• Jiller

    Syskon i familjehem

    Hej. Jag är 20 och för snart 5 år sen dog vår mamma, mina två yngsta syskon placerades då i ett familjehem pga att vi inte har samma pappa och mamma ville verkligen inte att de skulle bo hos sin pappa. Mina syskon är 12 och 13. Vi har haft kontakt via sms och snapchat och de har sovit över hos oss. Men på senaste tiden har jag känt att de har tagit avstånd från oss (oss=jag och min äldre syster) genom att inte svara när vi hör av oss och aldrig höra av sig själva. Vi har inte träffat dem sen innan jul. Jag förstår att man går igenom mycket i den åldern och ens äldre syskon kanske inte är så roliga längre, men jag vill ändå att de ska veta att vi finns för dem, vi är de enda i deras "biologiska" släkt som de har kontakt med.

    Min fråga är, borde jag fortsätta höra av mig eller låta dem vara och se om de kommer till mig istället?

  • Svar på tråden Syskon i familjehem
  • Anonym (Syster)

    Du borde absolut fortsätta höra av dig. Det är jätteviktigt tror jag.

  • Unhappy

    Du ska absolut fortsätta höra av dig! Du vet ju inte om familjehemmet försöker påverka dom.

  • Anonym (Ewa)

    Fortsätt höra av dig! I tonåren så tänker inte barn på att de kan tappa kontakten med syskon om de inte hör av sig. Men du som vuxen förstår konsekvenserna på ett annat sätt. 

    Tonåringar kan låta bli att höra av sig för att de tar dig för självklar, de kan räkna med att du alltid ska finnas där för dem ändå. Det är inte det sämsta att de tänker så om dig. Sedan kan det också vara att de känner sig osolidariska mot familjehemmet om det är de som håller kontakten, eller att familjehemmet påverkar dem med flit i någon riktning. 

    Fortsätt vara den som  hör av dig och bjuder in även under de själviska tonåren, så kommer ni förhoppningsvis att hitta varandra på ett annat sätt när de är vuxna sedan. 

  • Gameofthrones

    Du vet inte vad dem har för fosterföräldrar.

    Fortsätt och ha kontakt, även om du inte få respons fortsätt. 

  • Anonym (Mia)

    När jag var ung fick jag en systerdotter som betydde hela världen för mig. När jag flyttade hemifrån sov hon ofta hos mig, följde med på semestrar o dyl. När hon var 13 förlorade vi kontakten. Vi ses ju på släktkalas o dyl men jag har ingen egen kontakt med henne. Nu nästan 10 år senare, efterklok som man är ser jag att det var för att hon slutade att höra av sig som på barns vis. Små barn kan ju gärna säga att de vill sova över, följa med eller sitta i knä. När de blir äldre ligger det på oss vuxna att fortsätta relationen annars försvinner den. Så jag tycker absolut att du ska fortsätta höra av dig. Föreslå en promenad, shopping eller komma å titta på när de har sina aktiviteter (eller vad de nu sysslar med). De tänker inte på att de ska bevara o vårda och r relation just för att de är tonåringar/barn så gör det du. Gör dem till en självklar del av er familj? Bjud alltid in när ni fyller år och allt vad det kan vara.

  • Anonym (Usch)

    Fortsätt höra av er. De mår förmodligen inte så bra. Kan de inte bo med dig så dem slipper leva med helt okända människor? Stackars ungar

  • Jiller
    Anonym (Usch) skrev 2021-03-24 13:43:31 följande:

    Fortsätt höra av er. De mår förmodligen inte så bra. Kan de inte bo med dig så dem slipper leva med helt okända människor? Stackars ungar


    Vadå okända människor? De har bott där sen de var 7 och 8 och har jättefin kontakt med sina familjehemsföräldrar.
  • Jiller
    Gameofthrones skrev 2021-03-24 12:47:15 följande:

    Du vet inte vad dem har för fosterföräldrar.

    Fortsätt och ha kontakt, även om du inte få respons fortsätt. 


    Jag har träffat deras familjehemsföräldrar och de är jättebra och mån om att de ska ha kontakt med oss så jag skulle inte tro att det är de som hindrar dem.
  • Gameofthrones
    Jiller skrev 2021-03-24 13:50:43 följande:

    Jag har träffat deras familjehemsföräldrar och de är jättebra och mån om att de ska ha kontakt med oss så jag skulle inte tro att det är de som hindrar dem.


    Ok, då har du en kontakt så. Bra.

    Men dina syskon kanske inte har lust så? Dem är i en period / fas i livet?
  • Anfield12

    Jag tycker du ska fortsätta göra av dig men kanske lite mindre ofta och försöka hålla det lite allmänt, så de inte känner sig pressade. De kanske är i en jobbig fas och inte riktigt orkar med fler kontakter. Det kan hända ganska mycket i huvudet i tonåren och särskilt om de upplevt ett sådant trauma. De var barn då, de börjar bli äldre nu och kanske håller på att bearbeta mer som vuxna.

Svar på tråden Syskon i familjehem