• Ericky

    Ni som haft polyp på livmodern

    Hej, 

    En del av er känner säkert igen mitt namn eftersom jag skapat lite olika trådar eftersom jag har problem med mellanblödningar. Men jag börjar bli desperat då detta är otroligt psykiskt påfrestande. Är blödningsfri 7 dagar per månad max. Eftersom vårdens kommentar är att "allt är normalt" så har jag själv fått engagera mig eftersom jag känner att allt INTE är normalt i min kropp då detta är nytt sedan ett år. Har därför tagit näringsprover men har ingen brist på något. 

    Jag ska säga att jag fick gehör faktiskt på mitt senaste besök hos gyn, där de höll med mig om min misstanke om progesteronbrist och satte mig på Provera. Jag bad att få bioidentiskt hormon då jag vet att det har färre eller inga biverkningar, men det gick inte. På det här besöket nämnde de också att jag hade en polyp i livmoderhalsen som de först sa att man tar bort, men sedan ändrade de sig och sa att det inte är mitt primära problem. Utan att progesteronbristen (som man inte konstaterat genom blodprov) är vad som ger mig problem med blödningar från omkring ÄL till mens. 

    Att jag hade en polyp var nytt för mig. Jag kan se i journalen att man känner till den sedan tidigare, men man har inte sagt något om den till mig. Efter att ha läst på själv så verkar man ta bort polyper om patienten har problem med mellanblödningar, har tung mens och blöder vid samlag. Det är check på allt för mig. Har skrivit en egen vårdbegäran och bett att de tar bort den. Jag har gjort en konisering för 3 år sedan pga allvarligare cellförändringar, så jag vill inte ha något som sitter där och växer. Plus att jag har dessa blödningar. Och har försökt bli gravid i 9 månader nu utan framgång och har blivit gravid direkt tidigare. 

    Gyn säger att de ska återkomma, men återkommer aldrig. Så under tiden är jag nyfiken på om ni som haft polyper upplevt något problem av dessa? Vill inte börja med Provera där biverkningar är vanligt om det kanske är något annat som är problemet. Och nej, jag litar tyvärr inte på kvinnosjukvårdens bedömningar då jag tycker att saker ofta negligeras och att alldeles för mycket fokus ligger på att symtombehandla. 

    TACK på förhand <3 

  • Svar på tråden Ni som haft polyp på livmodern
  • fluffan84

    Har haft polyp i livmodern o även opererat bort den.. plus problem med blödningar.. ätit provera o även bioidentiskt hormon (utrogest)...om du bor i Sthlm leta dig vidare till Hilde Löfqvist på Capio Sankt Görans sjh eller Hercare (ej landstingsberättigad vård dvs rätt dyrt) i Djursholm (Danderyd). Vet att de kan hjälpa till med bioidentiskt hormon. Gynekologer vägrar ofta skriva ut bioidentiskt hormon då det inte är godkänt helt i Sverige utan det krävs en licens per patient dvs massa pappersarbete.

  • Ericky
    fluffan84 skrev 2021-03-23 17:39:01 följande:

    Har haft polyp i livmodern o även opererat bort den.. plus problem med blödningar.. ätit provera o även bioidentiskt hormon (utrogest)...om du bor i Sthlm leta dig vidare till Hilde Löfqvist på Capio Sankt Görans sjh eller Hercare (ej landstingsberättigad vård dvs rätt dyrt) i Djursholm (Danderyd). Vet att de kan hjälpa till med bioidentiskt hormon. Gynekologer vägrar ofta skriva ut bioidentiskt hormon då det inte är godkänt helt i Sverige utan det krävs en licens per patient dvs massa pappersarbete.


    Tack för ditt svar! Upphörde dina blödningar efter att du tog bort polypen? 

    Tack! jag har fått tips om henne, så jag tänker att om jag inte blir av med blödningar efter borttag av polypen (om jag får igenom det), så ska jag söka mig dit. Bor tyvärr inte längre i Sthlm men är fan beredd att både åka dit och bekosta allt själv bara jag får hjälp. Blev du hjälpt av det bioidentiska hormonet?
  • fluffan84
    Ericky skrev 2021-03-23 18:13:13 följande:

    Tack för ditt svar! Upphörde dina blödningar efter att du tog bort polypen? 

    Tack! jag har fått tips om henne, så jag tänker att om jag inte blir av med blödningar efter borttag av polypen (om jag får igenom det), så ska jag söka mig dit. Bor tyvärr inte längre i Sthlm men är fan beredd att både åka dit och bekosta allt själv bara jag får hjälp. Blev du hjälpt av det bioidentiska hormonet?


    Alltså Hilde Löfqvist jobbar på Capio som är landstingsberättigad o Hercare är en annan mottagning som ej är det bara för o förtydliga. Nä blev inte direkt hjälpt utav o ta bort polypen då jag alltid haft konstiga blödningar förutom de år jag åt p-piller. Utrogest hjälpte ett tag iaf ja. Men har ngn ägglossningsstörning som rör till det också tyvärr.
  • Funky girl

    Hej,
    Jag undrar hur det gått för dig? Fick du något svar och utredning? Jag har själv haft mellanblödningar sen april i år som gradvist eskalerat nu juli och augusti. Har aldrig upplevt mellanblödningar tidigare. Jag är 44 år och började tänka förklimakteriet men googlade även fram möjliga orsaker som könsjukdomar och cancer. Var hos gynekologen i mitten av augusti där det gjordes en hydrosonografi. Gynekologen konstaterade en polyp alternativt ett myom i livmodern. Har fått remiss och är inbokad på en hysteroskopi i mitten av september. I början tog jag det med ro men gradvist har jag börjat oroa mig mer för cancer. Jag har varit dåligt på att gå på gynekologiska rutinundersökningar men däremot har jag kontinuerligt testat mig för könssjukdomar, gjort cellprov och även gjort en mindre fertilitetsutredning för två år sedan. Senaste cellprovet 2022 (livmoderhalsen) visade att jag hade HPV men inga cellförändringar. Mitt meddelande är undran om hur det gått för dig men också ett sätt att skriva av mig lite till personer i liknande situation.

Svar på tråden Ni som haft polyp på livmodern