• Sat 20 Mar 2021 15:55
    1873 visningar
    16 svar
    16
    1873

    Läsa till socionom som 40-åring?

    Jag har en universitetsutbildning men karriären har gått i stå. Funderar på att läsa igen. Jag vill jobba med att hjälpa folk. Dock inte som soc sekr eftersom jag är rädd för hot, våld mm. Ok lön men ingen skyhög förväntar jag mig. Ni som är socionomer, vad tror ni? Jag är empatisk, hjälpsam, ger 110% i jobbet och min hjärtefråga är att hjälpa barn och kvinnor att ta sig uppåt ur destruktiva mönster. Kan tänka mig göra annat inom området också.

  • Svar på tråden Läsa till socionom som 40-åring?
  • Sat 20 Mar 2021 16:34
    #1

    Absolut läs du

  • Anonym (Nja)
    Sat 20 Mar 2021 16:37
    #2

    Jag är socionom och skulle nog inte rekommendera någon att skola om sig till det. Väldigt krävande och stressigt i de flesta yrken. Och risk för hot och våld i många av dem tyvärr. Svårt att få de bättre jobben också utan så mycket erfarenhet. Vilken typ av jobb är det som du tänker dig mer specifikt?

  • Anonym (U)
    Sat 20 Mar 2021 16:43
    #3
    +1

    Empati och soc sekr hör inte ihop för 5 öre. 

  • Sat 20 Mar 2021 16:56
    #4
    Anonym (Nja) skrev 2021-03-20 16:37:57 följande:

    Jag är socionom och skulle nog inte rekommendera någon att skola om sig till det. Väldigt krävande och stressigt i de flesta yrken. Och risk för hot och våld i många av dem tyvärr. Svårt att få de bättre jobben också utan så mycket erfarenhet. Vilken typ av jobb är det som du tänker dig mer specifikt?


    Jag har inte så bra koll på vad som finns, men skulle vilja jobba som kurator eller liknande.
  • Sat 20 Mar 2021 16:57
    #5
    Anonym (U) skrev 2021-03-20 16:43:12 följande:

    Empati och soc sekr hör inte ihop för 5 öre. 


    Jag kanske kan tillföra något där...
  • Anonym (U)
    Sat 20 Mar 2021 17:13
    #6
    Avenia skrev 2021-03-20 16:57:19 följande:
    Jag kanske kan tillföra något där...
    Vore bra.
    Kör på
  • Anonym (Nja)
    Sat 20 Mar 2021 17:22
    #7

    Om du ska jobba som kurator inom sjukvården så behöver du vidareutbildning. Kuratorstjänster generellt tror jag knappt man får som nyutexaminerad så det är ju på ganska lång sikt i så fall. Men om du känner att du har tid och råd så visst. Det vanligaste att få jobb inom (i början åtminstone) är ju tyvärr socialtjänsten och möjligen behandlingshem. Men då bör man vara beredd på att man kan hamna i hotfulla eller potentiellt våldsamma situationer.


    Avenia skrev 2021-03-20 16:56:49 följande:

    Jag har inte så bra koll på vad som finns, men skulle vilja jobba som kurator eller liknande.


  • Sat 20 Mar 2021 20:28
    #8

    Vilken universitetsutbildning har du? Det kanske går att komplettera till nåt intressant.

  • Anonym (Socio­nom)
    Sun 21 Mar 2021 14:59
    #9
    +1

    Jag har precis (januari 2021) avslutat mina studier på socionomprogrammet och är nu färdigutbildad socionom. Mitt svar på din fråga är i korthet "NEJ!".

    Socionomyrket i sig har jag ingen vidare kännedom om pga. bristande erfarenhet som du säkert förstår, så vad jag kan uttala mig om är själva utbildningen som sådan, och den är under all kritik. Vad jag dock hört om själva yrket överensstämmer med vad andra redan skrivit, hot, våld och ett arbetstempo som omöjliggör för socialarbetaren att stå upp för de ideal som man antas stå upp för.

    Jag kan inte säga hur kvaliteten är på samtliga lärosäten och universitet som erbjuder socionomutbildningen men jag skulle gissa att det är ungefär som där jag gick. Ett vuxendagis för människor som antingen röstar V eller FI. En ovetenskaplig, ideologiskt driven klubb för inbördes beundran som mer eller mindre fullständigt avskärmat sig från den övriga akademin. 

    Jag skulle uppmana dig att läsa Ivar Arpi och Anna- Karin Wyndhamns bok "Genusdoktrinen", och sen gångrar du det med 400 så får du en bild av vad socionomutbildningen innebär. 

    Näe, satsa på något annat istället är mitt tips. Du har säkert både erfarenhet och kunskap du kan använda dig utav om du vill byta jobb. Lägg inte ner 3.5 år och hundratusentals kronor på en utbildning som inte kommer ge dig något.

  • Anonym (Socio­nomen)
    Sun 21 Mar 2021 15:47
    #10
    Avenia skrev 2021-03-20 16:57:19 följande:

    Jag kanske kan tillföra något där...


    Du får ursäkta, men det här är bara naivt. Det är hur organisationen fungerar och hur lagstiftningen ser ut som gör att socionomer kan upplevas som empatilösa när de gör sina jobb så som det förväntas av dom av deras arbetsgivare. Lägg där till väldigt otillräckliga förutsättningar för att kunna göra ett extremt komplext arbete. Du kommer snart bli en av dom "empatilösa" när du börjar jobba i vissa personers ögon.
  • Sun 21 Mar 2021 19:09
    #11
    Tow2Mater skrev 2021-03-20 20:28:57 följande:

    Vilken universitetsutbildning har du? Det kanske går att komplettera till nåt intressant.


    Samhällsvetenskaplig.
  • Sun 21 Mar 2021 19:10
    #12
    Anonym (Socionom) skrev 2021-03-21 14:59:13 följande:

    Jag har precis (januari 2021) avslutat mina studier på socionomprogrammet och är nu färdigutbildad socionom. Mitt svar på din fråga är i korthet "NEJ!".

    Socionomyrket i sig har jag ingen vidare kännedom om pga. bristande erfarenhet som du säkert förstår, så vad jag kan uttala mig om är själva utbildningen som sådan, och den är under all kritik. Vad jag dock hört om själva yrket överensstämmer med vad andra redan skrivit, hot, våld och ett arbetstempo som omöjliggör för socialarbetaren att stå upp för de ideal som man antas stå upp för.

    Jag kan inte säga hur kvaliteten är på samtliga lärosäten och universitet som erbjuder socionomutbildningen men jag skulle gissa att det är ungefär som där jag gick. Ett vuxendagis för människor som antingen röstar V eller FI. En ovetenskaplig, ideologiskt driven klubb för inbördes beundran som mer eller mindre fullständigt avskärmat sig från den övriga akademin. 

    Jag skulle uppmana dig att läsa Ivar Arpi och Anna- Karin Wyndhamns bok "Genusdoktrinen", och sen gångrar du det med 400 så får du en bild av vad socionomutbildningen innebär. 

    Näe, satsa på något annat istället är mitt tips. Du har säkert både erfarenhet och kunskap du kan använda dig utav om du vill byta jobb. Lägg inte ner 3.5 år och hundratusentals kronor på en utbildning som inte kommer ge dig något.


    Tack för svar. Jag tänker om då... hade faktiskt lite såna fördomar, kanske de var sanna.
  • ToniEr­dmann
    Sun 21 Mar 2021 19:15
    #13

    På socionomprogrammet studerar allt från nyblivna studenter till de som är omkring 50 år.

    På ett mediaprogram är du gammal som 27-åring.

  • Anonym (Ana)
    Sun 4 Apr 2021 21:44
    #14
    Anonym (Nja) skrev 2021-03-20 16:37:57 följande:

    Jag är socionom och skulle nog inte rekommendera någon att skola om sig till det. Väldigt krävande och stressigt i de flesta yrken. Och risk för hot och våld i många av dem tyvärr. Svårt att få de bättre jobben också utan så mycket erfarenhet. Vilken typ av jobb är det som du tänker dig mer specifikt?


    Här är en till som funderat på socionomyrket. är yrket såpass negativt att du har funderat på att lämna det och byta yrke? Jag är intresserad av att jobba med familjer/barn, kanske uppföljning av familjehemsplaceringar. är det svårt att få tjänster inom det området? Jag arbetar idag inom ett annat människovårdande yrke. 
  • Anonym (lo)
    Sun 4 Apr 2021 21:52
    #15
    Avenia skrev 2021-03-21 19:09:09 följande:
    Samhällsvetenskaplig.
    KOlla med den skola du tänkt studera på hur myckey du kan använda av tidigare utbildning på en ny. Kanske inte behöver läsa alla poäng på en ny.
  • Sun 4 Apr 2021 22:38
    #16

    Coach på arbetsförmedlingen?
    Det verkar krylla av kvinnor/mammor som skulle behöva hjälp i sitt liv med att t ex förstå att studera samtidigt som man ska vara fl-ledig med tredje barnet för att spara fl-dagar och vilja få en gratis utbildning kommer inte att lösa den begynnande utbrändhet man samtidigt vill bli sjukskriven för under gravidåret.
    En sund hjälpande coachning om försörjningsstategier i tillägg till att hitta jobb/omskolning verkar behövas för många idag.

Svar på tråden Läsa till socionom som 40-åring?