• Svar på tråden Graviditetspenning
  • Anonym (H)

    Har det inte.

    Men vill bara säga att din arbetsgivare avsolut kan förbjuda dig att arbeta på deltid om de bara har möjlighet att anpassa arbetet på deltid

  • Anonym (F)

    Vanligaste är nog att man ansöker om 100% då det verkar lite konstigt att man skulle kunna bli omplacerad endast 50% av sin arbetstid. Fast det beror väl på yrke.

    Jag är hemma 100% och väntar mig nog inte att få svar på ansökan om graviditetspenning från försäkringskassan förrän tidigast om 30 dagar.

  • Anonym (Socionomen)

    Jag skickade in ansökan om gravpenning i måndags och arbetsgivarens utlåtande kom in ett par dagar senare och jag har precis fått besked att min ansökan blivit godkänd. Så det gick snabbt. Det var dock på 100 %.

  • Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2021-03-20 14:27:28 följande:

    Vanligaste är nog att man ansöker om 100% då det verkar lite konstigt att man skulle kunna bli omplacerad endast 50% av sin arbetstid. Fast det beror väl på yrke.

    Jag är hemma 100% och väntar mig nog inte att få svar på ansökan om graviditetspenning från försäkringskassan förrän tidigast om 30 dagar.


    Et exempel kan ju vara att man har mojlighet att utfora 50% av sina uppgifter på arbetstid hemifrån, men inte den andra halvan.
  • Anonym (Lena)

    Jag har graviditetspenning på halvtid. Jobbar hemma halvtid och graviditetspenning resten. Sen kan jag tycka att deras förklaring till varför jag inte skulle få jobba hemma 100% är bristfällig. Men jag klagar inte. Är trött nog som det är så det är rätt skönt att slippa bli helt slutkörd som förra gången redan innan bebisen kommit. Men det som är skönast är att slippa vara på kontoret och få ont i magen varje dag jag ska dit pga. Oro för Covid på en arbetsplats där många åker kollektivt och tränar på gym mm. Kanske därför jag blivit så trött nu för stressen släppt eller så är det blodbrist svårt att veta.

    Min motivering var dock kort, kan inte vara på kontoret eftersom det inte går att utesluta risk att bli smittad och mina arbetsuppgifter går endast att utföra delvis hemifrån.

  • E M A

    Jag vet en som sjukt nog bara fått 50% fastän hon jobbar i barngrupp på förskola! Helt sinnes.

  • E M A

    Jag vet en som sjukt nog bara fått 50% fastän hon jobbar i barngrupp på förskola! Helt sinnes.

  • Anonym (H)
    E M A skrev 2021-03-23 12:54:34 följande:

    Jag vet en som sjukt nog bara fått 50% fastän hon jobbar i barngrupp på förskola! Helt sinnes.


    Är personen omplacerad på sådant sätt att hon bara arbetar med planering eller utomhus? För isf antar jag att arbetsgivaren anser att de vidtagit tillräckliga åtgärder.

    Är det så att personen jobbat precis med samma uppgifter men bara färre timmar så är det ju verkligen sjukt
  • E M A
    Anonym (H) skrev 2021-03-23 14:29:37 följande:

    Är personen omplacerad på sådant sätt att hon bara arbetar med planering eller utomhus? För isf antar jag att arbetsgivaren anser att de vidtagit tillräckliga åtgärder.

    Är det så att personen jobbat precis med samma uppgifter men bara färre timmar så är det ju verkligen sjukt


    Nä, hon jobbar med visir inomhus i en stor barngrupp.
  • Anonym (H)
    E M A skrev 2021-03-23 17:09:50 följande:

    Nä, hon jobbar med visir inomhus i en stor barngrupp.


    Det var ju ett väldigt märkligt resonemang från chefens sida.

    Har hon talat med skyddsombud och fack?
Svar på tråden Graviditetspenning