• Anonym (Ya)

    Riskfyllt jobb, gravid.

    Hej

    Har nyligen påbörjat en sex månader projektanställning på ett hvb-hem för kriminella ungdomar. Är 5 veckor gravid vilket jag fick veta igår!

    Jag funderar nu kring föräldrapenningen. Om jag inte kan få anpassade arbetsuppgifter, och måste gå hem med gravidpenning de sista månaderna, ryker min inkomstgrundade föräldrapenning sen? Jag har nämligen pluggat innan och vet att den baseras på sex månaders sammanhängande inkomst.

    Någon som vet något? Söker nya lugnare jobb och hoppas få något stilla sommarjobb..

  • Svar på tråden Riskfyllt jobb, gravid.
  • Anonym (Nej)

    Fk räknar på din förväntade kommande inklmst.

    Jag tolkar det som att din projektanställning är längre än 6 månader? Isf är det lönen därifrån som kommer bli din sgi. Havandeskapspenningen du får om du förbjuda arbeta är sgi-skyddande.

    Har du arbetar innan studierna kan du dessutom ha en vilande sgi sedan innan studierna.

    Var medveten om att det även finns ett 240-dagarsvillkof för föräldrapenning. För att få enligt sgi de första 180 dagarna behlvde du ha arbetat 8 månader i följd i anslutning till barnets födelse. Men jag tolkar det som att din nuvarande anställning är längre än så?

Svar på tråden Riskfyllt jobb, gravid.