• Efterregnkommersolsken

    IVF VÄSTMANLAND

    Hej,

    Hur lång tid måste man ha försökt bli gravid för att få rätt till ivf via Region Västmanland?

    Och hur lång tid tar det från att remiss är skickad tills man får starta igång?

    Har varit gravid 1 gång, fick MA för 1 år sedan, ej kunnat bli gravid igen. Vi är 33 vs 35 år.

    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden IVF VÄSTMANLAND
  • Anonym (Anna)

    2 år vid oförklarad infertilitet, snabbare om de hittar något fel. Vet inte hur lång tid det tar, en bekant har fått vänta ett år medan en annan fått komma snabbare. Vi gjorde utredning där och får ställa oss i kö efter sommaren.

  • Efterregnkommersolsken
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-20 17:14:30 följande:

    2 år vid oförklarad infertilitet, snabbare om de hittar något fel. Vet inte hur lång tid det tar, en bekant har fått vänta ett år medan en annan fått komma snabbare. Vi gjorde utredning där och får ställa oss i kö efter sommaren.


    Ja jag har hört lite olika bud.

    Menar du att när väl remissen skickats så fick de vänta ytterligare 1 år innan uppstart? Alltså om jag nu fattar det rätt så kan det alltså bli 2 års egna försök, sedan skickas remiss och då kan man få vänta upp till 1 år till? Förlåt om jag är helt trög. Men allt med ivf är helt nytt.

    Vi har redan gjort utredning men privat. Fått diagnosen oförklarlig barnlöshet. Jag har amh över medel, ägglossning varje månad men runt dag 18, mannens spermier är bra.
  • Anonym (Anna)

    Ja, precis! Nu är de uppe i 3 års försök och fick nyss komma på sprutkurs. Dock hade de ett missfall under tiden, kanske började de räkna om tiden för deras försök då. Min andra bekant har PCOS, så de fick testa ägglossningsstimulering några månader och sen starta med IVF ganska snabbt. Hon hamnade dock mitt i nedstängningen pga Covid, annars tyckte hon inte det var så lång väntan.

    Har också ägglossning sent i cykeln, en lutealfas på cirka 10 dagar. Och ganska kort cykel, runt 24-25 dagar. Annars ser allt fint ut säger de. AMH på 1,8.

  • Efterregnkommersolsken
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-20 18:44:35 följande:

    Ja, precis! Nu är de uppe i 3 års försök och fick nyss komma på sprutkurs. Dock hade de ett missfall under tiden, kanske började de räkna om tiden för deras försök då. Min andra bekant har PCOS, så de fick testa ägglossningsstimulering några månader och sen starta med IVF ganska snabbt. Hon hamnade dock mitt i nedstängningen pga Covid, annars tyckte hon inte det var så lång väntan.

    Har också ägglossning sent i cykeln, en lutealfas på cirka 10 dagar. Och ganska kort cykel, runt 24-25 dagar. Annars ser allt fint ut säger de. AMH på 1,8.


    Ah då förstår jag! Ja de brukar räkna om vid missfall. Får jag fråga hur länge ni har försökt? Och hur lång tid har det tagit från utredning till att ställa sig i kö? Förstår att kötiden kan vara ganska lång.

    Har ni fått prova äl stimulerande?
  • Anonym (Anna)

    Vi har försökt sedan augusti 2019. Augusti 2020 ringde vi till Fertilitetsmottagningen och cirka en månad senare fick vi första barnmorskebesöket. Sedan dröjde det ända till december för läkarbesök. I januari var vi klara med allt och på sista besöket sa läkaren att vi kunde kontaka dem i juni innan de stänger för sommaren så de kan planera in ett första besök för ivf i augusti. Ägglossningsstimulering vill de inte göra eftersom jag har ägglossning varje månad.

  • Efterregnkommersolsken
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-20 19:07:33 följande:

    Vi har försökt sedan augusti 2019. Augusti 2020 ringde vi till Fertilitetsmottagningen och cirka en månad senare fick vi första barnmorskebesöket. Sedan dröjde det ända till december för läkarbesök. I januari var vi klara med allt och på sista besöket sa läkaren att vi kunde kontaka dem i juni innan de stänger för sommaren så de kan planera in ett första besök för ivf i augusti. Ägglossningsstimulering vill de inte göra eftersom jag har ägglossning varje månad.


    Då förstår jag! Vi ringde i början på mars 2021 då det precis gått 1 år sedan ma. Senast i maj skulle vi få komma till läkare. Ska fråga redan då hur det ser ut med kötider och när det kan tänkas att vi får köra ivf. Vi funderar nämligen på privat också om det skulle ta för lång tid och då i Falun på Livio.
  • Anonym (Anna)

    Har också funderat på att gå privat i väntan. Har inte varit nöjd med bemötandet hos all personal heller. Man är ju i en ganska utsatt situation och tycker det känns viktigt att allting känns bra då. Processen är ju jobbig som den är.. men det är mycket pengar, allra helst om man vill göra ett syskonförsök senare också. Isåfall gör vi nog det med Carl von linnekliniken, de har ett samarbete med en klinik i Västerås så då behöver man inte åka så långt för alla besök.

  • Efterregnkommersolsken
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-20 20:11:03 följande:

    Har också funderat på att gå privat i väntan. Har inte varit nöjd med bemötandet hos all personal heller. Man är ju i en ganska utsatt situation och tycker det känns viktigt att allting känns bra då. Processen är ju jobbig som den är.. men det är mycket pengar, allra helst om man vill göra ett syskonförsök senare också. Isåfall gör vi nog det med Carl von linnekliniken, de har ett samarbete med en klinik i Västerås så då behöver man inte åka så långt för alla besök.


    Ja okej! Verkligen jag har börjat tappa både hoppet och tålamodet. Så när vi ska till regionen i maj så kommer jag fråga direkt om en uppskattning hur lång tid det kan ta. Säger de som sagt under vår/sommar 2022 så kör vi privat direkt. Ja, vi vill väl egentligen ha 3 barn men nöjer oss med 1-2. Kommer iaf köra på med letrozol nu i april, maj och kanske över sommaren. Är mentalt slut och har så lätt till gråt. En riktig skitdag idag.
  • Anonym (Anna)

    Det känns lite bättre när man har en plan som man kan fokusera på. Känner igen känslan så väl, vissa dagar är ju verkligen helt värdelösa och allt känns hopplöst. Det är så tröstlöst att allt man kan göra bara är att vänta, vänta och vänta.. är så less på att livet är på paus.

Svar på tråden IVF VÄSTMANLAND