• Anonym (Frågar)

Förstföderskor över tiden?

Är det vanligt att förstföderskor går över tiden & vad beror det på? Har bf 6 april och alla säger att dom tror att jag kommer gå över tiden för att de är första barnet. Är ganska säker på att mitt bf datum stämmer, då jag gjort många ul. Är detta bara en myt?

• Svar på tråden Förstföderskor över tiden?
  • Anonym (A)

Ja, rent procentuellt så föder förstföderskor inte på BF eller tidigare än BF. Men det är rätt små marginaler.

Sedan är ju BF endast ett datum. En förlossning sker oftast +-2 veckor. Man har helt enkelt tagit ut ett datum mittemellan för att lättare räkna ut när barnet bör komma.

Det borde heta BF-veckor istället, för det är mer korrekt. Jag själv fokuserade helt på mitt BF-datum och hade sådan ångest när jag gick över tiden då jag verkligen var så himla trött på att vara gravid. Men jag läste sedan på att endast kring 2% föder på sitt BF. Det är väldigt ovanligt.

Lycka till!

• Anonym (Karla)

Att föda efter bf är inte att gå över tiden. Först när 2 v har passerat är man övergången.

• Anonym (Inte längre)
    Anonym (Karla) skrev 2021-03-24 03:52:46 följande:

Att föda efter bf är inte att gå över tiden. Först när 2 v har passerat är man övergången.

Och så långt låter dom än aldrig gå nu för tiden man blir senast igångsatt 41+6 men oftast tidigare
  • Anonym (Frågar)

Okej men vad beror det på att man ?går över tiden? ? Är bf uträkningen fel då ?

• Anonym (Bm)
    Anonym (Inte längre) skrev 2021-03-24 06:04:04 följande:

Och så långt låter dom än aldrig gå nu för tiden man blir senast igångsatt 41+6 men oftast tidigare

Det gör man visst det. Det är många kliniker som fortfarande låter en gå till 42+0 om allt ser bra ut.

Som sagt ts. Ditt bf datum stämmer säkert. Det betyder inte att det är onormalt att gå till 42+0. En normal graviditet varar 37 till 42 fulla veckor.
  • LFF
    Anonym (Frågar) skrev 2021-03-24 08:14:57 följande:

Det är ett estimat för att man ska ha något att gå på. Det är inte en exakt vetenskap.

Jag är min mammas enda barn. Jag är född två veckor för tidigt. Mina barn (tvillingar) är mina enda barn. Då det var tvillingar blev jag igångsatt på BF (numera sätts de flesta igång tidigare, lite beroende på landsting). De ville inte ut alls, så hade det varit bara ett barn i magen så hade jag "gått över". 
  • Limeblad

Det är väl naturliga variationer. På gruppnivå är en graviditet så många dagar men det finns individuella skillnader som gör att vissa föder två veckor tidigare, andra två veckor senare.

• Anonym (Bm)
    Anonym (Inte längre) skrev 2021-03-24 06:04:04 följande:

Såg nu att du ju sa emot dig själv. 41+6 är ju just två veckor från bf. Och som sagt.. många går så långt fortfarande även om flera kliniker erbjuder induktion från v 41+0.
  • Anonym (Inte längre)
    Anonym (Bm) skrev 2021-03-24 08:21:20 följande:

Såg nu att du ju sa emot dig själv. 41+6 är ju just två veckor från bf. Och som sagt.. många går så långt fortfarande även om flera kliniker erbjuder induktion från v 41+0.

Jo skrev lite otydligt haha det jag menar är att man sätter ofta igång runt vecka 41 då det gjordes en studie där många barn dog i vecka 42 :) sällan man låter det går längre än 41+6 där jag bor sätter man senast igång 41+2
  • Anonym (Frågar)
    Anonym (Bm) skrev 2021-03-24 08:19:07 följande:

Det gör man visst det. Det är många kliniker som fortfarande låter en gå till 42+0 om allt ser bra ut.

Som sagt ts. Ditt bf datum stämmer säkert. Det betyder inte att det är onormalt att gå till 42+0. En normal graviditet varar 37 till 42 fulla veckor.

Du som är bm, skulle du rekommendera tex nattljusolja, hallonbladste innan förlossningen? Hjälper de ens?
  • Anonym (40+2)

Jag gick inte över tiden. Min bebis föddes i v 40 + 2. Jag var extremt orolig under hela graviditeten. Jag bor i en region där man "ska" sättas igång senast v 41+0, om man så önskar. Eftersom jag var så orolig så bokade min bm in tid för bedömning av igångsättning ifall jag skulle gå över v 41. Den första lediga tiden fanns i v 41+2. Och det var endast en bedömning för igångsättning. Lägg till att det kan ta några dagar så vips så är man nästan i v 42.

• Anonym (BF)

Är du orolig? Jag läste att man har större sannolikhet att gå över tiden om ens mamma gick över och tvärtom. Så någon del är genetiskt eller ärftlig. Du kan fråga din mamma och mormor hur de var för dem så kanske det känns lugnare?

• Anonym (Sol)

Det är bara en beräkning, inget exakt mått. 
  • Anonym (Tro)
    Anonym (Frågar) skrev 2021-03-23 23:40:41 följande:

Är det vanligt att förstföderskor går över tiden & vad beror det på? Har bf 6 april och alla säger att dom tror att jag kommer gå över tiden för att de är första barnet. Är ganska säker på att mitt bf datum stämmer, då jag gjort många ul. Är detta bara en myt?

Jag skulle tro det beror på att kroppen ju aldrig fött barn innan och inte riktigt fått kläm på hur kroppen ska göra än, därför går det lite trögare. Däremot vid kommande förlossningar så har ju kroppen redan varit med om det, och vet därför hur den ska göra och därför kan det gå snabbare.
  • Anonym (Ä)

Ingen vet varför. Forskare vet inte vad det är som startar igång förlossningen eller varför vissa går över och vissa föder tidigare än datumet. Bf-uträkningen behöver absolut inte vara fel. Även de som gjort ivf/fryst embryoåterföring och garanterat vet datumen kan gå över eller föda tidigare. Jag har gjort fryst embryoåterföring och har alltså helkoll på datumen, ändå gick jag över 6 dagar med första barnet och har bf med andra idag och har inga tecken på att något ska hända nu.
Svar på tråden Förstföderskor över tiden?