagsvis köper du dina vanliga produkter och tillsätter laktasdroppar när intoleranta vänner är på besök, så gör i vart fall jag.

  • Thu 18 Mar 2021 14:05
    #2
    FtS70 skrev 2021-03-18 13:18:40 följande:

    Du skulle kunna reagera annorlunda på de skilda sockerarterna, men knappast graden av pastörisering, väl? Förslagsvis köper du dina vanliga produkter och tillsätter laktasdroppar när intoleranta vänner är på besök, så gör i vart fall jag.


    Vad är det som skiljer sig i sockerarterna? 
    Spontant tänker jag att pastöriseringen inte borde påverka men nämnde det då långhållbarhetsmjölk också får mig att reagera lite.

    Ska testa laktasdroppar när jag har besök, men problemet kvarstår när jag är bortbjuden. 
  • Thu 18 Mar 2021 21:10
    #3
    Lnilss88 skrev 2021-03-18 14:05:25 följande:

    Vad är det som skiljer sig i sockerarterna? 

    Spontant tänker jag att pastöriseringen inte borde påverka men nämnde det då långhållbarhetsmjölk också får mig att reagera lite.

    Ska testa laktasdroppar när jag har besök, men problemet kvarstår när jag är bortbjuden. 


    Jag vet inte varför det är så här för dig men tänker att när du blir bortbjuden borde ju värden/värdinnan kunna fixa vanlig mjölk dvs med laktos till dig om du säger till i förväg. För du verkar ju bli dålig av laktosfri mjölk på samma sätt som laktosintoleranta blir av vanlig mjölk och då borde du ju kunna få sån mjölk du tål precis som laktosintoleranta personer får. Så är åtminstone den biten löst.
Svar på tråden Varför tål jag vanlig mjölkprodukter men inte laktosfria?