• Anonym (Vår21)

Utfryst på Facebook

Blir ledsen för känner mig ignorerad på Facebook. Jag har över 200 vänner men bara 6 gratulera mig på min födelsedag på Facebook? & Sällan någon lajkar någon statusuppdatering jag gör & knappt någon gratulerar mig. Jag framstår som en nolla på Facebook som inte har någon som bryr sig om mig. Jag har blivit firad av både kollegor, familj & vänner jag förstår inte själv varför jag bryr mig om att jag blir ignorerad i en fantasi värld som Facebook. Undrar mest varför det blir så? Hur kan många uppskatta mig & uppvakta mig på riktigt i min vardag & på min födelsedag men på Facebook ignorerar man mig totalt?

• Svar på tråden Utfryst på Facebook
  • Tirem

Har bara ett tips! Dölj ditt födelsedata på FB, det är det bästa jag gjort!

De få som sedan gratulerar dig gör det av kärlek och omtanke, de -vet-när du fyller år.

Hellre få grattishälsningar från folk som på riktigt tänker på mig än 100 opersonliga från människor som passar på att skicka ett snabbt gratis medan de sitter på toan för just då så de påminnelsen på FB

#vägrardeltaitävlingenmedlikes #likesspelaringenroll

• Anonym (Kvinna 39)

Det låter ju märkligt om nästan ingen av dina bekanta gratulerar på födelsedagen men det kan finnas olika orsaker till det, som inte bara beror på att de inte bryr sig om dig. För egen del vet jag att det är lätt att missa om man inte är inloggad just den dagen för nej, jag vet inte när alla mina 100+ vänner fyller år, och det betyder inte att jag inte gratulerar med kärlek eller omtanke när jag gör det! Ibland ser man att andra gratulerat på rätt dag och då kan man iaf göra det i efterskott och ibland missar man helt enkelt för att man inte får någon digital indikation på att det är någons födelsedag, särskilt om man inte är inne på ett par dagar.

Sedan undrar jag verkligen om det är 300 vänner eller 300 personer, om du förstår hur jag menar. Är det verkligen 300 vänner som du har på din lista, som du vill ha kvar där eller är det kreti och pleti som du lagt dit för nån app, ett spel, genom jobbet eller liknande? Det kan ju också vara en orsak till varför de inte gratulerar dig. Börja med att rensa ut vilka som egentligen borde vara där!

Och hur gör du själv, brukar du trycka Like på andras uppdateringar? Gratulerar du precis varenda en om det är deras födelsedag? Brukar du kommentera bilder och inlägg? Om du sällan interagerar med andra kan du tyvärr inte förvänta dig någon uppmärksamhet tillbaka.

Sedan kan det tyvärr vara så att dina inlägg inte är särskilt intressanta. Jag delar alla möjliga intressanta artiklar på min sida (vetenskap och nyheter), det är nästan aldrig en enda person som reagerar öht. Om jag däremot skriver ett personligt inlägg eller lägger ut en bild så får det genast mycket mer uppmärksamhet med Likes och kommentarer. Så fundera på vad du delar egentligen.

Sedan kan man också konstatera att den digitala världen inte är riktigt likadan som verkligheten, och Likes spelar ingen roll men det är klart att det boostar lite om man får uppmärksamhet oavsett hur det sker. Försök att se det som en teknisk märklighet snarare än en reflektion av dig som person.

• Anonym (Lajk)

Lajkar du ofta andras inlägg o gratulerar du vänner?

• Anonym (Tjoho)

Eftersom din familj, vänner och kollegor firar dig i verkligheten så tror jag de tycker det räcker. De är mest ytliga bekantskaper som eventuellt skickar en fb-hälsning.

Mig grattar enbart en kollega på fb (hon är supergo). Jag har stängt av aviseringen.

I verkligheten grattar min familj mig plus att mamma brukar skicka ett kort, brorsan ett sms och en messengerhälsning från en barndomsvän. Som någon ovan skrev så är de genuina kontakterna som gratulerar (och de grattar dig genom att fira dig i verkligheten).

Många har fb men många är inte aktiva. Sen det blev mer reklam och annonser så missar man vänners flöde om man inte är aktiv varje dag eller flera gånger per dag. Det är nog inget personligt.

• neverpreggo

FB har så konstiga algoritmer att man långt ifrån ser allt från sina 200 vänner. Lätt att bli "osynlig" om man inte är aktiv.

• Anonym (Kvinna 39)
    neverpreggo skrev 2021-03-20 12:34:52 följande:

FB har så konstiga algoritmer att man långt ifrån ser allt från sina 200 vänner. Lätt att bli "osynlig" om man inte är aktiv.

Sant! Jag glömmer bort vissa bekanta för de syns aldrig i flödet, jättesynd!
  • Brittan

Kan det vara så att folk har tagit bort avisering om födelsedagar? Jag har gjort det och får inte någon påminnelse om att folk fyller år.

• Anonym (Samma)

Kände precis som du och tog bort fb helt för 5-6 år sedan. Så skönt att slippa den stressen och tvångsmässigt kollande på helt meningslösa saker.

Svar på tråden Utfryst på Facebook