• Anonym (Jenny)

Hur hanterar ni när er vän inte svarar?

Hej!

Jag har känt en tjej i 3 år som jag tycker mycket om. Jag värdesätter vår vänskap.

Nu har hon valt att ignorera mig trots att jag försöker att vara gullig och föreslår att vi ska ses. Ärligt talat så har jag inte den blekaste varför hon ignorerar mig.

Jag har tidigare resonerat som så att om någon ignorerar mig så har jag också ognoretat. Jag har inte velat ha en vänskap med någon som inte har lika starka vänskapskänslor eller som inte kan kommunicera vad problemet är.

Jag känner att jag denna gång kanske inte ska vara lika stolt.

Hur hanterar ni om en vän som nu har känt plötsligt slutar svara och ignorerar? Hur tar man kontakt och vad är lämpligt att skriva?

• Svar på tråden Hur hanterar ni när er vän inte svarar?
  • Anonym (L)

Konstigt att inte svara om en vän frågar ifall man ska ses. Jag tänker att hon kanske är sur på dig av någon anledning som du inte ens vet själv, eller så mår hon dåligt eller har tankarna någon annanstans som gör att hon inte vill eller orkar svara. Kanske har det hänt något i hennes liv.

Tyvärr kan det ju vara så att hon inte längre vill vara vän med dig. Hon kanske inte vill träffa dig eller ha kontakt, av någon anledning.

Om hon bara har ignorerat en gång så hade jag inte tagit kontakt igen. Då hade jag väntat för att se om hon hör av sig igen. Går det någon vecka utan att du har hört något så hade jag kontaktat henne igen och frågat om något är fel, eftersom att hon inte svarade tidigare. Då får du förhoppningsvis ett ärligt svar.

Jag hade inte gett upp på en nära vän utan att höra av mig igen och fråga om det är något som är fel. Då kan man gå vidare utifrån det svar man då får.

• Anonym (Mia)

Varför ska du i detta fall agera annorlunda? Du värderar denna relation men din vän verkar inte göra det. Varför ska du då försöka få igång relationen igen när hon visar noll intresse?

• Klartsomvatten

Om hon också värderar er vänskap så kommer hon att höra av sig igen, förr eller senare. Hör hon inte av sig igen så kan du ta det som att hon inte längre vill vara din vän.

Jag hade inte hört av mig igen. Bollen ligger hos henne nu. Jag förstår dock att du vill veta varför hon drar sig undan, om det är något som du har sagt eller gjort.

• Anonym (Matilda)

Hur har er senaste kontakt sett ut? Finns det undanflykter, bortförklaringar eller inställda träffar? Finns det ord om att hon kanske inte vill träffas så ofta?

Jag tänker att det alltid nånstans finns en solklar orsak till att en person väljer att ignorera. Problemet brukar oftast snarare vara att motparten inte vill inse det.

Jag har varit den där vännen som ignorerat och faktiskt blockat en nära vän. Och det berodde på att vännen var så otroligt "på". Jag har varken tid eller ork att engagera mig dagligen i en specifik vän och det kan bli för mycket när jag själv behöver ett privatliv och måste få andas. Jag är inte intresserad av att svara på 10 sms om dagen på "vad gör du, ska vi göra något i helgen?" Gör jag något särskilt så lovar jag att jag faktiskt ringer och talar om det och frågar om du vill följa med

Jag ignorerade henne allt mer och till slut blockade jag när det inte fungerade att säga åt henne

• Anonym (L)
    Anonym (Matilda) skrev 2021-03-23 13:05:11 följande:

Hur har er senaste kontakt sett ut? Finns det undanflykter, bortförklaringar eller inställda träffar? Finns det ord om att hon kanske inte vill träffas så ofta?

Jag tänker att det alltid nånstans finns en solklar orsak till att en person väljer att ignorera. Problemet brukar oftast snarare vara att motparten inte vill inse det.

Jag har varit den där vännen som ignorerat och faktiskt blockat en nära vän. Och det berodde på att vännen var så otroligt "på". Jag har varken tid eller ork att engagera mig dagligen i en specifik vän och det kan bli för mycket när jag själv behöver ett privatliv och måste få andas. Jag är inte intresserad av att svara på 10 sms om dagen på "vad gör du, ska vi göra något i helgen?" Gör jag något särskilt så lovar jag att jag faktiskt ringer och talar om det och frågar om du vill följa med

Jag ignorerade henne allt mer och till slut blockade jag när det inte fungerade att säga åt henne

Det kan ju annars vara så att hon bara inte värderar deras vänskap lika högt som ts gör. Hon kanske inte ser henne som en nära vän som hon vill umgås eller ha kontakt med. Det kan ju också vara så att något har hänt i hennes liv. Kanske mår hon dåligt och orkar inte/vill inte svara av den anledningen.
  • Anonym (Rakt på sak)

Bryr mig inte nämnvärt. Jag, liksom de flesta av mina vänner, är väl införstådda med att man har ett liv som kan komma i vägen ibland. Det betyder att man kanske inte har tid att ta ett samtal och man kanske inte hörs vid på ett tag, med vissa personer kan det gå månader. Det betyder inte att vänskapen går förlorad.

• Anonym (Dude)

Jag skulle väl göra ett par försök att återuppta kommunikationen om jag skulle tycka att vänskapen med personen i fråga är värd den ansträngningen.
    Man kan ju fråga om hon/han mår bra, är allt OK, är det något som har hänt eftersom man har inte hört av henne/honom på ett tag? Vissa av mina vänner skulle jag t.o.m. kunna fråga rakt ut om det var något jag har gjort eller sagt som kanske inte har landat bra.
    Men om det inte skulle bli förändring efter ett antal försök (så många försök som man själv känner är OK) då är det väl ingen idé att försöka tjata vidare. Jag kanske hade försökt avsluta mina ansträngningar på ett sätt som lämnar dörren lite öppen, i fall personen i fråga själv skulle vilja ta upp kontakten igen senare. Då skulle det dock vara upp till denne att ta initiativ.

• Anonym (L)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-03-23 13:08:05 följande:

Bryr mig inte nämnvärt. Jag, liksom de flesta av mina vänner, är väl införstådda med att man har ett liv som kan komma i vägen ibland. Det betyder att man kanske inte har tid att ta ett samtal och man kanske inte hörs vid på ett tag, med vissa personer kan det gå månader. Det betyder inte att vänskapen går förlorad.

Fast om en vän frågar om man ska ses så svarar man, man ignorerar inte bara. Har man inte tid att svara så hör av man av sig så fort man kan och säger antingen ja eller nej. Att man ignorerar tyder på att något är fel, att hon till exempel inte längre vill vara vän med ts.
  • Wench85
    Anonym (Jenny) skrev 2021-03-23 12:33:28 följande:

Hej!

Jag har känt en tjej i 3 år som jag tycker mycket om. Jag värdesätter vår vänskap.

Nu har hon valt att ignorera mig trots att jag försöker att vara gullig och föreslår att vi ska ses. Ärligt talat så har jag inte den blekaste varför hon ignorerar mig.

Jag har tidigare resonerat som så att om någon ignorerar mig så har jag också ognoretat. Jag har inte velat ha en vänskap med någon som inte har lika starka vänskapskänslor eller som inte kan kommunicera vad problemet är.

Hur hanterar ni om en vän som nu har känt plötsligt slutar svara och ignorerar? Hur tar man kontakt och vad är lämpligt att skriva?

Om en god vän plötsligt skulle ignorera utan att jag sett någon förklaring till det skulle jag nog bli orolig. Hon kanske skadat sig och ligger i en blodpöl hemma på golvet? Kanske ligger på sjukhus? Blivit kidnappad? Bestulen? Fick jag inget svar från någon som brukar svara skulle jag ringa gemensamma vänner eller släktingar och/eller åka dit och ta reda på att allt är ok.

Skulle det var någon mer ytlig vän skulle jag antagligen testa ett par gånger till och söka nån slags bekräftelse på att inget allvarligt hänt. Annars skulle jag nog skriva något halvöppet men lite avslutande i stil med att: "Jag saknar att hänga med dig, men det verkar som att du har lite fullt upp med annat nu. Hör gärna av dig om du vill ses nån gång framigenom" och sen släppa den.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (L) skrev 2021-03-23 13:48:36 följande:
    Fast om en vän frågar om man ska ses så svarar man, man ignorerar inte bara. Har man inte tid att svara så hör av man av sig så fort man kan och säger antingen ja eller nej. Att man ignorerar tyder på att något är fel, att hon till exempel inte längre vill vara vän med ts.
    Nja, inte i min värld iaf. Men om det är så skulle min gissning vara att ts är jobbig och att det är därför personen inte orkar svara.
  • Editb

Så tråkig situation. Hur du hanterar det beor ju såklart på hur nära relation ni hade/har. Kanske har ni också olika bild av hur nära relationen har varit?

Fundera över hur det såg ut med att ge och ta i er relation. Var det en jämn fördelning (ex. båda hörde av sig lika mycket om att ses) eller var ex. du den "drivande" i relationen?

Svårt att svara på varför utan mera information ni en nära relation kan du ju prova ringa.. Annars tycker jag du ska vänta ut henne. Vill hon ha kontakt kommer hon höra av sig. Annars inte..

• Anonym (L)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-03-23 15:32:11 följande:

Nja, inte i min värld iaf. Men om det är så skulle min gissning vara att ts är jobbig och att det är därför personen inte orkar svara.

Det vet vi inget om.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (L) skrev 2021-03-23 15:45:10 följande:
    Det vet vi inget om.
    Nej, men det är absolut en tänkbar orsak.
  • Anonym (L)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-03-23 15:47:33 följande:

Nej, men det är absolut en tänkbar orsak.

Precis som alla de andra orsakerna jag nämnt. Det är bara spekulationer. För att få veta så måste hon fråga vännen.
  • Anonym (GL)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-03-23 12:33:28 följande:

Hej!

Bara att ignorera tillbaka. Ditt liv är starkare än en icke-vän.
  • Anonym (Jenny)

Tack för alla svar! Jag kommer nog fråga henne om orsak om hon inte skriver till mig.

Förstår 100% tänket att det är en person som inte värdesätter en osv... Men vet samtidigt att hon har svårt att kommunicera sina känslor, så ska ge det en chans. Hon gick från 100... genom sitt skicka hjärtan osv till 0.

Jag har själv erfarenhet att jag velat bryta vänskap och berättat orsak och det har inte mottagits bra.. Efter det har jag istället använt mig av hennes taktik och ignorerat. Jäkligt feg taktik dock tycker jag.

Svar på tråden Hur hanterar ni när er vän inte svarar?