• lollan2003

    Vabb till 17åring???

    Hej. Jag behöver råd!

    Min 17åring ska genomgå en utredning för autismspektrat. Utredningen kommer att genomföras i Stockholm för att BUP på vår ort har för långa väntetider.

    Det kommer att ta en dryg timme för oss att åka och min dotter klarar inte av att åka själv då hon får panik i nya miljöer och när det blir för mycket folk.

    Kan jag då vabba? Har sökt på fk men inte hittat svar.

    Någon som vet ????

  • Svar på tråden Vabb till 17åring???
  • Kiyah
    lollan2003 skrev 2021-03-18 20:30:16 följande:

    Hej. Jag behöver råd!

    Min 17åring ska genomgå en utredning för autismspektrat. Utredningen kommer att genomföras i Stockholm för att BUP på vår ort har för långa väntetider.

    Det kommer att ta en dryg timme för oss att åka och min dotter klarar inte av att åka själv då hon får panik i nya miljöer och när det blir för mycket folk.

    Kan jag då vabba? Har sökt på fk men inte hittat svar.

    Någon som vet ????


    Du kan få ersättning för vab. från det att barnet är 8 månader, till och med dagen innan barnet fyller 12 år. Det finns tillfällen när du har rätt till ersättning även om barnet är äldre eller yngre, till exempel om barnet omfattas av LSS.

    nej, det kan du inte.



    Vård av barn (vab) - Försäkringskassan
    www.forsakringskassan.se ? foralder ? vard_av_barn_vab
  • SweeneyToad
    Kiyah skrev 2021-03-18 20:40:57 följande:
    Du kan få ersättning för vab. från det att barnet är 8 månader, till och med dagen innan barnet fyller 12 år. Det finns tillfällen när du har rätt till ersättning även om barnet är äldre eller yngre, till exempel om barnet omfattas av LSS.

    nej, det kan du inte.


    Vård av barn (vab) - Försäkringskassan
    www.forsakringskassan.se  foralder vard_av_barn_vab
    Autism omfattas av LSS.
  • Magical
    SweeneyToad skrev 2021-03-18 20:54:40 följande:
    Autism omfattas av LSS.
    Inte innan man fått diagnosen. 

    TS, du får ta ledigt från ditt jobb. 
  • lollan2003

    Tack.

    Jo jag läste att jag kan vabba om barnet har LSS men det är inte bekräftat. Vet bara inte hur jag ska få ihop det. Hon har en frånvarande pappa så jag får ta allt och vill inte lägga hela semestern på dessa resor. Har två andra barn som också behöver mig och ha semester tillsammans. Men får kanske kontakta fk för råd.

  • Kiyah
    SweeneyToad skrev 2021-03-18 20:54:40 följande:
    Autism omfattas av LSS.
    som Magica­l skrev så gäller det inte innan diagnos fastställts, så det gäller inte i detta fall
  • Stumpan83

    Du kan få vab om du får ett läkarintyg där det står att du var tvungen att vara med. Ofta vill de ju även tala med föräldrarna och på de kallelser vi fått från vården står det så gott som alltid att ?barnets namn? och förälder är välkomna på ....

    Från försäkringskassan

    Du kan få ersättning för vab

    - om du följer med barnet till läkare, barnavårdscentral, tandläkare, barn- och ungdomspsykiatri

Svar på tråden Vabb till 17åring???