• Anonym (Ot)

Hur bemöter man otrevliga komentarer

Jag är trött på spydiga pikar, ifrågasättanden, felaktiga antaganden osv.

Varje gång blir jag så ställd och kan aldrig liksom ifrågasätta vad som sägs. Istället kommer det efteråt -varför sa jag inte ifrån?!

Vad gör ni när någon säger saker till en eller sagt felaktiga saker med mening till andra?

Jag har en i min närhet som kommer undan varje gång och slingrar sig som en orm. Jag är SÅ trött på det.

Förr orkade jag ifrågasätta men nu för tiden blir jag först ställd tyst och efteråt orkeslös, ångestladdad och ledsen.

Det är en person som jag inte kan undvika ha kontakt med tyvärr. :(

• Svar på tråden Hur bemöter man otrevliga komentarer
  • Anonym (Beror på vem det är.)

Av princip vill jag vara spydig tillbaks. Men mot min mamma fungerar det annorlunda, är jag spydig tillbaks blir hon skitarg och jag förvandlas från 26 till 10år igen.

Jag har outsourcat min spydighet när det gäller henne, jag låter min fästman vara spydig tillbaks i mitt ställe så jag slipper ta detta gång på gång. Han kan ta henne bättre än mig.

Så ibland behöver man hjälp. Känner du någon som kan hjälpa dig i de situationerna? 

• Anonym (dum blondin)

Jag spelar dum blondin. Stora ögon, ett sött leende, huvudet på sned och -jag förstår inte, kan du förklara-.

• Anonym (Ellen)

Tack och lov pch peppar peppar och allt man säger förekommer det nästan aldrig i mitt vuxna liv. Visst kan nån råka säga nåt som sårar nån gång men så är det oftast väldigt tydligt att det handlar om en olyckshändelse, något som gick lite fel och så väljer jag att ha överseende med det. (Ledsen kan jag bli ändå)

De få gånger som det förekommit mer på riktigt har jag nog mer blivit ledsen pch fundeeat över varför hen sa så till mig.

Om nån ofta är spydig mot en skulle jag nog snarare rekommende att ,an tar ett samtal med den personen än att man börjar vara spydig tillbaka. Risken är annars att det slår tillbaka mot en själv och att det är man själv som uppfattas som otrevlig även om det var den andre "som började".

Tipset om att "jag förstår inte, kan du förklara" lät nu annars bra och bör funka i en del sammanhang i alla fall.

• Anonym (Ot)
    Anonym (Beror på vem det är.) skrev 2021-03-19 00:00:30 följande:

Av princip vill jag vara spydig tillbaks. Men mot min mamma fungerar det annorlunda, är jag spydig tillbaks blir hon skitarg och jag förvandlas från 26 till 10år igen.

Jag har outsourcat min spydighet när det gäller henne, jag låter min fästman vara spydig tillbaks i mitt ställe så jag slipper ta detta gång på gång. Han kan ta henne bättre än mig.

Så ibland behöver man hjälp. Känner du någon som kan hjälpa dig i de situationerna? 

Nja min sambo tycker det är lättast att låssas att han inte hörde.. :/ han kan på sin höjd tycka kommentarerna var dåliga när vi är hemma själva igen.

Allt är ju oftast riktat till mig. Även om min sambo tar egna beslut så åker jag på allt.
  • Anonym (Ot)
    Anonym (dum blondin) skrev 2021-03-19 01:31:30 följande:

Jag spelar dum blondin. Stora ögon, ett sött leende, huvudet på sned och -jag förstår inte, kan du förklara-.

Har försökt tänkt att jag ska fråga -vad menar du med det? -varför säger du så?

Men i stundens hetta så blir jag så ställd varje gång och jag blir så besviken på mig själv att jag inte kan ifrågasätta. Då blir det istället Nej och så berättar jag hur det är (fast personen slutat lyssna efter sin spydiga kommentar typ)

Sen grubblar jag på allt efteråt.
  • Anonym (Ot)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-03-19 05:37:09 följande:

Tack och lov pch peppar peppar och allt man säger förekommer det nästan aldrig i mitt vuxna liv. Visst kan nån råka säga nåt som sårar nån gång men så är det oftast väldigt tydligt att det handlar om en olyckshändelse, något som gick lite fel och så väljer jag att ha överseende med det. (Ledsen kan jag bli ändå)

De få gånger som det förekommit mer på riktigt har jag nog mer blivit ledsen pch fundeeat över varför hen sa så till mig.

Om nån ofta är spydig mot en skulle jag nog snarare rekommende att ,an tar ett samtal med den personen än att man börjar vara spydig tillbaka. Risken är annars att det slår tillbaka mot en själv och att det är man själv som uppfattas som otrevlig även om det var den andre "som började".

Tipset om att "jag förstår inte, kan du förklara" lät nu annars bra och bör funka i en del sammanhang i alla fall.

Gud vad skönt för dig!! :/ vi har tagit samtal efter. Min sambo har ringt och sagt åt, ändå fortsätter det. Nu har han tröttnat och lagt locket på och tycker jag ska sluta bry mig. Det kommer aldrig ta slut. Det kommer letas saker ut i fingertopparna att snacka om.

När vi sagt åt ordentligt så har det ringts runt till alla hur elak jag är. Personen arbetar inte så måste väl sysselsätta sig med något.

Jag borde inte bry mig egentligen, men det är lättare sagt än gjort. Och det är en ångestkänsla att ses varje gång -för varje gång dyker det upp massor konstigt.

Värst blev det efter barnen föddes och även då jag blev som mest sårad av allt.

Har försökt tänkt att jag ska ifrågasätta vad som sägs men jag finner mig ALDRIG :/ blir så besviken på mig själv.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ot) skrev 2021-03-19 09:36:03 följande:
    Gud vad skönt för dig!! :/ vi har tagit samtal efter. Min sambo har ringt och sagt åt, ändå fortsätter det. Nu har han tröttnat och lagt locket på och tycker jag ska sluta bry mig. Det kommer aldrig ta slut. Det kommer letas saker ut i fingertopparna att snacka om.

När vi sagt åt ordentligt så har det ringts runt till alla hur elak jag är. Personen arbetar inte så måste väl sysselsätta sig med något.

Jag borde inte bry mig egentligen, men det är lättare sagt än gjort. Och det är en ångestkänsla att ses varje gång -för varje gång dyker det upp massor konstigt.

Värst blev det efter barnen föddes och även då jag blev som mest sårad av allt.

Har försökt tänkt att jag ska ifrågasätta vad som sägs men jag finner mig ALDRIG :/ blir så besviken på mig själv.
    Sluta träffa din svärmor eller svärfar, för jag förmodar att det är någon av dom.

Om de undrar, så säg som det är. Och be din sambo stå på din sida. Hans bemötande mot dig är inte acceptabelt, tycker jag. 
  • Anonym (?!)

Men vad är det för person?! Låter ju psykiskt störd faktiskt. Varför kan ni inte få ut denna person ur era liv? Är det en förälder/svärförälder? Det är svårare men man ska inte behöva ta vad som helst för det. Hade aldrig accepterat att någon, oavsett vem, fick min partner att må så dåligt som du verkar göra.

Personen har ju uppenbarligen något horn i sidan till dig av en eller annan anledning, avundsjuk på något sätt?

Vad handlar spydigheterna om, det är lättare att komma på svar på tal om man känner till lite kontext, vad riktas spydigheterna mot och hur framförs de osv.

• Anonym (tvillingmamma)

Jag förstår inte riktigt heller varför du måste träffa den här personen. Hen är ofta spydig och elak och det finns ingen anledning att ha kontakt med sådana personer om man inte måste. Inte ens om det är en släkting / ingift släkting. Ni har redan försökt att bita ifrån men det har inte hjälpt. Hen kommer att fortsätta med sina pikar och elakheter så länge hen kan. Det verkar inte spela någon roll vad du säger eller gör. En bra grundläggande rekommendation när det gäller sådana här energitjuvar, är att inte ta skit MEN välja sina strider. I det ingår också att hålla avstånd och ibland bryta helt om det behövs.

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Beror på vem det är.) skrev 2021-03-19 00:00:30 följande:
    Av princip vill jag vara spydig tillbaks. Men mot min mamma fungerar det annorlunda, är jag spydig tillbaks blir hon skitarg och jag förvandlas från 26 till 10år igen. Jag har outsourcat min spydighet när det gäller henne, jag låter min fästman vara spydig tillbaks i mitt ställe så jag slipper ta detta gång på gång. Han kan ta henne bättre än mig. Så ibland behöver man hjälp. Känner du någon som kan hjälpa dig i de situationerna? 

I stället för att vara spydig tillbaks, har du provat att fråga henne varför hon säger så? Förklarat att det sårar? Funkar inte det heller? Är hon bara knepig ibland, eller är hon en av dessa föräldrar som egentligen inte förtjänar umgänge eller kontakt med sina barn?
Svar på tråden Hur bemöter man otrevliga komentarer