• Anonym (Anonym -M-)

    Ballerine Pärlspiral - Min erfarenhet

    Gör även jag en liten utvärdering och delar med mig.
    Anledningen är som tidigare nämnts av andra att det finns så lite att hitta från själva individer som provat att läsa om.

    Min insättning gjordes idag på en klinik som sägs ha satt in flerst spiraler av denna typ i Sverige. 

    Kort om mig som kan vara av intresse.
    Anledningen till att jag testar denna är för att jag vill minimera intag av hormoner.
    Jag är 30+, har inte fött barn, och är utan sjukdomar.
    Har tidigar ätit Ppiller (Qlaira) och P-spruta. Haft minimal eller ingen menstruation. Har innan påbörjan av preventivmedel (vid ung ålder) aldrig lidit av PMS men jag har haft riklig blödning.

    Information från min vårdgivare som jag fick för att (jag var nyfiken).
    Dom flesta som använder Ballerine är nöjda. Dom som kommer tillbaka för att ta bort den gör det av anledningen att dom får rikliga bödningar. Det är vanligt 2-3 månader och avtar sedan. Men det beror på ens naturliga menstruation då den återgår till kroppens normala cykel. Så med andra ord så är det vad man kan tänka sig att leva med på den punkten.

    Samlag efter insättning är inga problem men man vill sannolikt avvakta någon dag. Första veckan bör man vara lite extra nogran med hygienen på grund av att undvika ev risk för infektion.

    Man skall ha uppsikt efter illa luktande flytningar nu i början fick jag som råd. 

    Återbesök efter ca 1 månad rekomenderas av tillverkaren för att kontrollera så den fortsatt sitter rätt. 

    Min insättning:
    Nervös som attans så valde jag att ta 2st Alvedon och 1st Ipren (inte rekommenderat att mixa utan rådgivning med läkare). Jag tar ALDRIG dessa tabletter annars så hoppas att dom hjälpte.

    Obehaget/smärtan kom i två omgångar men med förvarning från min gynnekolog. Det är en kraftigare känsla av cellprovstagning, väldigt obehagligt. Gäller att andas djupt och försöka tänka på annat. Svårare sagt än gjort men de hjälper. Det är ingen direkt smärta men det är inte skönt. Det varar en kort stund och gick för mig bra att hantera även om jag inte hade fördelen av att ha fött barn.

    Sen gjordes ett ultraljud för att kontrollera att den satt sig rätt. Mycket tryggt. Hon förklarade också vad hon såg. 

    Det går väldigt fort ca 3 minuter. Hela besöket tog mig 20 minuter.


    Direkta efferverkningar:
    Jag var rätt omgående öm och fick något som liknar mensvärkar (eftersom jag inte haft detta på säkert 10år så tog det energi). Värken varade från ca 10:30 till 15-16 tiden. Sedan försvann det helt. Kände mig under denna tiden öm och upplevde att jag kände av spiral, men nu har känslan försvunnit. Jag är i slutet på min mensturationscykel och detta satte igång blödningen igen. Skall vara normalt. Man skall ha uppsikt efter illa luktande flytningar nu i början fick jag som råd.  

    Det är de jag kan bidra med av erfarenhet just nu. Ska bli spännande att se framöver vad som sker eller inte sker. Kommer uppdatera tråden framöver :)


     

  • Svar på tråden Ballerine Pärlspiral - Min erfarenhet
Svar på tråden Ballerine Pärlspiral - Min erfarenhet