• V69

    Ni som bor utanför innerstan i stockholm

    Hur känns det att vara fattiga lantisar medans resten har det gott ställt i stockholms innerstan?

  • Svar på tråden Ni som bor utanför innerstan i stockholm
  • Anonym (B. P)

    Jotack jag mår alldeles utmärkt i min herrgård på 430 kvadrat en bit utanför Stockholm. Tillhör en förmögen familj så godsägare är min rätta titel och stolt över att bo på landet.

  • Anonym (Kram från Täby)

    Vi i villa njuter av svängrum, natur, gemenskap med grannar och lugnet men vi sympatiserar absolut med er som sitter instängda i trånga rum inne i stan och måste trängas med massa stressade människor i bullrig miljö och avgaser. (Ni har inte ens ett extra rum för kontor i ert boende(!!))

    Sen åker jag gärna in och tar en drink när vaccinet kommer.

    Men vi har nästan inte påverkats alls av covid. Nästan ingen smittad här så glömmer lätt, medan mina vänner i stan är riktigt nere och letar hus som fan nu utanför Stockholm.

  • Betty Boop
    V69 skrev 2021-03-24 19:48:48 följande:

    Hur känns det att vara fattiga lantisar medans resten har det gott ställt i stockholms innerstan?


    Hur känns det själv när hjulet snurrar fastän hamstern är död?
  • Anonym (känns bra)
    V69 skrev 2021-03-24 19:48:48 följande:

    Hur känns det att vara fattiga lantisar medans resten har det gott ställt i stockholms innerstan?


    Det känns alldeles utmärkt, tack så mycket. Bor i villa, större än du kan få en lägenhet, över huvud taget och för det priset, vilket ändå är ett antal mille, i fint, bra område med ytterst lite trafik så ungarna kan springa lite som de önskar mellan kompisarna. Skolorna och förskolorna är toppen och ute mycket då de har natur inpå knuten/på gårdarna. Båda förskolorna har faktiskt ställt om till ur&skur under förra decenniet. Lågstadiets fritids går ut i skogen varje vecka med matsäck och har urkul. Vi har gångavstånd till flertalet mataffärer och ett par köpcentrum, eller så kan vi hoppa på endera tåget in till stan om vi vill. Tåget är smidigare än bilen, för inte fasen hittar man en parkeringsplats inne i stan. På sommaren kan vi gå ca en halvtimme till utomhispoolbadet eller ca en timme till närmaste badsjö, eller hoppa på bussen till någon av de andra ungefär två miljarder sjöarna i kommunen. 

    En av de mysigaste sakerna jag får, som ingen i innerstan får, är att gå en tidig höstdag längs vägen till eller hem från jobbet, med alla lummiga, vackra trädgårdar, med gammla fruktträd som sträcker grenar ut över vägen tunga av äpplen och plommon, längs häckar som doftar av hägg och syren, att bli hälsad på av alla hundar som springer fram till grindar och staket och nosar och viftar på svansen och bli omsprungen av alla ungar som är på väg till eller ifrån skolan. Eller tystnaden på tidiga mornar och sena kvällar när det enda som hörs är koltrastar som gnabbas i buskarna och någon hackspätt. Det är inte innerstadsbor förunnat.
  • Anonym (Haft det där)

    Bott i innerstaden,nu bor jag i förort.Det känns skönt ute i friska luften och lugnare.Jag är sällan i stan,finns inga skäl.

  • Anonym (Jo tack, bra!)

    Numera är det bara inflyttade lantisar som lånat dyrt till en sunkig etta som bor i innerstan.

  • ToniErdmann

    Stockholm består just mest av lantisar i märkeskläder som tror de är hippa.

    Riktiga stockholmare har flyttat från staden.

  • Anonym (Östermalmstanten)
    V69 skrev 2021-03-24 19:48:48 följande:

    Hur känns det att vara fattiga lantisar medans resten har det gott ställt i stockholms innerstan?


    Du bor inte i innerstan själv va? Då hade du nämligen vetat att alla i innerstan inte har det gott ställt. Det finns många studenter, fattigpensionärer, ensamstående föräldrar m.fl. som verkligen inte har ett överflöd av pengar. Många har höga lån på sina boenden, så mycket av inkomsterna går till avbetalningar. Vi som bor i hyresrätt i innerstan behöver heller inte vara några exceptionellt rika personer (jag är det tex inte).

    Din trådstart känns mer som en hata-dryga-stockholmare-tråd, och ärligt talat, blir du aldrig mätt på sådana?
  • Anonym (Sumpan)

    Jag klafsar runt i leran här i Sundbyberg och njuter av att inte känna mig lika skitnödig som alla inflyttade lantisar som bor i överbelånade lägenheter i innerstan. Innan jag flyttade hit bodde jag på söder men lessnade på att bli väckt av slagsmål och skrål nere på gatan varje lördagsnatt, och att inte våga släppa ut mitt barn att leka själv pga bilar och allmän otrygghet. Nu bor jag med gångavstånd till stallet och har ändå tunnelbana 50 meter bort, det bästa av två världar. Saknar inte city ett dugg, har inte varit i Stockholm på flera månader fast det tar knappt 10 minuter att åka in.

  • Anonym (Hallonbergen)
    Anonym (Sumpan) skrev 2021-03-25 05:19:29 följande:

    Jag klafsar runt i leran här i Sundbyberg och njuter av att inte känna mig lika skitnödig som alla inflyttade lantisar som bor i överbelånade lägenheter i innerstan. Innan jag flyttade hit bodde jag på söder men lessnade på att bli väckt av slagsmål och skrål nere på gatan varje lördagsnatt, och att inte våga släppa ut mitt barn att leka själv pga bilar och allmän otrygghet. Nu bor jag med gångavstånd till stallet och har ändå tunnelbana 50 meter bort, det bästa av två världar. Saknar inte city ett dugg, har inte varit i Stockholm på flera månader fast det tar knappt 10 minuter att åka in.


    Älskar lugnet i Sumpan - plocka hallon i Hallonbergen eller bege sig till Rissne och studera folklivet.
  • Anonym (Tyresö)

    Trivs sjukt bra i mitt radhus med havsutsikt med närhet till både skog, vatten och mina direktbussar till/från city i rusningstrafik. Får min dos med cityliv på jobbet. 

    Varför skulle jag vilja bo i innerstan för? Skitig luft, skitig miljö (det är länge sen Stockholm var en ren stad), oljud dygnet runt och långt till skog och vatten.

  • Jonnynilsson
    V69 skrev 2021-03-24 19:48:48 följande:

    Hur känns det att vara fattiga lantisar medans resten har det gott ställt i stockholms innerstan?


    Tack bra. Livet en liten bit utanför innerstan är fint med frisk luft och svängrum. Inte minst i bostaden som är väl tilltagen för två personer.

    Men hur mår du själv eftersom du frågar? Inte vågat ta klivet från en sunkig etta till livet på landet?
  • Jonnynilsson
    Anonym (B) skrev 2021-03-25 17:05:44 följande:

    Lägg av och mata hörni.


    Men trollet är ju hungrigt!
  • Anonym (inte)
    V69 skrev 2021-03-24 19:48:48 följande:

    Hur känns det att vara fattiga lantisar medans resten har det gott ställt i stockholms innerstan?


    Det är jättejobbigt att bo under en bro vid motorvägen, men det är i alla fall ett slags tak. Det regnar och blåser ju bara in från sidorna. 

    Det ligger också en slabbig korvkiosk i närheten och dit kan vi gå och hitta mat som andra slängt. Hittade en hel korv igår, mättar skönt i lilla magen. 
  • Anonym (Sumpan)
    Anonym (Hallonbergen) skrev 2021-03-25 13:03:31 följande:

    Älskar lugnet i Sumpan - plocka hallon i Hallonbergen eller bege sig till Rissne och studera folklivet.


    VAR någonstans hittar du hallon i Hallonbergen??

    Jag fattar ju att namnet kommer sig av att det förmodligen växte massvis med hallon där en gång i tiden innan bostadsområdet byggdes, men jag har inte sett en enda hallonbuske någonstans..! Man kunde tycka att de borde ha sparat en liten plätt för platsens historias skull, men man tänkte väl inte riktigt så i slutet av 60-talet... Men jag håller med dig, Sumpan är bäst! Om jag skulle välja en förort att bo i skulle det vara Hallonbergen utan tvekan.
Svar på tråden Ni som bor utanför innerstan i stockholm