• nicerfood93

    Juridik

    Hej! Jag är hyresgäst i en bostad och har omfattande mögel problem som hyresvärden vägrar åtgärda. Detta har pågått i 8 månader nu och jag känner mig rikigt sjuk. Trötthet svårt att andas dimsyn m. M.

    Det är även fler grannar barn familjer som är sjuka pga av detta.

    Jag har uppmanat honom att fixa detta redan för 8 månader sedan. Jag har iaf nu kontaktat miljö kontoret i min kommun.

    Jag är riktigt förbannad. Jag kommer enligt jordabalken/hyreslägenheter kräva detta kommunala hyres bolag på hyres avdrag retroaktivt och framåt i tiden. Jag har hittat en tabell som tagits fram hur mycket man kan få i avdrag. Jag anser egentligen att ett hyres avdrag på 100% borde göras iaf de senaste 5 månaderna då det varit svårt att vistas i lägenheten. Jag har inte kunnat använda badrummet pga av hälsorisken och knappt kunnat sova hemma. Jag har fått sova borta hos andra. Under början av mögel problemen de första 2 månaderna kan jag godta ca 25% hyres avdrag.

    Vad tycker ni om det?

    Jag kommer utöver det mest troligt kräva dom på skadestånd enligt skadeståndslagen.

    Jag känner mig inte helt säker på hur jag ska vinna laga kraft i ev. Domstol. Jag och andra grannar har kännt sig sjuka och detta omfattar iaf 3 lägenheter med ca totalt 10 personer inkl. Barn. Enligt lag ska barn särskilt tas hänsyn till. Så detta är mycket allvarligt.

    Jag kommer kräva skadestånd för sveda och värk.

    Vad jag hittar så är praxis ca 2600 kr i månaden för sveda och värk.

    Hur mycket kan man annars kräva i skadestånd.?

    Iaf de bevis jag har är bilder på möglet, mail konversation där jag uppmanat hyresvärden att åtgärda detta pga Corona viruset vilket är en dålig ursäkt.

    Jag har även vittnen som varit i min lägenhet å knappt kunna andas även de grannar som blivit drabbade.

    Jag gjorde ett blodprov i höstas som visade på att jag har ett över ansträngt immunförsvar.

    Om det krävs kan jag ju ta fler prover på detta.

    Jag kommer se till att det blir riktigt dyrt detta enligt lag.

  • Svar på tråden Juridik
Svar på tråden Juridik