Det låter ju märkligt om nästan ingen av dina bekanta gratulerar på födelsedagen men det kan finnas olika orsaker till det, som inte bara beror på att de inte bryr sig om dig. För egen del vet jag att det är lätt att missa om man inte är inloggad just den dagen för nej, jag vet inte när alla mina 100+ vänner fyller år, och det betyder inte att jag inte gratulerar med kärlek eller omtanke när jag gör det! Ibland ser man att andra gratulerat på rätt dag och då kan man iaf göra det i efterskott och ibland missar man helt enkelt för att man inte får någon digital indikation på att det är någons födelsedag, särskilt om man inte är inne på ett par dagar.
Sedan undrar jag verkligen om det är 300 vänner eller 300 personer, om du förstår hur jag menar. Är det verkligen 300 vänner som du har på din lista, som du vill ha kvar där eller är det kreti och pleti som du lagt dit för nån app, ett spel, genom jobbet eller liknande? Det kan ju också vara en orsak till varför de inte gratulerar dig. Börja med att rensa ut vilka som egentligen borde vara där!
Och hur gör du själv, brukar du trycka Like på andras uppdateringar? Gratulerar du precis varenda en om det är deras födelsedag? Brukar du kommentera bilder och inlägg? Om du sällan interagerar med andra kan du tyvärr inte förvänta dig någon uppmärksamhet tillbaka.
Sedan kan det tyvärr vara så att dina inlägg inte är särskilt intressanta. Jag delar alla möjliga intressanta artiklar på min sida (vetenskap och nyheter), det är nästan aldrig en enda person som reagerar öht. Om jag däremot skriver ett personligt inlägg eller lägger ut en bild så får det genast mycket mer uppmärksamhet med Likes och kommentarer. Så fundera på vad du delar egentligen.
Sedan kan man också konstatera att den digitala världen inte är riktigt likadan som verkligheten, och Likes spelar ingen roll men det är klart att det boostar lite om man får uppmärksamhet oavsett hur det sker. Försök att se det som en teknisk märklighet snarare än en reflektion av dig som person.