• Anonym (Ensam och orolig)

    MA - cytotec fungerar inte

    Hej!

    Har gått igenom ett väldigt långdraget missfall. Blödde 2 veckor innan fostret dog och blöder än. Har nu blött 5 veckor totalt. Har gjort tre omgångar med cytotec nu, senaste var igår. Jag är livrädd för skrapning och har inte de sista graviditetsresterna kommit ut på måndag verkar det som att det måste bli en skrapning ändå.

    Läkaren igår sa först att vi kunde vänta in mensen och se om den tog med sista resterna ut innan hon ändrade sig till skrapning. Tänker att det därför inte behöver va så mycket kvar trots allt. Finns det något man kan göra själv för att underlätta utstötningen? Alla tips är till hjälp!

    Röra på sig mycket? Orgasmer (kan det funka?)?

    Kan det även vara så att det såg ut som rester fast det egentligen är min mens som är på gång? Enligt min vanliga cykel ska mensen komma vilken dag som helst nu! Hade en känsla av att allt egentligen kommit ut då jag såg fostret och hinnsäcken efter första omgången cytotec för 1,5 vecka sen!

    Alla tips och erfarenheter av MA, cytotec och skrapning är till hjälp! Detta tar all min energi och känner mig så ensam i detta!

  • Svar på tråden MA - cytotec fungerar inte
  • Anonym (Ensam och orolig)

    Fostret dog i v 7-8 om det gör någon skillnad!

  • Anonym (4)

    Beklagar verkligen ditt m.f! Jag har haft 4- ett kom ut med Cytotec. Det krävdes dock 2 omgångar vilket inte alls är ovanligt. Jag blödde 2,5 vecka efteråt. Det var v.11. M.f 3 - allt kom ut, blödde inte så länge. M.f 4- allt utom det sista av slemhinnan kom ut. Jag blödde 4 veckor, men sen var det tydligen ute. När jag fick MA v.14 drog läkaren ut det mesta på gyn, men jag fortsatte ändå blöda. I hela 7 veckor!  Till slut fick jag piller för att sluta blöda. Det var aldrig prat om skrapning.

  • Anonym (Ensam och orolig)
    Anonym (4) skrev 2021-03-23 13:18:37 följande:

    Beklagar verkligen ditt m.f! Jag har haft 4- ett kom ut med Cytotec. Det krävdes dock 2 omgångar vilket inte alls är ovanligt. Jag blödde 2,5 vecka efteråt. Det var v.11. M.f 3 - allt kom ut, blödde inte så länge. M.f 4- allt utom det sista av slemhinnan kom ut. Jag blödde 4 veckor, men sen var det tydligen ute. När jag fick MA v.14 drog läkaren ut det mesta på gyn, men jag fortsatte ändå blöda. I hela 7 veckor!  Till slut fick jag piller för att sluta blöda. Det var aldrig prat om skrapning.


    Beklagar dina erfarenheter av det! Är hemskt att behöva gå igenom det! Detta var min första graviditet och rädslan finns ju att det blir likadant nästa gång!

    Jag höll inte med min läkare om skrapning! Men tyckte inte om den läkaren alls! Var så otrevlig och hårdhänt! Svarade inte på frågor och skickade ut mig efter 5 min max i rummet.

    Har man tur kanske nästa läkare på måndag inte anser att det behövs! Känns ?onödigt? när så pass mycket ändå kommit ut! Hade de inte bokat in ett nytt vul igår hade jag inte ens tänkt tanken på att allt inte kommit ut! Känner mig helt återställd och har bara lätta bruna flytningar till och från! Mina hotmonfinnar har kommit tillbaka vilket de alltid gör precis innan mens också!
  • Anonym (Ensam och orolig)
    Långbenopluto skrev 2021-03-23 13:29:29 följande:

    Varför är du så rädd för skrapning?


    Rädd för sprutor och att bli sövd. Även rädd för komplikationer efter så därav vill jag helst att det kommer ut av sig själv.
  • Anonym (4)
    Anonym (Ensam och orolig) skrev 2021-03-23 13:28:33 följande:
    Beklagar dina erfarenheter av det! Är hemskt att behöva gå igenom det! Detta var min första graviditet och rädslan finns ju att det blir likadant nästa gång!

    Jag höll inte med min läkare om skrapning! Men tyckte inte om den läkaren alls! Var så otrevlig och hårdhänt! Svarade inte på frågor och skickade ut mig efter 5 min max i rummet.

    Har man tur kanske nästa läkare på måndag inte anser att det behövs! Känns onödigt när så pass mycket ändå kommit ut! Hade de inte bokat in ett nytt vul igår hade jag inte ens tänkt tanken på att allt inte kommit ut! Känner mig helt återställd och har bara lätta bruna flytningar till och från! Mina hotmonfinnar har kommit tillbaka vilket de alltid gör precis innan mens också!
    Jag ser nu att jag skrev fel. Skrev m.f 3 och 4 när det skulle vara 2 och 3. Det i v.14 var nr.4. Hur som helst..

    Otrevligt bemötande är standard vid m.f. Snabbt och hemskickad med en massa frågor också. För m.f är i deras värld vanligt, inget att bry sig om, sånt som händer och då blir man bemött därefter. Att prata om skrapning när man bara har bruna flytningar kvar känns ju väldigt onödigt. Är det nåt litet kvar kommer det ut med nästa mens.
  • Anonym (Ensam och orolig)
    Anonym (4) skrev 2021-03-23 13:48:32 följande:

    Jag ser nu att jag skrev fel. Skrev m.f 3 och 4 när det skulle vara 2 och 3. Det i v.14 var nr.4. Hur som helst..

    Otrevligt bemötande är standard vid m.f. Snabbt och hemskickad med en massa frågor också. För m.f är i deras värld vanligt, inget att bry sig om, sånt som händer och då blir man bemött därefter. Att prata om skrapning när man bara har bruna flytningar kvar känns ju väldigt onödigt. Är det nåt litet kvar kommer det ut med nästa mens.


    Ja de tar mig inte på allvar! Mycket viftas bort pga min unga ålder. Hon berättade inte hur många mm det var kvar. Gränsen för ett fullbordat missfall går väl vid 15 mm tror jag. Min måste ju vart mer än det men kan inte ha vart mycket mer. Tycker också det borde komma ut vid nästa mens. Går bara runt och hoppas att den hinner komma innan besöket på måndag men det kanske är att hoppas fö mycket!
  • Anonym (4)
    Anonym (Ensam och orolig) skrev 2021-03-23 13:56:21 följande:
    Ja de tar mig inte på allvar! Mycket viftas bort pga min unga ålder. Hon berättade inte hur många mm det var kvar. Gränsen för ett fullbordat missfall går väl vid 15 mm tror jag. Min måste ju vart mer än det men kan inte ha vart mycket mer. Tycker också det borde komma ut vid nästa mens. Går bara runt och hoppas att den hinner komma innan besöket på måndag men det kanske är att hoppas fö mycket!
    Du får stå på dig. Tyvärr vanligt inom vården. Efter mitt 3:e m.f var min slemhinna 1 cm på efterkollen, men läkaren sa att resten skulle komma ut med tiden. Det gjorde det också fast jag blödde 4 veckor.
  • Anonym (Speed of light)

    Hej, fy vad jobbigt för dig att det tar så lång tid. :( 
    Jag har haft 2 ma, vid det första hade jag lite rester kvar vid återbesöket, som läkaren trodde skulle mensen skulle ta med det sista. Och det funkade. Jag hade även ägglossning trots dessa små rester så mensen kom på sin vanliga tid. Jag hoppas verkligen det funkar för dig! Det andra fick jag aldrig något återbesök för så jag vet inte om det var rester kvar då också. 

  • Anonym (Ensam och orolig)
    Anonym (4) skrev 2021-03-23 14:28:53 följande:

    Du får stå på dig. Tyvärr vanligt inom vården. Efter mitt 3:e m.f var min slemhinna 1 cm på efterkollen, men läkaren sa att resten skulle komma ut med tiden. Det gjorde det också fast jag blödde 4 veckor.


    Skönt att det funkade! Även om du blödde 4 veckor! Har blött i över 5 veckor nu men hellre blöda några veckor till än att skrapas!
  • Anonym (Ensam och orolig)
    Anonym (Speed of light) skrev 2021-03-23 14:40:57 följande:

    Hej, fy vad jobbigt för dig att det tar så lång tid. :( 

    Jag har haft 2 ma, vid det första hade jag lite rester kvar vid återbesöket, som läkaren trodde skulle mensen skulle ta med det sista. Och det funkade. Jag hade även ägglossning trots dessa små rester så mensen kom på sin vanliga tid. Jag hoppas verkligen det funkar för dig! Det andra fick jag aldrig något återbesök för så jag vet inte om det var rester kvar då också. 


    Skönt att det gick bra för dig och att mensen kom tillbaka så pass snabbt! Hoppas det blir samma för mig! Gravtesten visar bara ett svagt streck så hoppas verkligen mensen kommer vilken dag som helst nu!

    Hade det inte vart för alla komplikationer innan cytotec så hade de aldrig låtit mig komma in på efterkontroll. Hade inte läkaren sagt att det var rester kvar hade jag trott att allt var i sin ordning!
Svar på tråden MA - cytotec fungerar inte