• Anonym (Tyvärr alkis)

    Ni som är alkoholister - när insåg ni?

    Som rubriken lyder; när insåg ni?

    Jag är en 48-årig mamma. Ett av mina barn höll på att dö för 6 år sedan och jag använde alkohol för att dels lyckas somna under sjukdomsperioden och dels för att döva känslor/ångest. 

    Nu 6 år senare sitter jag fortfarande i skiten, har bara inte - förrän nu - insett HUR mycket. Hur fan gick det till tänker jag häpet?

    Häromdagen hade jag kvällsmöte på jobbet. Hann vara hemma ett antal timmar emellan och drog i mig fyra glas vin på den tiden. Kände mig slirig på mötet, men ingen verkar märkt något (alla var trötta).

    Går på restaurang sedan med min sambo, drar i mig två glas öl. Går hem och tar ett glas vin. Frågar min sambo om han ska ha och han säger nej, med tillägget "jag vet att du tycker jag är tråkig". Jag BLIR irriterad, jag vill att han ska sanktionera att JAG dricker vin genom att ta ett glas själv. 

    Vaknar i morse och tänker på hans mening. Tänker på min reaktion och inser att jag fan är alkoholist. Finns ingen dag som inte är värd att ta fram ett glas vin på - kan hitta på vilka anledningar som helst för att få det att "låta bra" i min sambos öron, eller för mig. Det är dåligt väder/onsdag (dvs lill-lördag), fredag, lördag, söndag (det ÄR ju fortfarande helg), semester osv, osv... 

    Jag har varit otroligt medioker med alkoholintaget före mitt barn blev sjuk, det kunde gå månader och till och med år mellan ett glas vin - nu kan jag tex köra ursäkten "lika bra jag tömmer boxen" om det är en sådär 5 glas kvar i den... 

    Fan vad sunkig jag känner mig   Känns som att det bara är en tidsfråga innan jag dricker bort förhållande och jobb - hur lätt hade det inte varit på mötet att någon reagerat på mitt långsamma uttal av meningar?! 

    Idag måste förändringen börja. Tillbaka mot det liv jag hade, då vin inte var en tröst och jag var allmänt hälsosam. Tillbaka till att inte råka göra bort mig som följd av alkoholrus. 

    Jag vill gärna höra hur det var för er och hur ni gått framåt, tack så mycket på förhand. Jag vill inte detta längre

  • Svar på tråden Ni som är alkoholister - när insåg ni?
  • Anonym (K)

    Jag är inte alkoholist själv men min sambo är. Han insåg väl det då han till slut drabbades av skrumplever, vilket kan vara dödligt. Han fick total dödsångest och insåg att om han inte slutar nu så förlorar han inte bara familjen utan även livet.

    Detta var några månader sedan nu och vi har tagit hjälp utifrån då det är extremt svårt att klara detta själv.

    Han drack också vin. I mängder.

  • Anonym (K)

    Glömde.. väldigt starkt av dig att inse att du har problem och att det behöver bli en förändring. Ta hjälp är mitt råd!! Du fixar det här.

  • Mackan1978

    Försök söka hjälp så fort som möjligt, är ledsen för din skull.

    Se till att bli av med beroendet innan det blir riktigt illa.

  • Anonym (Ta det lugnt)

    Jag har jobbat över 25 år i hotell och restaurang. Jag har ett ganska avslappnat men skärpt förhållande till alkohol. 

    Jag tycker att du ska börja med en vit vecka, sedan, månad, sedan ta det lite som det kommer. Du verkar ju liksom inte spåra ur med alkoholen. Snarare så att de långsiktiga drickandet kommer att skada dig. Du blir fet, slö får hjärt/ kärlsjukdommar, sviktande levervärden. 

    Jag tycker att det är fullt förståeligt att du tog till flaskan för att sova när det blev sådär med barnet. 
    Gå till doktorn och förklara situationen, överdriv inte även om det känns jobbigt för dig just nu. Hen kan säkert ge dig en karta imovane ifall du får problem med sömnen , men det tror jag inte att du kommer få om du bestämmer dig för att röra på dig och börja motionera. Men börja försiktigt med det med så att du inte skadar dig och sitter där med nappflaskan igen. 

    Jag känner folk som supit och druckit på ett mycket hedonistiskt sätt under flera år, men är idag nyktra..eller liksom avhållsamma. 

  • majjkull

    Jag insåg sent, men jag ser mig inte som alkoholist.  jag har brukat andra droger i perioder och jag ser mig tex inte som cannabisist heller ....eller amfetaminist. 

    men kom ihåg, alkohol ÄR en drog...en dem tyngsta. 

    varför stoppar vi i oss tex alkohol?  jo för att den påverkar oss och det känns skönt. 1-2 glas vin och pang, ditt dopamin har ökat med 400% 

    problemet med alkohol är att det är glorifierat och väldigt avdramatiserat och det lurar oss.  hade det varit en ny drog som dök upp idag hade den totalförbjudits omgående.  

    Läs allen carrs bok om alkohol ...... sann ögonöppnare

  • Anonym (Tyvärr alkis)
    Anonym (K) skrev 2021-03-24 15:40:44 följande:

    Glömde.. väldigt starkt av dig att inse att du har problem och att det behöver bli en förändring. Ta hjälp är mitt råd!! Du fixar det här.


    Tack! Pratade med min sambo igår.

    Sade inte hela sanningen - dvs att jag druckit även när han inte vetat om det - men sade att mitt alkoholintag dragit iväg till orimliga nivåer och att jag måste lägga av med detta. Han sade att han märkt att jag dricker vin ofta, men att han tvekat att ta upp det pga känsligt ämne. Så vi är överens om att coca-cola får vara det som gäller ett bra tag framåt till 100% även för honom, för att bryta detta för mig.

    Känns som att jag ska klara detta, sitter i huvudet och inte i kroppen (dvs jag har ingen slags fysisk abstinens de dagar jag inte dricker)...
  • Anonym (Tyvärr alkis)
    Mackan1978 skrev 2021-03-24 15:56:25 följande:

    Försök söka hjälp så fort som möjligt, är ledsen för din skull.

    Se till att bli av med beroendet innan det blir riktigt illa.


    Tack, jag är på gång. Vill INTE detta längre!
  • Anonym (Tyvärr alkis)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2021-03-24 19:01:34 följande:

    Jag har jobbat över 25 år i hotell och restaurang. Jag har ett ganska avslappnat men skärpt förhållande till alkohol. 

    Jag tycker att du ska börja med en vit vecka, sedan, månad, sedan ta det lite som det kommer. Du verkar ju liksom inte spåra ur med alkoholen. Snarare så att de långsiktiga drickandet kommer att skada dig. Du blir fet, slö får hjärt/ kärlsjukdommar, sviktande levervärden. 

    Jag tycker att det är fullt förståeligt att du tog till flaskan för att sova när det blev sådär med barnet. 
    Gå till doktorn och förklara situationen, överdriv inte även om det känns jobbigt för dig just nu. Hen kan säkert ge dig en karta imovane ifall du får problem med sömnen , men det tror jag inte att du kommer få om du bestämmer dig för att röra på dig och börja motionera. Men börja försiktigt med det med så att du inte skadar dig och sitter där med nappflaskan igen. 

    Jag känner folk som supit och druckit på ett mycket hedonistiskt sätt under flera år, men är idag nyktra..eller liksom avhållsamma. 


    Jag har märkt att jag blivit pluffsigare och det är ju inte heller roligt. Jag ska prata med en läkare och se om jag kan få prata med en psykolog också. Känns som att jag har en hel del att bearbeta som jag bara tryckt ned.
  • Anonym (Tyvärr alkis)
    majjkull skrev 2021-03-25 06:51:06 följande:

    Jag insåg sent, men jag ser mig inte som alkoholist.  jag har brukat andra droger i perioder och jag ser mig tex inte som cannabisist heller ....eller amfetaminist. 

    men kom ihåg, alkohol ÄR en drog...en dem tyngsta. 

    varför stoppar vi i oss tex alkohol?  jo för att den påverkar oss och det känns skönt. 1-2 glas vin och pang, ditt dopamin har ökat med 400% 

    problemet med alkohol är att det är glorifierat och väldigt avdramatiserat och det lurar oss.  hade det varit en ny drog som dök upp idag hade den totalförbjudits omgående.  

    Läs allen carrs bok om alkohol ...... sann ögonöppnare


    Tack för tips, det uppskattas!
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Tyvärr alkis) skrev 2021-03-25 09:33:34 följande:
    Jag har märkt att jag blivit pluffsigare och det är ju inte heller roligt. Jag ska prata med en läkare och se om jag kan få prata med en psykolog också. Känns som att jag har en hel del att bearbeta som jag bara tryckt ned.
    Jag kör med mycket lime/citonvatten , blir liksom nästan som att dricka vin. Ännu festligare blir det om man dricker i vinglas. Detta gäller även folköl om du vill festa till det någon kväll. 
Svar på tråden Ni som är alkoholister - när insåg ni?