• Anonym (Mamman)

När kan 5-åringen ha "vanliga" örhängen?

Min 5-åring har hål i öronen och det enda hon haft i öronen (förutom de man får vid håltagning) är guld. Så hon är inte van vid andra smycken med nickel.

Jag undrar när det är okej att börja bära vanliga smycken från typ glitter? Tänker för att minimera risken för nickelallergi, eller spelar det kanske ingen roll hur gammal man är?

• Svar på tråden När kan 5-åringen ha "vanliga" örhängen?
  • Anonym (Diana)
    Anonym (Mamman) skrev 2021-03-20 21:16:05 följande:

Min 5-åring har hål i öronen och det enda hon haft i öronen (förutom de man får vid håltagning) är guld. Så hon är inte van vid andra smycken med nickel.

Jag undrar när det är okej att börja bära vanliga smycken från typ glitter? Tänker för att minimera risken för nickelallergi, eller spelar det kanske ingen roll hur gammal man är?

Jag tänker spontant - aldrig. Varför ens riskera det? Kör istället på guld, plast eller andra allergivänliga smycken, speciellt nu när hon är så liten och inte kan välja själv (hon valde väl knappast att ens ta hålen från början, eller hur?).

När hon blir tonåring/vuxen och kan bestämma själv får hon ta valet om hon vill riskera det. Nu känns det bara onödigt.
  • Kexsmula

Kör endast med guld, titan eller plast när hon är så liten. Även om det stör nickelfria kan de irritera öronen rejält. Nu i vuxen ålder använder jag ibland billiga örhängen men kan bara ha i dem en dag sedan blir det rött, svullet och irriterat. Till o med äkta silver kan ställa till det om jag bär dem för länge.

• Anonym (2 barns mor)

När hon är vuxen.
    5åringar ska inte ha skräp i sina öron.
    Det finns söta, gulliga örhängen i guld och titan.

• Lillarapunzel

Div. billiga bijouterier i gud-vet-vad-för-metall är ju inte bra för någon. 
    Blomdahl har ju både titan och plast, som är lite billigare.
    Annars finns ju 925 sterling silver också. Jag är gravt nickelallergisk men tål ändå sterling silver, så det skulle man ju kunna prova, åtminstone om några år.

• Anonym (Juno)

Är man så dum att man tar hål i ens barns öron innan de ens hinner fylla fem år är det faktiskt ens förbannade skyldighet att se till att det är bra smycken man använder. Om ni använder billigt skräp och er dotter får nickelallergi, kan du titta henne i ögonen och berätta att anledningen till att hon har fått onödigt mycket problem i sitt dagliga liv beror på att du, hennes mamma, ville leka att hon var en liten docka..?

Fattar inte hur folk tänker. Givetvis måste ni använda allergivänliga smycken. När flickan är vuxen får hon ta egna beslut, men fram tills dess är det ert ansvar att se till att hon inte skadas av era val.

• TowerOfLondon

Juno, kunde inte sagt det bättre sj. Min 8 åriga son omfattas av LSS vilket innebär lillasyster 5 år är extra mottaglig känslig för vad andra barn gör parallellt samt att hon försöker vara storasyster åt sin storebror. Hon kommer hem tjatar om att få göra hål i öronen för då blir hon finare, för det hade minsann lilla Astrid 4år fått av sina föräldrar. Vid lämning på förskolan tjatar dottern titta mamma hon har, detta resulterade i att personalen försökte pedagogiskt förklara för resterande barn som omringade flockandes runt lilla Astrid för hennes nya hål i öronen ATT ni duger som ni är. Ursäkta uttrycket det är pga sådana idioter till curlande föräldrar som använder sina barn som accessoarer som saboterar för kalla oss efter i matchen, tråkiga pysslande, utvecklande, överöser av kärlek, ist för att lära våra barn vad som är viktigast. Sry kunde inte knipa käft vara charmtroll längre.

• Anonym (...)
    Anonym (Diana) skrev 2021-03-20 21:23:52 följande:
    Jag tänker spontant - aldrig. Varför ens riskera det? Kör istället på guld, plast eller andra allergivänliga smycken, speciellt nu när hon är så liten och inte kan välja själv (hon valde väl knappast att ens ta hålen från början, eller hur?).

När hon blir tonåring/vuxen och kan bestämma själv får hon ta valet om hon vill riskera det. Nu känns det bara onödigt.
    Klart ungen valde det själv! I vanlig ordning har hon säkert tjatat om det sedan hon var 3. Det är ju omöjligt att stå emot barns tjat, extra omöjligt när det gäller fucking hål i öronen på barn. Speciellt när det gäller flickor.
  • Anonym (Mamman)
    TowerOfLondon skrev 2021-03-21 02:38:34 följande:

Juno, kunde inte sagt det bättre sj. Min 8 åriga son omfattas av LSS vilket innebär lillasyster 5 år är extra mottaglig känslig för vad andra barn gör parallellt samt att hon försöker vara storasyster åt sin storebror. Hon kommer hem tjatar om att få göra hål i öronen för då blir hon finare, för det hade minsann lilla Astrid 4år fått av sina föräldrar. Vid lämning på förskolan tjatar dottern titta mamma hon har, detta resulterade i att personalen försökte pedagogiskt förklara för resterande barn som omringade flockandes runt lilla Astrid för hennes nya hål i öronen ATT ni duger som ni är. Ursäkta uttrycket det är pga sådana idioter till curlande föräldrar som använder sina barn som accessoarer som saboterar för kalla oss efter i matchen, tråkiga pysslande, utvecklande, överöser av kärlek, ist för att lära våra barn vad som är viktigast. Sry kunde inte knipa käft vara charmtroll längre.

Vad sägs om att lära din unge att man inte behöver ha som alla andra istället för att bli sur på folk vars barn har hål i öronen? Känns som det är riktat helt fel istället för att själv jobba lite extra och lära sitt barn att man inte behöver härma alla andra.
  • Anonym (Mamman)

Tack för svar, ska fortsätta med bara guld några år till.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Mamman) skrev 2021-03-21 08:30:15 följande:

Tack för svar, ska fortsätta med bara guld några år till.

Jättebra. Guld är det bästa för att skydda från allergier. 

Själv hade jag guld och silver som barn (och även nu, som vuxen).

Synd att folk måste kommentera örhängens vara eller icke vara när hålen redan är tagna. 
  • Anonym (.)
    TowerOfLondon skrev 2021-03-21 02:38:34 följande:

Eller så tar varje förälder ansvar för sina barn och sina handlingar, och låter andra föräldrar göra som de vill. Att du skyller på andra föräldrar, visar att du inte klarar uppgiften själv så bra.

Vad mer ska andra föräldrar låta bli att göra, så ditt barn inte ska känna sig mindre värd? Märkeskläder, åka på utlandssemestrar? 
  • Anonym (Mamman)
    Mrs Moneybags skrev 2021-03-22 09:49:29 följande:

Jättebra. Guld är det bästa för att skydda från allergier. 

Själv hade jag guld och silver som barn (och även nu, som vuxen).

Synd att folk måste kommentera örhängens vara eller icke vara när hålen redan är tagna. 

Själv har jag sedan jag tog örhängen (var dock 9 år) haft billiga örhängen fram till äldre tonåren då jag bytte ut det till guld, har aldrig fått nickelallergi eller så. Tänkte att detsamma kanske gällde yngre barn men finns ju ingen anledning till att testa nu om det ökar risken för en allergi.

Tänker att dottern får nöja sig med sina örhängen hon har nu, känns ju inte heller värt att köpa guldörhängen för över tusenlappen till en liten femåring som troligtvis kommer tappa bort dem. Så får hoppas att hon inte tröttnar på sina på ett bra tag haha.
  • TowerOfLondon

Att du drar likheter till att ändra/tillföra något på barnets kropp som med märkeskläder åka på utlandssemestrar, omogen. Bara en tidsfråga innan ni säger ja till piercingar tatueringar också innan dem kan själva fatta beslut över sin egen kropp.

• Anonym (.)
    TowerOfLondon skrev 2021-03-22 10:40:10 följande:

Att du drar likheter till att ändra/tillföra något på barnets kropp som med märkeskläder åka på utlandssemestrar, omogen. Bara en tidsfråga innan ni säger ja till piercingar tatueringar också innan dem kan själva fatta beslut över sin egen kropp.

Som sagt, låt andra ha vad de vill på sina barn, det har varken du eller dina barn med att göra. Om du inte klarar av att förklara för dina barn att vissa barn får örhängen, då är det du som brister i ditt föräldraskap.

Jag diskuterade inte örhängens/kroppspiercingar vara eller icke vara, jag diskuterade ditt sätt att lägga över dina barns nojor på andra föräldrar. Det är fel. Vi andra finns inte till för att underlätta för dina barn, det är ditt jobb.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (.) skrev 2021-03-23 11:30:33 följande:

Som sagt, låt andra ha vad de vill på sina barn, det har varken du eller dina barn med att göra. Om du inte klarar av att förklara för dina barn att vissa barn får örhängen, då är det du som brister i ditt föräldraskap.

Jag diskuterade inte örhängens/kroppspiercingar vara eller icke vara, jag diskuterade ditt sätt att lägga över dina barns nojor på andra föräldrar. Det är fel. Vi andra finns inte till för att underlätta för dina barn, det är ditt jobb.

Kunde inte sagt det bättre!
Svar på tråden När kan 5-åringen ha "vanliga" örhängen?