• Quenta Silmarillion

Hur känns det om man får en blodpropp?+ fler frågor

Hade värk i ena benet hela dan igår och inatt vaknade jag av att det kändes som att något exploderade vid knät! Gjorde skitont i vaden i flera minuter, till sist fick jag nästan panik men då släppte det äntligen. Det var inte kramp eller sendrag för det har jag nästan varje vecka, kändes helt annorlunda.
    Men är blodproppar farliga om man får dem i benen? Löser de upp sig eller far de runt i blodkärlen och kan fastna nån annanstans?

• Svar på tråden Hur känns det om man får en blodpropp?+ fler frågor
  • sisley

Jag kan bara tala om vad som hände min vän när hon fick en blodpropp i benet.
    Hon hade molvärk och benet ömmade rätt länge och efter ett tag svullnade det upp ganska kraftigt. Hon fattade inte riktigt vad det var och trodde in i det längsta att hon sträckt sig eller ngt. Vem misstänker blodpropp när man är 24 år?!
    Slutligen gick hon till doktorn och fick konstaterat att det var blodpropp så de satte omedelbart in medicin som hon fortfarande tvingas gå på. Hon mäste hela tiden bära stödstrumpa också på benet.
    Om du oroar dig tycker jag absolut att du ska höra av dig bums till sjukhuset. Blodproppar är allvarliga. Hoppas att du inte har en!

• Carper

Hejsan,

Jag har haft blodpropp som troligen från början satt i min vad och sedan vandrade vidare till lungorna där den splittrades. Jag hade ont i vaden i flera veckor, värken kändes och ömmade som efter en kraftig kramp. Det blev värre och värre tills jag hade svårt att gå på benet. Åkte in och kollade men man hittade inget eftersom man ville undvika att röntga pga min graviditet. Senare fick jag hugg i bröstkorgen när jag andades och hostade upp en blodklump och åkte och kollade igen, den här gången med röntgen och då hittade man småproppar. Har nu inga besvär men får ta Fragminsprutor till och med 6 veckor efter förlossning.

Vet inte om mitt svar hjälper dig något, men det är allvarligt om propparna vandrar vidare till lungorna, så om värken i benet inte blir bättre kolla upp det.

Kan tillägga att jag hade inte hade de vanliga symptomen med varm och svullen vad.

• Jenniefager

I maj fick jag en spricka i benet. En vecka efter det åkte vi på avslutningsresa till Skottland. Där nere så började benet (från foten ända upp till knät) svullna så pass mycket att det tillslut var DUBBELT så stor som det "friska" benet. När jag kom hem ringde vi till sjukvårdsupplysningen som sa åt oss att genast åka till akuten. Klockan var då 23.30 på natten. Där trodde dom att jag fått en propp efter en kombination av sprickan + flygresorna. Sjukhusvistelsen slutade efter 12 timmar. Dom gjorde både röntgen, tog olika blodproppsprover ich liknande. Tillslut kunde dom konstantera att det inte var någon propp.

Det är jätteviktigt att man kollar upp sånt direkt. Har du en propp i benet kan den gå upp i lungorna och det är livsfarligt!!!!
    Hoppas det inte är något allvarligt. Men ring nu direkt för att vara säker. Om du inte redan gjort det!!
    Lycka till!
    Kram Jennie

• Ina81

Man brukar bli rodnad och varm på stället där proppen sitter. Även smärta och svullnad är vanligt. Om man misstänker en propp ska man undvika att gå på benet om det är där proppen är pga den kan lossna och följa med blodet och fasna någon annanstans. har man riktig otur kan den komma i lungorna och man kan kvävas.

• Isorfidien

Det första jag märkte av var en stark smärta i vaden men ingen rodnad eller värme - bara smärta. Åkte in akut och läkaren säger åt mig att jag hade en muskelinflammation och skickar hem mig efter en 5 minuter lång undersökning.

Sedan började jag svimma vid minsta större ansträngning och nästa läkare sa åt mig att jag enbart var stressad men denna gång gav jag mig inte!

Fick äntligen komma in till sjukhuset där de upptäckte att båda lungorna hade flertalet proppar och de kom ifrån den större blodproppen jag hade i benet. Jag fick ligga inne på sjukhuset i 7 dagar och under tiden gjordes en hel del undersökningar samt att jag fick både Waran (tabletter) och Fragmin (sprutor).

Efter det fick jag äta Waran i 7 månader och efter det gjordes en utredning om varför jag fick dessa proppar - 24 år gammal - och under den tiden fick jag ta sprutor.
    - Idag är jag gravid och det medför en större risk för proppar om man haft dessa tidigare och jag har återigen tagit sprutor från första dagen jag visste om min graviditet och kommer att fortsätta med dem i 6 veckor efter förlossningen.

• Glittertrollet

Usch vad läskigt varför får man proppar?

• Isorfidien

Glittertrollet:

Det finns många olika skäl till varför man får proppar. Det kan vara något ärftligt, kan bero på p-piller eller annat.

Det som händer är att blodet klumpar ihop sig och blockerar ett blodkärl och smärtan kan bli ganska kraftig - jag gick med den i över 2 veckor för ingen läkare tog mig på allvar men när jag äntligen kom till akuten så menade de på att det var i sista sekund!

Det finns olika genetiska "sjukdomar" ex APC - Anti Protein C - som gör att blodet är "tjockare" - sedan finns det varianter som hos mig som benämns som "Lupus AntiKoagulans" - vad det är kan mer beskrivas som att det är en sjukdom eller tillstånd som kan bryta ut närsomhelst och oftast med en kraftig reaktion = Lupus.. ALS tex (som har varit väldigt uppmärksammat den senaste tiden) är en sådan sjukdom det med där L:et i namnet är just Lupus.

Ca 12% av Sveriges befolkning har APC eller Lupus Antikoagulans och forskarna tror att det beror på att eftersom blodet koagulerar fortare för oss (som har det) så förlorade vi kvinnor inte så mycket blod vid förlossningarna genom tiderna - speciellt här i Norden som är lite kallare så var detta en nödvändighet.

Vet inte om det var direkt vad du frågade efter men hoppas något vettigt kom ut ur mitt svammel! *ler*

• Ezereht

Jag har också APC-resistens och får ta Fragmin varje dag under förlossningen.
    Fick förmodligen en propp i ena vaden för 4 år sedan. FIck ont och det värkte. Kollade upp min genetik och när det blev klart jag hade APC-resistens så vart det helt kalrt att jag aldrig kommer äta p-piller eller andra starka hormonpreparat igen. Slutade omedelbart med mina p-piller. Jag tror det är därför det blivit vanligare att unga tjejer får propp, kombinationen p-piller och mera stillasittande tillvaro (stillasittande tex på plan ökar risken för propp, övervikt ökar risken).

• lurksmulan

Jag fick en blodpropp i vaden när jag var 8 år pga långvarig isolering på sjukhus. Jag fick ont i vaden och kände som en "ärta" under huden. Vi åkte in direkt (hade blivit utskriven två dagar innan bara) och jag fick medicin och fick stanna över natten.
    Nu är min läkare extra noga med att kolla hur jag mår pga det här.
    Är du det minsta osäker så sök hjälp.
    Hoppas det var något annat! Lycka till!

• Hattifnatt

På gravida är man extra snabb med att kolla om det är en propp, och behandligen man får under graviditeten skiljer från den man får när barnet är fött(som icke-gravid, så det är viktigt att man får sin diagnos snabbt.

Om du tror att du kanske har en propp är det bättre att åka in ohc få det kollat en gång för mycket. Proppar som släpper och vandrar vidare till lungorna kan faktiskt vara dödliga, även om det är ovanligt.

Kram
    Hattifnatt

PS Isorfidien : i just ALS står L:et inte för lupus utan för lateral ( Amyotrofisk Lateral Scleros) och är en sjukdom som drabbar nervsystemets nervceller och inte har med koagulationen att göra.
    Menar du kanske SLE i stället?

• Isorfidien

Oops.. Hattifnatt! Du har nog rätt.. blir smått förvirrad med alla dessa förkortningar på sjukdomar och annat här i livet..

Tack för att du påpekade mitt lilla misstag! *ler*

• Mist

Hej!!

Jag fick en ytlig blodpropp i armen för två år sen, där jag hade en p-stav (implanon) Min mamma har haft två blodproppar och tydligen är det ärftligt.
    Jag märkte att armen domnade av, och det stack till (som sockerdricka) i handen. Armen svullnade upp och det blev som blåmärken på stället där blodproppen satt.
    Jag åkte in till akuten och fick nåt blodförtunnande medel och gjorde kontraströntgen. Blev sjukskriven en vecka.

Tycker absolut, som många här ovan att du ska kolla upp det!
    Hoppas på att det inte är det!
    Kram!

• pabe

Här är en till med APC-resistens....

Har ni andra med APC-res fått beh. under grav?
    Jag fick det inte...

kram PaBe

• Isorfidien

Har man fått en diagnos att man är APC resistent eller om man har Lupus Anti Koagulation så får man omedelbart och alltid behandling här i mitt landsting eftersom just graviditeten ökar risken för proppar både i mammans kropp och i moderkakan - båda fallen kan leda till väldigt olyckliga omständigheter.

Har du fått något svar varför du inte fått någon behandling?

Själv har jag gått på provtagningar stup i kvarten för att kolla koagulationsförmågan hos mitt blod samt att jag har tagit sprutor sedan den dagen min graviditet blev konstaterad och jag ska fortsätta med sprutorna i 6 veckor till efter förlossningen då det fortfarande finns en risk för proppar.

Men jag vet att det finns två varianter av APC - antingen har man fått APC ifrån båda föräldrarna (det är den "värsta" varianten) - kommer inte ihåg de medicinska termerna för dessa varianter - eller så har man ett enkelt genetiskt underlag till detta... vilket du har kan jag omöjligt säga men de kanske ger olika behandling.... inte vet jag men det låter onekligen lite konstigt efter vad mina läkare har sagt till mig.

• Icapika

Usch, det verkar göra ont när man får i blodpropp. Jag vet att det ligger i släkten att få blodpropp så jag är väldigt rädd att få en sån.
    Mamma fick en blodpropp i benet när hon var 14 år och det var ju ganska tidigt...

• pabe

Enkel o dubbelsidig kallar man nog bara det, jag har enkelsidig APC.
    Det var pga det som kvinnokliniken beslutade att jag inte behövde ngn beh. fick inte ens ta ett koag.prov. Och du kan tro att jag tjatade....
    Har du dubbel?
    hälsn PaBe

• Isorfidien

Pabe

Jag antar att det var till mig som du skrev det sista..

Nej jag har inte APC. Det gjordes en fullständig utredning då de först fann "spår" för APC men vid vidare utredning kunde de inte säga att jag hade det utan min åkomma - eller vad man nu kan kalla det - benämns Lupus Anti Koagulans. Mitt blod levrar sig fortare än det ska göra och i längden så är det samma som att ha dubbel APC även om det heter lite annorlunda.

Det jag tyckte var värst med att få propparna var det faktum att ingen hade talat om såna här saker i min familj. Jag åt p-piller i många år och är överviktig så jag ligger visserligen i riskzonen men efter att mina proppar var konstaterade och jag hade spenderat en hel del tid på sjukhuset och en hel del medicineringar så börjar folk klämma ur sig att:
    * min mormor
    * moster
    * farmor
    - har alla haft proppar men ingen har sagt något till mig!! Så kan det gå när man har en familj som vägrar tala om saker som inte är så behagliga alla gånger.

• pabe

Isorfidien,

sorry, det var till dig jag menade...
    Samma här, Mormor, moster haft proppar, min moster fick i hjärnan i 8 gravmånaden o blev inlagd!! Fy katten...

Nästa grav tänker jag kräva att de åtm tar blodprover o kollar mina värden.

Som sagt, man har nog haft TUR...

kram PaBe

Svar på tråden Hur känns det om man får en blodpropp?+ fler frågor