• Mamma46

    Olika inkomster

    Jag har två barn och en bor hos pappan. Vi har varit i konflikt sen vi slildes för 10 år sedan. Nu är barnen 13. Pappan är mångmiljonär och företagare, jag är skuldsatt (efter tiden med honom då han inte hade något alls) och arbetslös och kämpar med kronor och ören.

    Nu får det andra barnet barnbidraget och såklart vill barnet hos mig också det. Det får jag försöka lösa såklart även om det blir ännu tuffare. Nu vill pappan resa med barnen, vilket han brukar en gång om året och han vill att jag betalar pass till barnet. Det är ständigt extrakostnader för att försöka hänga med och göra det rättvist för barnet hos mig.

    Hade ni betalt passet till honom? Jag har gjort det förr. Skulle ni låta båda barnen bo hos pappan så det blir mer jämlikt för dom? Det är det pappan försöker få att hända. Om jag inte kan betala passet så är det mitt fel att han inte kan följa med...

    Orkar snart inte mer.

  • Svar på tråden Olika inkomster
  • Anonym (Vansinne)
    Mamma46 skrev 2021-03-23 21:01:43 följande:

    Hade ni betalt passet till honom? Jag har gjort det förr. Skulle ni låta båda barnen bo hos pappan så det blir mer jämlikt för dom? Det är det pappan försöker få att hända. Om jag inte kan betala passet så är det mitt fel att han inte kan följa med...

    Orkar snart inte mer.


    Även du har väl ett ekonomiskt ansvar för era gemensamma barn?
    Fadern har ju betalat passet åt det barn som bor hos honom, detta pass kan ju även du nyttja om du reser med barnen. Varför skulle inte du bekosta passet åt det andra barnet som bor hos dig?

    Jag kan dock tycka att det är ett lite ovanligt och märkligt upplägg att ha ett barn boende hos vardera förälder? Hur kommer det sig att ni valt att göra så istället för att båda barnen bor växelvist?

    Tyvärr driver du nog en kamp i uppförsbacke. Vi lever i en materiell värld, det är inte osannolikt att båda barnen vill bo hos fadern eftersom han med sin betydligt bättre ekonomi kan erbjuda dem ett liv som inte du kan. Större o bättre prylar, resor och upplevelser....
  • Anonym (J)

    Du måste inte ge barnet barnbidraget bara för att det andra barnet får det!

    Nej, du måste inte betala passen. En 13-åring ska förstå ekonomi vid det här laget.

    Är båda barnen hans men ett bor varannan vecka?

  • Anonym (K)
    Anonym (J) skrev 2021-03-24 06:37:39 följande:

    Du måste inte ge barnet barnbidraget bara för att det andra barnet får det!

    Nej, du måste inte betala passen. En 13-åring ska förstå ekonomi vid det här laget.

    Är båda barnen hans men ett bor varannan vecka?


    Nej, de har ett barn vardera boende hos sig.
  • Anonym (K)

    TS: Du ska behålla barnbidraget själv, det är DINA pengar. Om du inte har råd att betala ett pass får pappan göra det om han vill ha med båda barnen. Gör han inte det fast han tydligen har råd är det han som är en skitstövel.

  • Limeblad

    Bara för att pappan gör en sak så behöver inte du göra det. Har du inte råd med barnbidraget (det låter ju verkligen inte så) ska barnet såklart inte ha det. Du får säga att du inte har råd. Barn är inte dumma. Passet får pappan såklart betala när han ska åka med barnen.

    Låter som ett väldigt ojämlikt upplägg med att ha varsitt barn. Hur kommer det sig istället för varannnan vecka på båda?

  • Anonym (L)

    Vilket oerhört konstigt upplägg. Varför gör man såhär?

  • Anonym (?)

    Men varför i hela friden har ni delat på syskonen?? Oavsett det så har du som förälder ett ekonomiskt ansvar som är precis lika stort som den andra förälderns, det spelar ingen roll vem som tjänar vad. Att få problem för att ett pass för 350 kr ska betalas låter ju sådär. Har du ingen buffert alls? Har du möjlighet att se över din ekonomiska situation, flytta till mindre boende, dra ner på andra kostnader, skaffa extrajobb?

  • Mrs Moneybags

    Ja, ni borde betala ett pass var. Ni har ju ansvar för ett barn var - vilket i sig är en ovanlig och lite märklig lösning. Men om den passar för er, så är det väl toppen. 

    Det är dock lite konstigt om ni har två barn tillsammans och det ena lever som en mångmiljonär och det andra som en fattiglapp. Det känns inte rättvist. 

  • Anonym (Kakan)

    Vid olika levnadsstandard kan ett standardtillägg vara aktuellt. Men jag förstår om TS inte har råd med juristkostnaderna. Kanske ett samtal om fördelning av kostnader på familjerätten skulle kunna vara en väg framåt.

    lawline.se/answers/standardtillagg

Svar på tråden Olika inkomster