• fancyr

    Hjälp mig med mitt första bostadsköp

    I torsdags skrev jag kontrakt på en bostadsrätt. Idag bor jag i en hyresrätt. Ett av kraven är att man måste bli godkänd i bostadsrättsföreningen innan inflytt. 
    Jag är lite orolig för att jag ska säga upp min hyresrätt för att sedan om några veckor bli informerad om att jag inte blev godkänd i bostadsrättsföreningen. 
    Jag har mailat föreningen och frågat om deras krav. De har inga speciella då de förutsätter att man har god ekonomi och banken godkänt bostadslån. 
    Jag har dock en speciell situation. 2019 hade jag en ganska låg årsinkomst då jag pluggade. 2020 har jag en mycket bättre årsinkomst , som jag dessutom blivit beviljad lån utifrån (två inkomster). 
    jag är rädd för att föreningen kommer ta en UC på mig och se 2019 årslön då 2020 årslön ännu inte blivit fastställd i systemet så att säga. 

    Är det här verkligen något att oroa sig för? Eller kan jag säga upp hyreskontraktet i lugn och ro?

  • Svar på tråden Hjälp mig med mitt första bostadsköp
  • Långbenopluto

    Skrev du alltså på ett kontrakt innan du är godkänd?? Hur löser du det om du inte blir godkänd? Då står du med dubbla hyror.

  • fluffan84

    Det är ju bara o bifoga lönespecar eller anställningskontrakt o skicka till föreningen. Inga problem alls

  • Limeblad
    Långbenopluto skrev 2021-03-20 12:36:57 följande:

    Skrev du alltså på ett kontrakt innan du är godkänd?? Hur löser du det om du inte blir godkänd? Då står du med dubbla hyror.


    Det är ju det normala förfarandet. Föreningen brukar godkänna strax före tillträdet.

    Ts om du kan visa att du nu har tillräcklig inkomst kommer det inte vara några problem. Har dock varit med om att studenter har fått ta en förälder som borgensman för att godkännas.
  • fancyr
    Långbenopluto skrev 2021-03-20 12:36:57 följande:

    Skrev du alltså på ett kontrakt innan du är godkänd?? Hur löser du det om du inte blir godkänd? Då står du med dubbla hyror.


    Nej det finns en klausul i kontraktet där kontraktet inte blir giltigt om jag inte blir godkänd i föreningen. 
  • fancyr
    Limeblad skrev 2021-03-20 12:50:13 följande:
    Det är ju det normala förfarandet. Föreningen brukar godkänna strax före tillträdet.

    Ts om du kan visa att du nu har tillräcklig inkomst kommer det inte vara några problem. Har dock varit med om att studenter har fått ta en förälder som borgensman för att godkännas.
    Jag har inga problem att uppvisa underlag. problemet är att jag har två inkomster men det kanske föreningen inte bryr sig om. de är ju ingen bank som ska låna mig pengar hehe. Jag har därför fått bolån av Nordax. När min nya årsinkomst syns på UC ska jag byta till Skandiabanken för att få ner räntan :)
  • Smörblomman00

    Tror knappast att du behöver oroa dig för det. Lycka till med allt!

  • fancyr
    Smörblomman00 skrev 2021-03-20 15:02:35 följande:

    Tror knappast att du behöver oroa dig för det. Lycka till med allt!


    Tack! :)
  • Corrie

    Precis detta oroade jag mig för också, men det är nog ingen fara. Föreningens enda intresse är att du ska ha någon sorts inkomst som försäkrar dem om att du kan betala månadsavgiften, det är inte som hyresrätt där man ska tjäna si och så och ha si och så över efter hyran.

    Men visst känns det svettigt innan man får meddelandet om att man är godkänd.

  • fancyr
    Corrie skrev 2021-03-21 01:09:02 följande:

    Precis detta oroade jag mig för också, men det är nog ingen fara. Föreningens enda intresse är att du ska ha någon sorts inkomst som försäkrar dem om att du kan betala månadsavgiften, det är inte som hyresrätt där man ska tjäna si och så och ha si och så över efter hyran.

    Men visst känns det svettigt innan man får meddelandet om att man är godkänd.


    Hehe ja det känns så himla riskabelt, att säga upp ens bostad innan man fått inträde i en Brf. Men som du säger, säkert inget att oroa sig för :) jag skrev till föreningen om mitt läge. De kanske egentligen inte alls är intresserade hehe
  • Anonvm
    fancyr skrev 2021-03-20 10:16:25 följande:

    Är det här verkligen något att oroa sig för? Eller kan jag säga upp hyreskontraktet i lugn och ro?


    Jag är styrelsemedlem i en BRF med 280 lägenheter.

    Jag upplever att detta med att godkänna nya medlemmar är en ren formalitet, vi köper dock den tjänsten av en förvaltare. Hittills har vi mig veterligen inte nekat någon alls. Jag höftar att det nog varit 100+ överlåtelser under min tid i styrelsen.

    Jag skulle själv inte lägga minsta tanke på detta om jag var du. Det är mest ett irriterande tidskrävande moment som förskjuter ditt köp av lägenhet med några dagar, varken mer eller mindre.
  • Pinotage

    Jag sitter i styrelsen för en mindre förening. Det enda som vi gör är att kolla om du har någon dom på dig. Vi gör ingen ekonomisk undersökning alls.

  • fancyr

    Va skönt att höra från er som sitter med i styrelsen. När får man svar? Jag flyttar in 1 juli

  • Kodia

    Det är bara en formalitet - du behöver inte oroa dig! 
    Enda gången jag har hört det användas är i ett fall, då en person, som redan bott i föreningen i många år, misskötte sig grovt (trakasserade grannar, störde, knarkade, misshandlade och hotade grannar). Han blev då fråntagen sitt medlemskap och därigenom tvungen att sälja lägenheten och flytta.

  • Noname00

    Banken har redan godkänt ditt lån, föreningen kommer på sin höjd göra en kreditupplysning om ens det, banken har ju redan gjort en.
    Är inte hundra men tror inte dom får neka medlemsskap pga anmärkningar.

    Gör ingenting, skicka ingenting om dom inte begär det.

    Du kan sova gott.

Svar på tråden Hjälp mig med mitt första bostadsköp