• Anonym (Ledsen)

Behöver råd snabbt, dotterns hamster död :(

Upptäckte nyss att katten tagit hamstern, vilket är helt sjukt då det är en djup Ikealåda med stabilt lock med luftgaller. Vet att dottern kommer bli helt förtvivlad och det känns så sjukt osannolikt att han ens nått ner dit med tassen att jag är rädd för att dottern kommer tro att jag har glömt lägga på locket när jag matat den.

Är det bättre att hon själv upptäcker att hamstern är borta, att locket är på och att det finns lite blod på golvet? :(

Känner mig så sjukt egoistisk samtidigt som det ÄR helt sjukt att han skulle ha nått ner, och vill inte riskera att hon tror att det är mitt fel.

• Svar på tråden Behöver råd snabbt, dotterns hamster död :(
  • Gameofthrones

Vet man att det finns andra djur än marsvin och har katt. Då måste man se till att allt är stängt. Och har bra galler, bur, marsvinshus.

Du har ett ansvar och berätta till din dotter och inte låtsats, det är fegt annars.

Vi här hemma har hund och kaniner. Hundarna är uppvuxna och ha andra djur runt om sin omgivning.

• Gameofthrones

Menar HAMSTER.* Inte Marsvin

• Anonym (Ledsen)
    Gameofthrones skrev 2021-03-24 12:36:36 följande:

Vet man att det finns andra djur än marsvin och har katt. Då måste man se till att allt är stängt. Och har bra galler, bur, marsvinshus.

Du har ett ansvar och berätta till din dotter och inte låtsats, det är fegt annars.

Vi här hemma har hund och kaniner. Hundarna är uppvuxna och ha andra djur runt om sin omgivning.

Självklart, alltså det är säkert 35 cm ner till botten med ett kraftigt lock ovanpå med hönsnät, Ikeas största ?Samla?. Har haft hamstern länge och kunde aldrig drömma om detta, även om det hade hänt förr eller senare... Är mest glad att det hände utan att någon såg, det hade varit ännu hemskare.
  • Anonym (Berätta)

Berätta som det är. Att låta henne upptäcka det själv är bara grymt.

• Anonym (Berätta)

Och skaffar ni en ny hamster så ordna ett mer finmaskigt nät till locket. Även om hönsnät håller ute själva katten så kan den ju sträcka in hela frambenen.

• Anonym (Fd hamsterbarn)

Sorgligt. Så här hade jag gjort: Torka bort blodet. Lägg hamstern (det som är kvar) fint i en ask.

Berätta för dottern så fort hon kommer hem. Berätta sanningen. Förklara att katten inte gjort något fel. Den gjorde bara det som katter gör. Katten var duktig. Det var ni som byggde buren som misslyckades, även om ni gjorde så gott ni kunde. Om hamstern inte är för illa åtgången får dottern titta på den, hålla, klappa.

Krama, trösta varandra, var ledsna. Ge hamstern en fin begravning.

• Gameofthrones
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-03-24 12:45:19 följande:
    Självklart, alltså det är säkert 35 cm ner till botten med ett kraftigt lock ovanpå med hönsnät, Ikeas största ?Samla?. Har haft hamstern länge och kunde aldrig drömma om detta, även om det hade hänt förr eller senare... Är mest glad att det hände utan att någon såg, det hade varit ännu hemskare.
    Haha, (förlåt att jag skratta) man blir bara chockad på hur katter kan va så. 

Förlåt, det lät som att ni i familjen hade glömma stänga buren etc.

Vet du jag tycker att ni kan överväga köpa en ny? när sorgen har lagt sig och bättre lock? Bättre hamster hem? Youtube har lite grejer kolla upp.

Försök och göra ditt bästa. Som mamma. Även om det är supersvårt.
  • Gameofthrones

Vill dottern ha en begravning så ja. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Fd hamsterbarn) skrev 2021-03-24 12:57:25 följande:

Sorgligt. Så här hade jag gjort: Torka bort blodet. Lägg hamstern (det som är kvar) fint i en ask.

Berätta för dottern så fort hon kommer hem. Berätta sanningen. Förklara att katten inte gjort något fel. Den gjorde bara det som katter gör. Katten var duktig. Det var ni som byggde buren som misslyckades, även om ni gjorde så gott ni kunde. Om hamstern inte är för illa åtgången får dottern titta på den, hålla, klappa.

Krama, trösta varandra, var ledsna. Ge hamstern en fin begravning.

Tack. Ska göra det. Men det som fanns kvar var endast inälvor och lite frön från pluppens kindpåsar :(
  • Anonym (Ledsen)
    Gameofthrones skrev 2021-03-24 12:57:31 följande:

Haha, (förlåt att jag skratta) man blir bara chockad på hur katter kan va så. 

Förlåt, det lät som att ni i familjen hade glömma stänga buren etc.

Vet du jag tycker att ni kan överväga köpa en ny? när sorgen har lagt sig och bättre lock? Bättre hamster hem? Youtube har lite grejer kolla upp.

Försök och göra ditt bästa. Som mamma. Även om det är supersvårt.

Det värsta av allt är att det är hennes katt, som hon älskar över allt annat. Ska definitivt erbjuda att köpa en ny, med bättre och ännu djupare bur.
Svar på tråden Behöver råd snabbt, dotterns hamster död :(