• Anonym (Mår urk)

Kan det vara Salmonella?

Hur stor är chansen att man kan få salmonella av en kycklingburgare? Min bror var till donken och när han kom tillbaka så var burgaren kall. Tänkte inte på det och käkade den, strax efter mådde jag illa och magen ballade ur.

När jag frågade hur länge han hade haft burgaren framme så visste han inte. Själv gissar jag på lite mer än en timme.

Mår mycket bättte men då jag är hypokondriker så tar detta på psyket. Om det är salmonella hur undviker jag att andra smittas? Har inte haft Salmonella innan så jag är rådvill.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan det vara Salmonella?
  • Anonym (Mår urk)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-03-23 17:59:32 följande:

Salmonella är helt osannolikt

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/bakterier/salmonella

- Det tar några DYGN

- bakterien dör vid upphettning

Campylobacer är mer troligt i kyckling annars, men lika osannolikt

Varför inte googla först?

Jag googlade och då jag är hypokondriker så vill jag ha input från andra. Det jag fick fram är att man kan få salmonella om man äter varm mat som blivit kall. =( Tänkte på hamburgaren direkt. Vet inte om jag är dålig i magen pga av andra orsaker eller om det var burgaren. Det är jätte jobbigt att inte veta då det tar mellan en till tre dagar innan det bryter ut.
  • FtS70

Du har inte salmonella. Låt bli att googla, du har inte ens fått fram riktig information. Ring 1177 om du måste höra samma besked igen.

• Drottningen1970

Är det troligare att du pga din hypokondri övertolkar dina magbesvär eller är det troligast att du drabbats av salmonella...?

• Drottningen1970

I teorin kan det ju vara både salmonella, botulism, magcancer och allt möjligt smått och gott...

I realiteten är det troligare att du övertolkar ett vanligt magknip pga din hypokondri...

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Mår urk) skrev 2021-03-23 18:06:51 följande:
    Jag googlade och då jag är hypokondriker så vill jag ha input från andra. Det jag fick fram är att man kan få salmonella om man äter varm mat som blivit kall. =( Tänkte på hamburgaren direkt. Vet inte om jag är dålig i magen pga av andra orsaker eller om det var burgaren. Det är jätte jobbigt att inte veta då det tar mellan en till tre dagar innan det bryter ut.
    Det är fel, endast mat som inte blivit tillagad ordentligt. (eller i väldigt ovanliga fall om kocken varit sjuk och inte tvättar händerna efter hen varit på toa eller grönsaker som vattnas med smutsigt vatten). 
Svar på tråden Kan det vara Salmonella?