• Anonym (Z)

Att ringa runt till företag, som arbetssökande

Det är det främsta tipset jag får från arbetsförmedlingen. De trycker verkligen på detta, att man ska ringa runt till olika företag och ställen och fråga om jobb, samt ringa ett tag efter att man sökt ett jobb.

Jag har provat detta ett antal gånger, har även provat att besöka butiker med cv och så. Min erfarenhet är att detta inte är populärt. De blir störda i sitt arbete, förmodligen har redan 50 andra gjort samma sak den veckan. Jag har ingen unik erfarenhet som skulle kunna motivera att de väljer mig bara sådär. Handlar alltså om enkla lågkvalificerade jobb jag söker. Som får typ 300-1000 sökande per annons.

Undrar bara varför AF fastnat i detta när det verkligen inte går till så? Min pappa var ung på 70-talet och tror också att det bara är att ringa eller gå in nånstans så har man ett jobb, men AF borde väl veta bättre om vårt moderna samhälle? Arbetsgivarna vill ha ansökningar i ett datasystem, där de kan kolla igenom när det väl är dags. De kan välja och vraka bland alla som söker jobb. Är lite som att vinna på triss att få ett jobb, dessvärre.

Eller har jag bara haft otur här? Vad säger ni som själva är arbetsgivare, eller jobbar på ett ställe där arbetssökande ringer eller besöker er? Brukar det vara uppskattat? Och det här med att ringa när man redan sökt ett jobb, blir inte det tjatigt/desperat? Jag har ibland mejlat om jag inte fått svar på flera veckor och det är ett jobb jag är extra intresserad av, men att ringa typ en vecka efter att man sökt och fråga hur det går känns jättedumt.

Tycker att jag tappar mycket förtroende för AF när de verkar så verklighetsfrånvända.

• Svar på tråden Att ringa runt till företag, som arbetssökande
  • Anonym (Hold my beer)

Ja AF är ju en märklig instans som inte alls hänger med i utvecklingen. Det där att ringa runt var ute redan för 20 år sedan. "Besök AG och lämna ditt cv så kanske de ringer när de behöver någon!" Nej. De sätter ut en annons så klart och får hur många sökanden som helst. De kommer inte alls att leta upp ett cv som en enstaka individ lämnat in för ett halvår sedan, om de ens har kvar det eller lagt i runda arkivet, för var skulle de ens förvara ett sådant dokument?

Om man sökt ett jobb och inte hört något inom två veckor skulle jag höra av mig i slutet av den perioden och höra mig för hur det går med processen rent allmänt.

• Anonym (Att ringa)

Så här gör min man

1: hittar ett jobb på af

2: ringer kontakt personen för jobbet å ställer frågor och berättar om sig själv

3: får komma på intervju

4: får jobbet 90% av gångerna

Därimot funkar det ändast om det är en man som är ansvarig, kvinnor vill sällan höra och går hellre efter den riktiga processen. Men tror dom flesta arbetsgivare tycker de är skönt att bara bli serverad sin nya anställda istället för att behöva ringa runt själva, dock måste du ju ha erfarenhet och kompetens för jobbet om det ska funka

• Anonym (Gurkan)

Min erfarenhet är att det har lett till jobb för min del 3 gånger.

Mitt senaste jobb där jag är nu fick jag för att jag lämnade in cv. Min chef tyckte det var positivt då jag visar upp mig och marknadsför mig och det har dom tidigare tyckt med.

Bor i västerås

Nuvarande jobb är som tandsköterska. De andra gångerna har vart på förskola

• Silverjenny

Jag har fått bl.a mina två senaste jobb genom att gå dit med ett cv i handen och presentera mig, blev uppringd dagen därpå och erbjuden jobb. De hade precis tänkt börja söka ny personal så jag råkade komma vid rätt tidpunkt och med den erfarenhet de sökte.

Om jag hittar ett jobb på Platsbanken som jag gärna vill ha brukar jag ringa kontaktpersonen i annonsen och ställa några frågor, göra dem intresserade av mig och säga att jag ska skicka in en ansökan (som jag redan har färdig så jag kan skicka den samma dag). Jag får intervju nästan varje gång jag gör så.

• Anonym (*)
    Anonym (Att ringa) skrev 2021-03-22 07:44:11 följande:

Så här gör min man

1: hittar ett jobb på af

2: ringer kontakt personen för jobbet å ställer frågor och berättar om sig själv

3: får komma på intervju

4: får jobbet 90% av gångerna

Därimot funkar det ändast om det är en man som är ansvarig, kvinnor vill sällan höra och går hellre efter den riktiga processen. Men tror dom flesta arbetsgivare tycker de är skönt att bara bli serverad sin nya anställda istället för att behöva ringa runt själva, dock måste du ju ha erfarenhet och kompetens för jobbet om det ska funka

Varför söker han nya jobb hela tiden om han får nästan alla jobb han söker?
  • Anonym (less)

Jag håller med dig, ts. Jag får det där tipset hela tiden, men det är ingen idé när dom har standardiserade ansökningar och 900 andra söker jobbet. Ska flera hundra ringa? Ja jag vet, "om alla tänker så ringer ju ingen och då kanske du blir den enda som ringer". Men nu ringer ju uppenbarligen folk. 

Ett annat "tips" jag ofta får är att man ska ringa efter man fått ett nej, för att fråga varför man inte gick vidare. Vem gör det? Såklart man får svaret att en annan passade bättre, jag tvivlar på att arbetsgivaren orkar sitta och gå igenom vad just du saknade, efter att hen letat upp och läst om din ansökan. 

• Anonym (Att ringa)
    Anonym (*) skrev 2021-03-22 08:26:28 följande:

Vet inte om du bott under en sten men "corona" ifall du undrar så är hans bransch väldigt utsatt samtidigt som det är väldigt inte utsatt om man ska förklara det så :) ena månaden måste dom sparka folk för att dom inte får tillräckligt med beställningar samtidigt som det går bra för ett annat företag innom samma bransch som då anställer massor med folk. Innan corona så va han fast anställd sen så är en annan anledning att vi har en 9 månaders och ett barn på väg :) då jobbar han några jobb här och där i bland för extra inkomst och varvar det med att vara pappaledig:) nu har han jobbat 2 månader och ska sen på pappa ledighet igen
  • Anonym (Mathilda)

Arbetsförmedlingen är främst en kontrollmyndighet, de hjälper inte till med jobb så det är inte konstigt att de inte är uppdaterade.

Redan när jag sökte jobb för 10 år sedan så funkade det inte att göra så. Nästan alla sa att de inte tog emot fysiska CV:n på plats, personalen blev irriterad och när jag försökte ringa ett tag efter jag sökt fick jag ett kort snäsigt svar att de skulle höra av sig.

De som haft jobb i flera år fattar inte, jag pratar ibland med äldre människor som tror att Stockholms stads bostadsförmedling hör av sig till än regelbundet med erbjudanden om lägenheter också.

• Anonym (*)
    Anonym (Att ringa) skrev 2021-03-22 08:43:47 följande:

Vet inte om du bott under en sten men "corona" ifall du undrar så är hans bransch väldigt utsatt samtidigt som det är väldigt inte utsatt om man ska förklara det så :) ena månaden måste dom sparka folk för att dom inte får tillräckligt med beställningar samtidigt som det går bra för ett annat företag innom samma bransch som då anställer massor med folk. Innan corona så va han fast anställd sen så är en annan anledning att vi har en 9 månaders och ett barn på väg :) då jobbar han några jobb här och där i bland för extra inkomst och varvar det med att vara pappaledig:) nu har han jobbat 2 månader och ska sen på pappa ledighet igen

Jo, du har rätt. Jag har faktiskt bott under en sten i över ett år och har aldrig hört talas om "corona". Får googla på vad det är för något.
  • Anonym (Timanställd)
    Anonym (*) skrev 2021-03-22 08:26:28 följande:

Jag söker också ganska ofta nytt jobb, jag jobbar i restaurangbranschen och har ofta 2-3 jobb parallellt och trivs jag inte på ett ställe eller schemat inte passar, jag vill ha närmare till jobbet eller nu vill jag inte sluta senare än kl. 23 (just det är ju inte ett problem nu med restriktionerna vilket du kommer att upptäcka när du googlat klart) ja då söker jag ett annat jobb och dumpar ett av mina gamla. Inte alls ovanligt med stor genomströmning av personal inom event och restaurang. Vi är många som inte gillar att fastna på ett ställe för länge utan gillar variation, vissa jobbar mycket ett halvår för att sedan sticka ut och resa och sedan när de kommer hem igen söker de bara ett nytt jobb på ett nytt ställe - för att det är kul eller man får bättre erbjudande lön mm någon annanstans.
Svar på tråden Att ringa runt till företag, som arbetssökande