• Therese356

    Sammandragningar

    Hej!

    Jobbar inom äldreomsorgen och har senaste veckan känt att jag har väldigt mycket sammandragningar när jag är igång och jobbar (överlag rör mig överhuvudtaget) och blir smått yr när jag böjer mig eller liknande.

    Hur ska man egentligen förhålla sig till sammandragningarna? Är det lugnt att jobba eller borde man vara hemma och ta det lugnt?

  • Svar på tråden Sammandragningar
  • Knepochknåp

    Tycker du ska ringa din bm och fråga.

    Sammandragningar är ju inget ovanligt men ska gå över med vila. Har man mycket sammandragningar kan bm skicka en till läkare som kan sjukskriva en.

  • Fia92

    Jag jobbar också inom vården och hade mycket sammandragningar på jobbet. Blev sjukskriven på 50% runt typ v 21 och sedan 100% från typ v 26. De sa att oftast är sammandragningarna inte farliga men i mitt fall fanns risken att förlossningen skulle dra igång tidigare så jag blev uppmanad att undvika allt som orsakade sammandragningar.

    Kontakta din BM så du får träffa en läkare. De kommer säkert vilja kolla att tappen inte är påverkad osv. Lycka till :)

  • Ebo88

    Kolla med BM och lämna urinodling för att utesluta uvi, som även kan orsaka sammandragningar

  • Therese356

    Tack för alla svar!!!

    Ska ringa imorgon och jag är runt v.28.

    Så svårt att veta när man,inte hade det såhär med förra barnet men då jobbade jag inte heller utan studerade...

  • Solblomma30

    Med andra barnet kommer sammandragningarna oftast tidigare. Jag hade sammandragningar från vecka 23 med andra barnet och min barnmorska sa att det var vanligt att det började runt vecka 20. Hade ibland var tredje minut i flera timmar, men de gjorde inte ont som förlossningsvärkar och jag hade inte mensvärk samtidigt utan det var bara sammandragningar utan smärta.

    Känner du mensvärk under sammandragningarna, eller att de i sig är smärtsamma på något vis, och/eller att du känner tryck nedåt så ska du ringa förlossningen. Men det låter oavsett som om du kanske borde ha andra arbetsuppgifter. Även om sammandragningarna är ofarliga så kan det ju vara psykiskt påfrestande att vara osäker på om de påverkar livmodertappen eller ej.

  • Therese356

    Vill tacka för alla svar jag fick- igen.

    Ringde och fick tid till läkare som sjukskrev mig på en gång... var inga konstigheter. Hon beundrade mig som orkade jobba såhär länge. Urin odling togs vilket kan tyda på uv- infektion...

    Rådet var att åka hem och vila och inte anstränga mig överhuvudtaget.

    Skrev ut tabletter som ska vara mot sammandragningar men verkar inte vara "godkänd" i sverige och var.genom någon licens... något som någon vet något om? Låter si sådär när det inte är godkänt ????

  • Ebo88
    Therese356 skrev 2021-03-23 20:54:04 följande:

    Vill tacka för alla svar jag fick- igen.

    Ringde och fick tid till läkare som sjukskrev mig på en gång... var inga konstigheter. Hon beundrade mig som orkade jobba såhär länge. Urin odling togs vilket kan tyda på uv- infektion...

    Rådet var att åka hem och vila och inte anstränga mig överhuvudtaget.

    Skrev ut tabletter som ska vara mot sammandragningar men verkar inte vara "godkänd" i sverige och var.genom någon licens... något som någon vet något om? Låter si sådär när det inte är godkänt ????


    Jag hade nog valt att ta dom om ändå en BM har skrivit ut dom åt dig. Jag hade inte tagit dom om en vän hade rekommenderat. Men du gör ju självklart vad som känns bäst för dig.

    Vad skönt att hon tog dig på allvar och att hon sjukskrev dig. Hoppas det lugnar ner sig med sammandragningarna.

    Jag har GBS och senaste graviditeten åt jag antibiotika från v.12 fram tills förlossningen. Första graviditeten som jag inte hade sammandragningar
Svar på tråden Sammandragningar