Att ringa runt till företag, som arbetssökande
Det är det främsta tipset jag får från arbetsförmedlingen. De trycker verkligen på detta, att man ska ringa runt till olika företag och ställen och fråga om jobb, samt ringa ett tag efter att man sökt ett jobb.
Jag har provat detta ett antal gånger, har även provat att besöka butiker med cv och så. Min erfarenhet är att detta inte är populärt. De blir störda i sitt arbete, förmodligen har redan 50 andra gjort samma sak den veckan. Jag har ingen unik erfarenhet som skulle kunna motivera att de väljer mig bara sådär. Handlar alltså om enkla lågkvalificerade jobb jag söker. Som får typ 300-1000 sökande per annons.
Undrar bara varför AF fastnat i detta när det verkligen inte går till så? Min pappa var ung på 70-talet och tror också att det bara är att ringa eller gå in nånstans så har man ett jobb, men AF borde väl veta bättre om vårt moderna samhälle? Arbetsgivarna vill ha ansökningar i ett datasystem, där de kan kolla igenom när det väl är dags. De kan välja och vraka bland alla som söker jobb. Är lite som att vinna på triss att få ett jobb, dessvärre.
Eller har jag bara haft otur här? Vad säger ni som själva är arbetsgivare, eller jobbar på ett ställe där arbetssökande ringer eller besöker er? Brukar det vara uppskattat? Och det här med att ringa när man redan sökt ett jobb, blir inte det tjatigt/desperat? Jag har ibland mejlat om jag inte fått svar på flera veckor och det är ett jobb jag är extra intresserad av, men att ringa typ en vecka efter att man sökt och fråga hur det går känns jättedumt.
Tycker att jag tappar mycket förtroende för AF när de verkar så verklighetsfrånvända.